English

فرهنگ در هفته ای که سپری شد؛

پلان خاموش گوهرین، جوزانی و هوشور در کنار پورصمدی تا توقف یک انتخاب

شهریور 1402 در میانه راه، روزهای داغش را در شب‌های بیدار اربعین با خاموش شدن فروغ زندگی چندین هنرمند فقید کشور سپری کرد و در کنار حرکت آهسته و پیوسته تئاتر در سالن‌های کشور، سایت "انتخاب" هم متوقف شد.

پلان خاموش گوهرین، جوزانی و هوشور در کنار پورصمدی تا توقف یک انتخاب

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، هفته‌ای که بر عرصه فرهنگ و هنر کشور در کنار عزای اربعین حسینی که گرد غم و اندوه را برای سالن‌های موسیقی، تئاتر و گالری‌ها به همراه داشت، با درگذشت چندین هنرمند فقید،  غم علاقه‌مندان را دوچندان کرد.

 

درگذشت یزدان هوشور، معمار و شهرساز پیشکسوت

زنده‌یاد یزدان هوشور، معمار و شهرساز پیشکسوت و عضو انجمن مفاخر معماری ایران، متولد ۱۳۱۶ در تهران بود. وی سال ۱۳۴۳ مدرک کارشناسی ارشد معماری را از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران دریافت و سال ۱۳۴۵ دوره عالی شهرسازی را در این دانشکده طی کرد.

عضو هیئت‌مدیره مهندسان مشاور معماری و محیط، عضو انجمن مفاخر معماری ایران، عضو هیئت‌مدیره مؤسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانیان، معاون مدیرکل فنی وزارت کشور، معاون عمرانی استانداری کرمان، عضو شورای صندوق مشترک شهرداری‌ها، مدرس مدعو دانشگاه آزاد واحد جنوب و مدرس مدعو موسسه آموزش عالی نهاوند از سوابق و مسئولیت‌های این معمار و شهرساز فقید است.

مدیر طرح جامع دانشگاه اراک، مدیر طرح دانشکده علوم پایه دانشگاه اراک، مدیر طرح تمام ساختمان‌های آموزشی و غیرآموزشی پردیس دانشگاه اراک، مدیر طرح محوطه‌سازی دانشگاه اراک، مدیر طرح توسعه و عمران بندر لنگه و بندر گنگ، مدیر طرح جامع شهرستان بندر لنگه و مدیر طرح‌های تفصیلی بندر لنگه و بندرگنگ از فعالیت‌های حرفه‌ای زنده‌یاد هوشور است.

 

بیشتر بخوانید:

مرتضی پورصمدی از دنیا رفت

هنرمند نقاش، محمد اسدی جوزانی درگذشت

یزدان هوشور، معمار و شهرساز پیشکسوت درگذشت

کاوه گوهرین از دنیا رفت

 

بوم‌رنگ هنرمند انقلابی، محمد اسدی‌جوزانی بی‌رنگ شد

محمد اسدی‌جوزانی از هنرمندان صاحب‌نام و نقاش انقلابی، متولد ۱۳۴۶ در شهرری، دارای کارشناس نقاشی از دانشگاه تهران و کارشناس ارشد از دانشگاه تربیت مدرس بود.

وی در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی از جمله کشورهای بوسنی، آذربایجان، عراق، افغانستان و تاجیکستان شرکت کرد و ۸ دوره داوری جشنواره هنرهای تجسمی بسیج را برعهده داشت. زنده‌یاد اسدی‌جوزانی، نخستین تابلو نقاشی بسیاری از شهدای دفاع مقدس را پس از شهادت آن‌ها ترسیم کرده است.

 

کاوه گوهرین، شاعر، نویسنده و پژوهشگر از دنیا رفت

کاوه گوهرین، زاده یکم مهر ۱۳۳۴ در اهواز، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبیات بود.

از آثاری که به قلم یا به کوشش او منتشر شده می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: «انتری که لوطی‌اش مرده بود» صادق چوبک، ویرایش و مقدمه، «ای‌سرزمین من» دفتر اول شعرهای خسرو گلسرخی، «گلستان سعدی»، «قصص‌الانبیا»، «لیلی و مجنون»، «گل‌نبشت آزادی، گزارش پارسی منشور کوروش هخامنشی»، «پرندهٔ خیس» دفتر دوم شعرهای گلسرخی، «پروانهٔ خواب‌آلود» مجموعه هایکو،  ویرایش و مقدمه «تنگسیر» صادق چوبک، «خدای نامک» دفتر دوم از هایکوها، «خسته‌تر از همیشه» مجموعه اشعار گلسرخی، «داستان دوستان»، «در سرزمین وینسنت»، «دستی میان دشنه و دل، دفتر اول نوشته‌های پراکنده گلسرخی»، »بی‌گزند از باد و باران، داستان‌ها و حماسه‌های شاهنامه»، «کشکول، شیخ بهایی، گزارش پارسی»، «شرح سودی بر حافظ» (۴‌جلد)، « قصه‌های بهرنگ، صمد بهرنگی»، «ماغ گوزن در جنگل خاموش، دفتر سوم هایکوها»، «من در کجای جهان ایستاده‌ام، دفتر دوم نوشته‌های گلسرخی»،« میعاد با خورشید، شرح غزلیات دیوان شمس»، «واژه‌هایی از بهشت»، «زمرمه‌های شبانه»، «دریای ناپیدا» و «شاهنامه به نثر».

 

کلوزآپ مرگ بر پیکر آقای فیلم‌بردار ایران

اوج غم و اندوه این هفته نیز مصادف شد با در گذشت مرتضی پورصمدی، فیلم‌بردار سینما و تلویزیون که در سن ۷۰ سالگی دار فانی  را برای همیشه وداع گفت.

مرتضی پورصمدی، مستندساز و فیلم‌بردار سینما و تلویزیون ایران را شاید بیش از همه با کارهای مستندش همچون «حوردورق» «نقش و نقشه‌برداری» و همچنین مجموعه تلویزیونی «کودکان سرزمین ایران» و... بشناسیم. او فیلم‌برداری فیلم سینمایی «گیلانه» را بر عهده داشته است.

 

بیشتر بخوانید:

مرزهای وزارت ارشاد و صداوسیما در فضای مجازی تعیین شد

پایگاه خبری «انتخاب» توقیف شد

 

"انتخاب" توقیف شد

در کنار بروز این وقایع تلخ هنری در هفته‌ای که گذشت، توقیف پایگاه خبری "انتخاب" به سبب تخلف از قانون مطبوعات و مصوبات شورای عالی امنیت ملی براساس تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات بود.

بر پایه این گزارش،  در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات موضوع انتشار ویدئو و گزارشی با عنوان «حراج برند ایران/سیاست خارجی ایران چرا اینقدر تضعیف شده است؟» که در آن مطالبی خارج از حدود قانون و مغایر با منافع ملی و علیه سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی منتشر شده بود، موردبررسی قرار گرفت و آن هیات، براساس تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات رأی به توقیف این پایگاه خبری صادر کرد و مقرر شد پرونده تخلف جهت رسیدگی به مرجع قضایی ارجاع شود.

 

دیوارکشی بین مرزهای وزارت ارشاد و صداوسیما در فضای مجازی 

پایان بخش مهم‌ترین اتفاقات هفته اخیر هم می‌توان به ابلاغ رئیس‌جمهور در مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» اشاره کرد که براساس آن ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» که در جلسه ۸۸۳ مورخ ۱۴۰۲/۳/۳۰ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

«ماده واحده - مستند به بندهای ۳ و ۱۲ ماده ۳ سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «سیاست‌گذاری، طراحی و برنامه‌ریزی کلان حوزه رسانه‌ای کشور» و «سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی برای ارتقای کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای رسانه‌ای و فرهنگی» و در اجرای مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه پیگیری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی و تکمیل اسناد و برنامه‌های بخشی آن با اولویت سینما، تئاتر، نمایش‌خانگی، موسیقی، ادبیات و رمان و با هدف تقسیم کار و تفکیک مسئولیت‌های قانونی و حمایت از تقویت تولید محتوای ایرانی-اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و رفع دغدغه‌ فعالان این حوزه؛ «الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» به شرح بندهای ذیل، احصا و تعیین می‌شود:

۱- مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، کتاب، تبلیغات، بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن که در چارچوب وظایف و مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد؛ در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده این وزارتخانه است.

۲- مستند به تفسیر شورای نگهبان در خصوص اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی، مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های «کاربرمحور» و «ناشرمحور» (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی به‌ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صداوسیماست.

۳- صدور مجوز نظارت و تنظیم مقررات تبلیغات و آگهی در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده سازمان صداوسیماست و برای هماهنگی بیشتر، دو نماینده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای ذی‌ربط در سازمان صداوسیما حضور خواهند داشت.

۴- تولید و پخش «زنده» برنامه‌ها و نیز صدور مجوز و نظارت بر «پخش زنده» در فضای مجازی در انحصار سازمان صداوسیما خواهد بود.

۵ – ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌های موضوع بند یک این ماده واحده با توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما تعیین خواهد شد و به‌منظور هماهنگی بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع بند دو؛ دو نماینده از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای صدور مجوز تولید و دو نماینده از طرف ایشان در شورای صدور مجوز پخش عضو خواهند بود. در صورت بروز اختلاف بین دو دستگاه، کارگروهی متشکل از دو نماینده از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو نماینده از طرف سازمان صداوسیما به ریاست دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، موضوع را بررسی و جمع‌بندی خواهند کرد.

۶- «سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی» توسط دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ تدوین و پس از تأیید در کمیته‌ای متشکل از رئیس سازمان صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، نمایندگان رؤسای قوا در کمیسیون هماهنگی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و قوا، سه نفر از اعضای حقیقی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دو نفر صاحب‌نظر در حوزه رسانه به انتخاب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت ۳ ماه برای تصویب به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه