English

رئیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان خبر داد؛

برگزاری پنجاه و چهارمین سالگرد فعالیت تربیت‌معلم در هرمزگان

رئیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان گفت: در روز دوشنبه 10 دی‌ماه برنامه‌ای به مناسبت 54 مین سالگرد تأسیس تربیت علم تحت عنوان نکوداشت چهره‌های ماندگار تربیت‌معلم برگزار شده و از تلاش‌های حدود 60 نفر از مدیران سابق و تعدادی از استادان این حوزه که همه بازنشست شده‌اند و تعدادی از کارمندان تجلیل شود.

برگزاری پنجاه و چهارمین سالگرد فعالیت تربیت‌معلم در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «منوچهر ضیایی» در نشستی خبری اظهار کرد: برنامه‌ای در کل کشور در مجموعه دانشگاه فرهنگیان تحت عنوان «گرامی داشت یک صدمین سال تأسیس تربیت‌معلم در ایران» برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان نیز مراسم 54 مین سالگرد فعالیت تربیت‌معلم برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در گذشته دانشگاه فرهنگیان تحت عنوان تربیت‌معلم و دانشسرای تربیت‌معلم کار تأمین معلم برای آموزش‌وپرورش را بر عهده داشت و از همین دانش‌سراها و مراکز هزاران معلم تربیت شدند و مشغول بوده و هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان ادامه داد: بنا است که در ماه‌های آینده فعالیت‌های پرسابقه تربیت‌معلم از طرق مختلف مستندسازی شود، در استان هرمزگان نیز این فعالیت‌ها تحت عنوان 54 سال تربیت‌معلم تدوین می‌شود و نقاط تاریخی تربیت‌معلم چاپ می‌شود و در اختیار محققان و اهل فرهنگ قرار می‌گیرد.

ضیایی تصریح کرد: مستندات ما خیلی پراکنده است و ما داریم هم‌زمان با سراسر کشور این اطلاعات را گرداوری می‌کنیم و تیمی از متخصصان این حوزه بسیج را کرده‌ایم، دانشگاه فرهنگیان کشور نیز بنا است دایرة‌المعارف تربیت‌معلم را تدوین کند و هر استان در این دایرة‌المعارف بخشی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی عنوان کرد: در روز دوشنبه 10 دی‌ماه برنامه‌ای تحت عنوان نکوداشت چهره‌های ماندگار تربیت‌معلم برگزار شده و از تلاش‌های حدود 60 نفر از مدیران سابق و تعدادی از استادان این حوزه که همه بازنشست شده‌اند و تعدادی از کارمندان تجلیل شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان خاطرنشان کرد: امروز از درون 54 سال فعالیت تربیت‌معلم محصولی به نام دانشگاه فرهنگیان در آمده که علاوه بر ادامه راه تربیت‌معلم بناست در شکل دانشگاهی با دستاوردهای بیشتری کار خود را انجام دهد و امسال وارد هفتمین سال فعالیت خود خواهد شد.

ضیایی اضافه کرد: ورود به دانشگاه فرهنگیان شاخص‌هایی دارد که بخشی از داوطلبان موفق به انتخاب آن می‌شوند ولی بااین‌وجود امسال استقبال از این دانشگاه و رشته‌های آن افزایش پیدا کرده و رتبه‌های خوبی در آن مشغول به تحصیل‌اند، در رشته علوم انسانی انتخاب اول زیادی داریم در رشته‌های تجربی و ریاضی هم وضعیت متوسطی داریم، در رشته تجربی بعد از پزشکی انتخاب داوطلبین دانشگاه فرهنگیان است.

وی بیان کرد: درنهایت جذب دانشجو توسط دانشگاه فرهنگیان به نفع آموزش‌وپرورش خواهد بود و معلمان توانمندتری به نهاد تعلیم و تربیت وارد خواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان ابراز کرد: پذیرش دانشجویان امسال نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر افزایش داشته و بالای 500 نفر بوده است.

ضیایی با اشاره به اینکه ماده 28 دوره‌ای یک‌ساله است که فرصتی را به فارغ‌التحصیلان کارشناسی و بالاتر سایر دانشگاه‌ها می‌دهد که تحصیل کنند، افزود: این افراد روش‌های تدریس را فرامی‌گیرند و وارد سیستم آموزش‌وپرورش می‌شوند، آزمون‌های پایان دوره برگزار می‌شود اگر حائز حدنصاب شدند جذب خواهند شد، رده سنی در ماده 28 تابع ضوابط  استخدامی دولت است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 100 نفر و امسال حدود 300 نفر وارد دوره‌های ماده 28 شدند، در این بخش هم افزایش سه برابری داشتیم، اظهار کرد: به دلیل بالا رفتن حجم بازنشستگان روند افزایش ورودی به دانشگاه فرهنگیان باز هم ادامه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان با اشاره به اینکه هزار و 500 دانشجو در دانشگاه فرهنگیان هرمزگان در حال تحصیل هستند، تصریح کرد: عمده دانشجویان استان بومی هستند اما بین 5 تا 10 درصد از استان‌های مجاور در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

ضیایی با بیان اینکه یکی از وجوه ممیزه دانشگاه فرهنگیان نسبت به دانشگاه‌های دیگر ابعاد فرهنگی این دانشگاه است، عنوان کرد: کار آموزشی و پژوهشی در همه دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد اما کار فرهنگی در این دانشگاه درواقع کاری محوری و فعالیت اصلی است.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد ارزش‌های این کشور و نظام را به نسل آینده به‌درستی انتقال دهیم و شهروندان مسئول به کشوری را تربیت کنیم بار اصلی این کار به عهده معلمان است و مدرسه تنها نهاد فرهنگی است که در دورترین نقاط کور حضور دارد و تربیت‌معلم از این لحاظ با آماده کردن معلمانی که برای مدارس در نظر می‌گیرد و تربیت می‌کند، منبعی حیاتی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان با اشاره به اینکه بنای ما این است هر دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان در هر رشته علاوه بر اینکه مسئول تدریس رشته‌اش است خود را به‌عنوان یک مشاور دینی و تربیتی دانش آموزان در نظر بگیرد، بیان کرد: اگر بناست به اهداف سند تحول آموزش‌وپرورش برسیم باید هر معلم این مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرد.

ضیایی با بیان اینکه آماده‌سازی روح و روان دانشجو معلمان برای ایفای این مسئولیت در دانشگاه فرهنگیان و در بستر فعالیت‌های فرهنگی صورت می‌گیرد، ابراز کرد: فعالیت‌های چندبعدی، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، تریبون آزاد، نشست‌های نقد، پرسشگری و مطالبه گری در انواع موضوعات فرهنگی، اجتماعی، توسعه تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌ها به‌عنوان بستری برای مسئولیت‌پذیری دانشجویان، چاپ نشریات دانشجویی، توجه به هنر فیلم و تئاتر و نقد آن‌ها برای تقویت روحیه نقادی و پرسشگری، توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و تقویت مبانی دینی و اعتقادی دانشجو معلمان نمونه‌ای از صدها فعالیتی است که هرسال در حوزه فرهنگی این دانشگاه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه فیلم هر هفته برنامه نقد فیلم را داریم و حتی در برنامه‌های این‌چنینی در مؤسسات فرهنگی مختلفی مثل برنامه چهارشنبه‌های فیلم در جهاد دانشگاهی هرمزگان حضور داریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان با اشاره به اینکه هر دانشجو معلم باید بتواند خود را به‌عنوان سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی بداند، افزود: هلال‌احمر ارتباط خوبی با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان می‌گیرد تا دانشجو معلمان ما بتوانند به‌عنوان همیار هلال‌احمر در نقاط مختلف فعالیت کنند.

ضیایی خاطرنشان کرد: قابلیت‌های فرهنگی ما برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان نیست بلکه برای کمک به تربیت‌معلم شایسته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه