English

در جهت خدمت رسانی؛

لزوم توجه جدی بر نوسازی آمبولانس‌ها در هرمزگان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان فرسودگی ناوگان آمبولانس ها را معظلات حوزه بهداشت و درمان خواند گفت: اکثر آمبولانس‌های موجود نیز بیش از بیست سال از عمر آن‌ها می گذرد و نیازمند توجه جدی در خصوص نوسازی آمبولانس ها است.

لزوم توجه جدی بر نوسازی آمبولانس‌ها در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست خبری با خبرنگاران گفت:  سرانه اعتبارات بهداشتی و درمانی در کشور بر اساس میزان جمعیت است و هرمزگان از لحاظ جغرافیایی با استان های دیگر تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه از شرق تا غرب هرمزگان بیش از هزار کیلومتر طول در کنار دریا دارد اظهارداشت: چهارده جزیره مسکونی که هرکدام خدمات خاص خود را می‌طلبد و بخش هایی با پراکندگی بسیار و تراکم جمعیت کم مانند بخش کوشا و بشاگرد در این استان وجود دارد.

فرشیدی با اشاره به اینکه به طورمعمول خدمات بهداشتی بر اساس جمعیت داده میشود عنوان کرد: در حالی که ما جزایری داریم که در آن ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر ساکن هستند و طبق سرانه جمعیتی به این مناطق پزشک تعلق نمی گیرد، ولی باید پزشک در این مناطق مستقر باشد.

وی با بیان اینکه در بخش خشکی نیز مناطق پراکنده با تراکم کم جمعیتی داریم افزود: به‌طور مثال یک مرکز جامع خدمات روستایی منطقه‌ای که سه هزار نفر جمعیت دارد و فاصله اش هم به گونه ای است ۱۰۰ کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارد، برای فعالیت به صورت شبانه روزی باید چهار پزشک و پرستار مستقر شود، درحالی که تامین اعتباری که برای سه هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده برای ارائه خدمات استاندارد در این منطقه کافی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: ۴۰ درصد مراکز روستایی شامل این وضعیت هستند و برای ارائه خدمات  استاندارد مطلوب چندین برابر بودجه مصوب شده لازم استتا هزینه شود که این قسمت نیازمند کمک های برون سازمانی هستیم تا سازمان برنامه و بودجه، بنگاه های اقتصادی و استانداری در این خصوص همکاری کنند.

وی با اشاره به دو معضل جدی حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد: در بخش تجهیزاتی اکثر تجهیزات مثل تجهیزات اتاق عمل،  سی تی اسکن و ام آر آی نیاز به نوسازی دارد، در حال حاضر با اعتبار موجود تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد این تجهیزات را می‌توان نوسازی کرد و بخش عمده‌ای باقی خواهد ماند که نیاز به کمک های خاص است.

فرشیدی یکی فرسودگی ناوگان آمبولانس ها از دیگر معظلات حوزه بهداشت و درمان خواند و در پایان گفت: معضل دیگر در بحث آمبولانس‌های زمینی است که در حال حاضر بیش از ۸۲ مرکز پایگاه ۱۱۵ داریم اما باتوجه به اینکه بیش از هزار کیلومتر فاصله شرق تا غرب استان است، از سوی دیگر اکثر آمبولانس‌های موجود نیز بیش از بیست سال از عمر آن‌ها می گذرد و نیازمند توجه جدی در خصوص نوسازی آمبولانس ها است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه