English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

فریماه فرجامی؛ دُردانه عاشقانه‌های سینمای ایران/ نمونه تاریخ‌ساز بازیگری

فریماه فرجامی، ستاره نقش ساز دهه شصت و نمونه تاریخ‌ساز بازیگری است که به بهترین شکل، امضای پررنگی از خود در سینمای ایران به یادگار گذاشت و با افتخار و محبوبیت، رخ در نقاب خاک کشید.

فریماه فرجامی؛ دُردانه عاشقانه‌های سینمای ایران/ نمونه تاریخ‌ساز بازیگری

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، خبر تلخ درگذشت فریماه فرجامی بازیگر مطرح سینما ، تلویزیون و تئاتر کشورمان در شامگاه جمعه 9 تیر بسیار  غم‌انگیز بود؛ ستاره‌ نقش‌سازِ دهه‌ 60 وقتی در آن سکانس ماندنی فیلم «سُرب» موهای‌ش را تراشید خود را از نو تعریف کرد؛ این‌که «زیبایی»‌اش نمی‌تواند مانع او شود.

بازیگری که کارنامه پرباری از بازی در انواع هنرهای نمایشی دارد. این بازیگر متولد 18 اردیبهشت 1331 در تهران بود و در دانشکده هنرهای دراماتیک در رشته دراماتیک مدرک کارشناسی را دریافت کرد. فرجامی فعالیت هنری را از 25 سالگی و با گویندگی نمایش‌های رادیویی آغاز کرد، اما در نزدیکی 30 سالگی بعد از چند سال حضور روی صحنه تئاتر، برای نخستین بار وارد صنعت تلویزیون و سینما شد.

 

6

 

درخشش فرجامی در تلویزیون

فریماه فرجامی، کارنامه درخشانی در تلویزیون دارد و شاید چند نسل با چهره و هنر بازیگری او آشنا هستند. فریماه در میان کاراکترهای پرتعداد و با وجود نقش‌های مختلف هرگاه فرصت بازی داشت بسیار می‌درخشید. فرجامی در دوره‌ای، تجربه حضور در چند سریال را نیز از سر گذراند که «پهلوانان نمی‌میرند، راه سوم، ولایت عشق و روشن‌تر از خاموشی»، ازجمله این کارها به حساب می‌آید.نقش‌آفرینی او در سریال «پهلوانان نمی‌میرند» در نقش اعظم‌السادات، یکی از نقاط اوج کارنامه تلویزیونی فرجامی است.

«تله‌تئاتر تراژدی کسری، بخش ۴ جراحی، خانه سبز، راه سوم، ولایت عشق، فرمان و روشن‌تر از خاموشی» از جمله آثار تلویزیونی به‌شمار می‌روند که فرجامی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

 

170443713

 

حضور در صحنه تئاتر

فریماه فرجامی، در نیمه دهه ۵۰ در مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی شورای عالی فرهنگ و هنر و فصلنامه فرهنگ و زندگی به‌عنوان ویراستار، محقق و پژوهشگر مشغول به کار شد و همان زمان با گویندگی نمایش‌های رادیویی و بازی در نمایش تلویزیونی «آدمک مومی» فعالیت هنری خود را آغاز کرد. فریماه در بیشتر کارهای تئاتری خود با مجید جعفری همکاری می‌کرد. «عنکبوت، تراژدی کسری، آن شب که تورو زندانی بود و بیا تا گل برافشانیم» ازجمله این آثاری بود که با مجید جعفری کار کرد. بازی در «شب بیست‌ویکم، همه پسران من، دادگاه نورنبرگ» از دیگر نمایش‌هایی است که فرجامی در آنها ایفای نقش کرد. «پیروزی در شیکاگو» یکی از موفق‌ترین نمایش‌های کارنامه فرجامی است.

 

4855850

 

فریماه، بازیگر مطرح سینمای ایران

اوج درخشش فرجامی آنجایی بود که در تنها در ۶ سال، در هفت فیلم مهم تاریخ سینمای ایران بازی کرد. ایفای نقش در فیلم سینمایی «گفت هر سه نفرشان» نخستین حضور و بازی فریماه فرجامی  است که در سال 59 اجرا شد. او، نخستین بازیگر زن سینمای پس از انقلاب ایران است که عظمتش در قاب دوربین، به شکل ملموسی به مخاطب منتقل شد. فریماه در نقش زنی زیبا و لهستانی بازی می‌کرد و بسیاری از مخاطبان به هیچ وجه حس نکردند که او بازیگری ایرانی است.

«خط قرمز» به کارگردانی مسعود کیمیایی دومین بازی درخشان فریماه است که در نقش زنی به نام لاله که ندانسته همسر یک ساواکی می‌شود را بازی می‌کند. بازی در نقش زن جوان و معتادی به نام سوسن مکاشی در «تیغ و ابریشم» مسعود کیمیایی، نام او را بر سر زبان‌ها انداخت و نوید ظهور ستاره‌ای تازه را می‌داد. حضور کوتاهش در فیلم پرستاره «اجاره‌نشین‌ها» به کارگردانی داریوش مهرجویی در نقش مهندس افجه‌ای هم بسیار دیدنی و جذاب بود و تا مدت‌ها در خاطره‌ها باقی ماند. «بی‌پناه، سرب، مادر، پرده آخر و نرگس» از جمله آثار بلند سینمایی است که فریماه در آنها نقش پررنگی داشته است.  

حضور فریماه در نقش مونس و همراه همسرش دانیال با بازی امین تارخ که نقش زوجی یهودی گریزان از صهیونیست‌ها را بازی می‌کنند، از نقاط عطف کارنامه فرجامی است که دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن در هفتمین جشنواره فیلم فجر را برایش به ارمغان می‌آورد.

نقش «ماه‌منیر» و جوانی مادر در فیلم «مادر» از دیگر شگفتی‌های فریماه فرجامی است. از دیگر نقش‌های شاهکار و تاریخی فریماه فرجامی بازی در فیلم «پرده آخر» است که در آن نقش زنی که خواهر و برادر همسر مرحومش سعی دارند با توطئه و طرح نقشه‌ای او را مجنون کنند تا میراث خاندان رفیع‌الملک را که به او رسیده از چنگش درآورند. نقش آفاق در «نرگس» از دیگر نقاط اوج کارنامه فرجامی است.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نهمین جشنواره فیلم فجر، پاداش این نقش‌آفرینی دیدنی است. بازی در فیلم‌های «راز گل سرخ، تماس شیطانی، بانی چاو، عشق گمشده، جوانمرد و زهرعسل و نیم» نقطه عطف کارنامه فریماه فرجامی است. همچنین بازی در فیلم ساغر به کارگردانی سیروس الوند و آتش به کارگردانی فریدون جیرانی بسیار درخشان و با تحسین مخاطبان روبرو شد.  

 

بیشتر بخوانید: 

آرزوی فریماه فرجامی در آخرین سال های عمرش + فیلم

فریماه فرجامی درگذشت

فریماه فرجامی به کما رفت

 

سرانجام فریماه فرجامی

فریماه فرجامی که از دو ماه پیش دچار سکته مغزی شده بود روند درمان خود را پس از مدتی تحت نظر پزشکان در منزل ادامه اما مدتی قبل دوباره براثر سکته راهی بیمارستان شد و حدود چند روز را در کما به سر برد و سرانجام در سن 71 سالگی چشم از جهان فروبست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه