English

عملکرد چهارماهه اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی/ کارنامه ای برای یکصد و بیست روز

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم از حل شدن مشکلات فیلم‌های «روشن», «سه کام حبس»، «زنبورکارگر»و «رگ های آبی» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طی یک ماه آینده تکلیف تعداد دیگری از فیلم ها که به دلایل مختلف اجازه اکران نداشته اند، مشخص خواهد شد.

عملکرد چهارماهه اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی/ کارنامه ای برای یکصد و بیست روز

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم ،با ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده در حوزه نظارت برعرضه و نمایش فیلم گفت: طی چهارماه اخیر در اداره کل عرضه و نمایش سازمان سینمایی اقداماتی انجام گرفته که در پاسخ به تقاضاها و توقعات سینماگران بسیار قابل تامل است. دستاوردهای مدیریت جدید در شرایطی حاصل شده است که سینما یکی از بحرانی‌ترین دوره های خود اعم از مسئله خروج از دوران کرونا و بازگشت به زیست طبیعی سینما و حاشیه های پر رنگ تر از متن همچون حواشی برخی فیلم ها، موانع مختلف در تعامل دو سویه بین سازمان سینمایی و برخی صنوف، بیانیه نویسی و ایجاد اختلاف و شکاف را تجربه کرده است. 

سهرابی تصریح کرد: این اداره کل بی توجه به امور حاشیه‌ای و در اقدامی حرفه ای و عملیاتی، در همه ی زمینه های تحت اختیار اعم از صدور پروانه نمایش آثار سینمایی و غیرسینمایی، پروانه مالکیت ها، مدیریت فضای اکران، نحوه ایجاد تعامل بین سازمان و سینماگران و نظارت بر اقلام تبلیغی دوره شلوغ و پرترافیکی را طی کرده است. 

وی درباره تعداد پروانه نمایش های صادر شده افزود : با وجود حساسیت های موجود مجوز نمایش بیش از ۳۸ فیلم سینمایی صادر شده که در میان آنها فیلم های حساسیت برانگیز و یا متوقف مانده ای چون «علفزار»، «مجبوریم»، «ملاقات خصوصی»، «جنگ جهانی سوم»، «بانک زده ها»، «انفرادی»، «تفریق»، «بی رویا» و غیره به چشم می‌خورد.

سهرابی در ادامه خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش کارشناسان این اداره کل، مشکل فیلم های بلاتکلیفی چون «روشن»، «سه کام حبس»، «زنبورکارگر»، «رگ های آبی» و غیره نیز در حال حل شدن است و بنظر می‌رسد طی یک ماه آینده تکلیف تعداد دیگری از فیلم ها که به دلایل مختلف اجازه اکران نداشته اند، مشخص شود. 

وی درباره یگر اقدامات صورت گرفته  در این حوزه عنوان کرد: طی چهار ماه اخیر در بخش آثار غیرسینمایی ۱۲۸ عنوان فیلم پروانه نمایش گرفته اند این درحالی است که بیش از ۲۰ عنوان از این ۱۲۸ اثر، از سالها قبل درگیر مشکلات مختلف بوده و به دلایل مختلف اعم از مضمون و محتوا یا عدم همکاری عوامل اصلی جهت انجام اصلاحات ، از پروانه نمایش محروم بوده اند.

سهرابی یادآور شد: صدور پروانه مالکیت فیلم ها از دیگر فعالیت‌های اداره کل عرضه و نمایش است که در طول چهار ماه اخیر در بخش سینمایی ۵۵ عنوان فیلم و غیر سینمایی ۳۵ عنوان فیلم مجموعا بیش از ۹۰  پرونده اثر مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته و پس از حسابرسی ها و مشخص شدن درصد سهام مالکین حقیقی و حقوقی ، پروانه مالکیت آنها صادر شده است .

وی در ادامه  به اعلام رئیس سازمان سینمایی مبنی بر بخشش آن گروه از فیلمسازان که به دلایل موجه، بدون اخذ پروانه ساخت اقدام به ساخت فیلم کرده اند اشاره کرد وگفت: در این رابطه  ۲۹ اثر درخواست بازبینی و ارزیابی ارائه کردند که تا زمان آماده سازی این گزارش ۲۱ فیلم از آثار مذکور مورد بازبینی و ارزیابی قرار گرفته و  آثار تایید شده جهت تصمیم گیری نهایی به شورای پروانه نمایش ویدیویی و سینمایی ارجاع داده شده اند.

سهرابی در خصوص تشکیل شورای صنفی نمایش و شروع فعالیت این شورا افزود :  چینش صحیح اکران و ساماندهی پخش فیلم های سینمایی که پس از جلسات متعدد و رایزنی های مداوم اتفاق افتاد از جمله فعالیت های جدید اداره کل عرضه و‌نمایش است که در مقطعی که تعداد آثار در انتظار اکران،از هر زمانی بیشتر است، مهم و موثر خواهد بود . همچنین، جلسات متعدد و مداوم با صاحبان آثار اعم از تهیه‌کنندگان و کارگردانان در جهت رفع موانع صدور پروانه نمایش، ایجاد تعامل و همکاری نزدیک و دو سویه مابین اداره کل عرضه و نمایش و صاحبان آثار که عموما منجر به خروج از بن بست درباره فیلم ها شده است را  جزو اقدامات چهار ماهه ی اخیر این اداره کل می‌توان برشمرد. نظارت بیشتر بر مدیریت سالن های سینمایی، نظارت دقیق تر بر قانون حضور فیلم ها در جشنواره های خارجی، نظارت جدی تر بر اقلام تبلیغی فیلم های در حال اکران و سامان دهی به آیین نامه های اکران آثار سینمایی و نمایش ویدیویی از جمله فعالیت های چهارماهه اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی