English

برگزاری دومین جشنواره خرمن در بخش دودانگه ساری

مدیرعامل مجمع هم‌اندیشان توسعه دودانگه ساری گفت: دومین جشنواره خرمن در بخش دودانگه، در سال زراعی جاری و پس از برداشت برنج برگزار و در حاشیه آن نیز نمایشگاهی از ادوات کشاورزی قدیم و غرفه‎های محصولات کشاورزی به نمایش در می‎آید.

برگزاری دومین جشنواره خرمن در بخش دودانگه ساری

به گزارش خبرگزاری موج، علی روشنی در حاشیه یازدهمین جشنواره پاسداشت «بنافت» که در روستای «سنگده» از توابع بخش دودانگه ساری برگزار شد، اظهار کرد: دودانگه از سه بخش فریم، بنافت و بندرج تشکیل شده که مرکز بنافت سنگده است و این جشنواره با هدف پاسداشت از فرهنگ بومی محلی بنافت برگزار شده است.

وی افزود: در این جشنواره 44 غرفه از جمله صنایع دستی، عرقیات گیاهی، گلاب و گیاهان دارویی، مواد غذایی محلی، مردم‎شناسی، هنری و جاذبه‌های گردشگری بنافت دایر شده است.

مدیرعامل مجمع هم‌اندیشان توسعه دودانگه گفت: این مجمع در سال 92 و با اهداف توسعه خطوط مواصلاتی در کریدور منطقه، ایجاد زمینه مناسب برای جلوگیری از هدر رفتن آب، بهینه‎سازی برای تولید محصولات کشاورزی، حفظ محیط زیست و اکوسیستم منطقه و دامپروری و توسعه گردشگری مبتنی بر فرهنگ بومی محلی با نگرش حفظ محیط زیست تشکیل شده است.

روشنی بیان کرد: نخستین جشنواره خرمن نیز در سال نخست فعالیت مجمع هم‌اندیشان توسعه دودانگه با همکاری جهاد کشاورزی ساری و بخش دودانگه در مجموعه ورزشی فریم‎شهر برگزار شد و به‎دلیل عدم استقبال مسؤولان و نهادهای منطقه در سال‌های بعد برگزار نشد اما باتوجه به قانونی شدن فعالیت‌های سازمان‎های مردم‎نهاد و فعالیت‌های منسجم آنها، این جشنواره در سال زراعی جاری و پس از برداشت برنج برگزار و در حاشیه آن نیز نمایشگاهی از ادوات کشاورزی قدیم و غرفه‎های محصولات کشاورزی به نمایش در می‎آید.    

وی درباره عمده محصولات بخش دودانگه ساری گفت: برنج، گندم، جو، گل محمدی، انواع میوه‌های سیاه‎ریشه، لوبیا، کلزا، پرورش دام و طیور از محصولات مهم و استراتژیک بخش دودانگه ساری است.

مدیرعامل مجمع هم‌اندیشان توسعه دودانگه اظهار کرد: یازدهمین جشنواره پاسداشت «بنافت» با همکاری انجمن پاسداشت بنافت، سازمان‌های مردم‎نهاد، دهیاری و شورای سنگده، اعضای مجمع هم‎اندیشان توسعه دودانگه به‎ویژه باقر فرهادی مسؤول اجرایی جشنواره برگزار شده است.

روشنی با بیان اینکه 44 روستا در منطقه دودانگه دارای سکنه و 5 روستا تقریباً خالی از سکنه است، افزود: جمعیت سیار آن بیش از 10 هزار و ساکنان اصلی آن نیز 5 هزار و 800 نفر هستند، همچنین مرکز بخش بنافت(سنگده) دارای 750 خانوار است.

وی در پایان با قدردانی از دست‌اندرکاران و مسؤولان اجرایی برگزاری یازدهمین جشنواره پاسداشت بنافت گفت: این جشنواره آئینی سنتی با اجرای موسیقی سنتی و بومی محلی، مسابقات و سرگرمی، نقاشی کودکان و ارائه کتب نویسندگان همچنین عرضه محصولات ارگانیک منطقه برای فروش به میهمانان جشنواره، روز شادی را برای مردم منطقه دودانگه به‌ویژه سنگده رقم زده است و در سال‌های آینده نسبت به کیفیت‎بخشی آن تلاش می‎کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه