English

وداع تلخ با ستاره دو دهه سینمای ایران/ بدرقه فریماه فرجامی از خانه هنرمندان تا خانه ابدی

جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به فریماه فرجامی امروز 13 تیر 1402،  در خانه هنرمندان جمع شدند تا ستاره درخشان تلویزیون، تئاتر و سینما را راهی خانه ابدی‌اش کنند.

وداع تلخ با ستاره دو دهه سینمای ایران/ بدرقه فریماه فرجامی از خانه هنرمندان تا خانه ابدی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، خانه هنرمندان شاهد حضور  کمتر از نیم ساعت تا زمان آغاز رسمی مراسم بدرقه زنده یاد فریماه فرجامی ؛ شاهد حضور جمعی از علاقمندان به این بازیگر بود که برای آخرین بار به دیدار او آمده‌ بودند.

به جز خانواده و برخی علاقه‌مندان؛ افسانه چهره‌آزاد، گیتی معینی، محمد شیری، مسعود فروتن، مهوش وقاری، کاظم بلوچ، علی دهکردی، استاد ایرج راد، پژمان بازغی، مریضه برومند، احترام برومند و دیگر هنرمندان کشورمان در این مراسم حضور داشتند.

 

تشییع پیکر

 

پخش چندین باره قطعه "چرا رفتی چرا من بی‌قرارم" همایوش شجریان از جمله برنامه‌هایی بود که در این مراسم اجرا شد.

تعدادی از مردم علاقه‌مند بعد از پایان مراسم، مشغول عکس و سلفی گرفتن با بازیگران حاضر در خانه هنرمندان بودند.

در این برنامه احترام برومند گوینده و مجری باسابقه کشورمان با گفت: امروز اینجا همه ما صاحب عزاییم و بر زبان همه ما واژه تسلیت جاری است و همگی ما به خانواده فریماه تسلیت می‌گوییم . فریماه را خیلی زودتر و در اوج زیبایی از دست دادیم. فریماه بازیچه دست تقدیر شد. او سال‌ها بود اما پرده هنر و سینما از وجودش محروم بود. هنرمندی زلال که مانند کودکی تازه متولد شده پاک و بی آلایش، مهربان، صمیمی و رفیق بود.

وی افزود: استعداد خیره کننده در بازیگری فریماه فرجامی مثال زدنی بود. بدون اینکه شاد باشد لبخند می‌زد؛ هرگز لب به گلایه نمی‌گشود. سینمای ایرای هیچ گاه نام و یاد او را از یاد نخواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت: ما عزاداری‌هایمان علنی است و شادی‌هایمان همیشه پنهان است. فریماه مثل هیچ‌کس نبود.

در ادامه مرضیه برومند مدیر عامل خانه سینما گفت: واقعا متاسفم و نمی‌توانم بگویم این آخرین بار است که در این فضا سخن می‌گویم. همزمان با نام فریماه نامی دیگر بنام پریچهر که هر دو زیبایی را معنا می‌دهد را به ذهنم می‌آورد. فریماه ستاره ناکام ما بود و قربانی زمان خودش یعنی دهه شصت و قربانی زیبایی و هنرش شد. بسیار بازیگر توانمند و مدارج ستاره شدن را به سرعت طی کرد و خیلی زود به دلایلی نامعلوم در هاله‌ای از غبار پنهان و محروم از صحنه‌های بازیگری شد.

برومند در ادامه بیان داشت: سرنوشت فریماه درسی شد برای نسل‌های بعدی که در کنار مردم قرار گرفتند و در قلب مردم ستاره شدند و هیچ غباری نمی‌تواند آنها را از دل پاک کند.

برومند گفت: هنرمندان ما مردمی هستند و به این زودی و آسانی نمی‌توانید مانع فعالیت آنها شوید و امیدواریم با فعالیت اجتماعی مسائل مختلف حل شود، ما سیاسی نیستیم و سیاسی کاری نمی‌کنیم.

 

تشییع پیکر

 

مسعود فروتن گوینده و کارگردان باسابقه، نیز یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود که ضمن تسلیت به همه حضار و مردم ایران، گفت: من چند ماه با فریماه فرجامی هم بازی بودم و بهترین روزهای زندگی من بود. نظم و ترتیب فریماه برای بازیگری عجیب بود. او دائم نگران کارش بود. او همیشه می‌گفت مهم نیست من خیلی خوب باشم بلکه هنرمند روبروی من هم خوب باشد. سادگی و مهربانی همیشه در چشمهایش جاری بود.

 

تشییع پیکر

ایرج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر نیز در ادامه از جانب خانه تئاتر به همه هنرمندان تسلیت گفت و بیان داشت: فریماه دختر تئاتر بود و با بسیاری از کارگردانان تئاتر همواره کار کرد. همیشه از فریماه در ارتباط با فیلم‌هایی که بازی کرده سخن می‌گویند اما او با تئاتر پخته شد و به دنیای سینما آمد. هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که فیلم‌هایی که فریماه در آن بازی کرده است درخشان بود. در اوج شهرت به شهرت نمی‌اندیشید و به سادگی زندگی می‌کرد.

 

تشییع پیکر

راد در ادامه گفت: آنچه او را به فرسودگی کشاند و سال‌های سال در انزوا برد این بود که دیگر دستش را نگرفتند و رفاقت نکردند. فریماه سرمایه‌ایی بود که ما او را از دست دادیم. امیدوارم تراژدی فریماه برای دیگر هنرمندان تکرار نشود.

در ادامه برنامه پژمان بازغی رئیس انجمن صنفی  بازیگران سینمای ایران نیز به خواندن متن تسلیت انجمن خانه بازیگران سینمای ایران پرداخت.

همچنین ابوالفضل پورعرب بازیگر سینما و تلویزیون نیز در ادامه برنامه درباره فریماه فرجامی گفت: فریماه آفاق همه ما بود و غمگینانه رفت.

قطب‌الدین صادقی از کارگردان در این برنامه گفت: مرگ حق است. یکی از مسائلی که من واهمه داشتم از مواجه شدن با آن همین مرگ فریماه بود. فریماه همه مصالح یک بازیگر را داشت. از سواد تا قدرت تا خلاقیتش بی‌نظیر بود.

وی افزود: سرنوست فریماه که عزیز همه ما بود باید نمونه‌ایی باشد که ناجوانمردانه برای تخریب او کوشیدند.

افسانه چهره‌آزاد بازیگر تلویزیون و سینما ما همه جمع شدیم تا با سینمای ایران خداحافظی کنیم، گفت: من افتخار دوستی ۳۰ ساله با خانواده فریماه را دارم. فریماه در همه زندگی ستاره بود.

 

بیشتر بخوانید:

خاطره‌ی مسعود فروتن از فریماه فرجامی در مراسم تشییع پیکر او + فیلم

تشییع پیکر "فریماه فرجامی"

فریماه فرجامی؛ دُردانه عاشقانه‌های سینمای ایران/ نمونه تاریخ‌ساز بازیگری

آرزوی فریماه فرجامی در آخرین سال های عمرش + فیلم

فریماه فرجامی درگذشت

فریماه فرجامی به کما رفت

 

درباره فریماه فرجامی

فریماه فرجامی، بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون 9 تیر ماه به علت عوارض سکته قلبی در 71 سالگی چشم از جهان فروبست.

فریماه فرجامی، فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشگاه دراماتیک (هنر) در دهه 50 است که فعالیت خود را با گویندگی شروع کرد و از تئاتر به تلویزیون و سینما رفت و به اوج شهرت رسید و در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد.

بازی در فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی در سال 1360، فیلم «تیغ و ابریشم» سال 64 و فیلم «اجاره نشین ها» از داریوش مهرجویی سال 1365 از او به‌عنوان یک بازیگر سرشناس ساخت.

از افتخارت وی می‌توان به دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم سرب از هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1367، دریافت سیمرغ بلورین برای بازیگر نقش اول زن در فیلم نرگس و نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از دومین جشن سینمای ایران برای بازی در فیلم ساغر اشاره کرد.

پیکر فریماه فرجامی بعد از اقامه نماز در محوطه خانه هنرمندان، در کنار مزار مهین شهابی، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون که در سال 1389 از دنیا رفت به خاک سپرده خواهد شد. همچنین مراسم یادبود این هنرمند فقید جمعه ۱۶ تیر ماه در مسجد الرضا برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه