English

پاسخ مبهم رییس سازمان سینمایی به یک سوال؛

تهیه کننده گاندو دبیر جشنواره فیلم فجر می شود؟

خزاعی در پاسخ به این سوال که آیا مجتبی امینی گزینه نهایی دبیری جشنواره فجر است گفت: اسامی زیادی مطرح هستند که چون در حال حاضر از تصمیم قطعی خبر ندارم نمی توانم چیزی در این خصوص بیان کنم.

تهیه کننده گاندو دبیر جشنواره فیلم فجر می شود؟

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی ساعتی پیش از محل برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بازدید کرد.

وی در پایان این بازدید در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات ایشان پاسخ داد. 

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در مورد برنامه های این سازمان در مورد اکران و اقتصاد فیلم های کوتاه اظهار داشت: در همه دنیا اقتصاد فیلم‌های کوتاه در قالب حمایت‌ها تعریف می شود. این اقتصاد صرفا در اکران فیلم‌ها تحقق نمی‌یابد اگرچه در دوره ای در ایران هم سینمایی ویژه اکران فیلم‌های کوتاه در طول سال اختصاص یافته بود که علاقمندان بتوانند برای تماشای این آثار به آنجا مراجعه کنند که این هم یک مدل می تواند باشد.

وی افزود: ما  در حال برنامه ریزی  برای سال ۱۴۰۱ همه سازمانهای زیر مجموعه معاونت سینمایی هستیم که بعد از آن است که بطور دقیق‌تری می توانیم در مورد چشم‌انداز سه سال آینده خود و نحوه حمایت‌ها به طور دقیق تری سخن بگوئیم.

صدای معترضان را شنیدیم و به آنها احترام می گذاریم

خزاعی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج مبنی بر اعتراضات انجام شده در مورد فیلم‌های راه نیافته به این دوره جشنواره و طرح مسئله سانسور و تاثیر او به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری گفت: سانسور، یا بایدها و نبایدها، ممیزی یا هر نام دیگری که بر آن بنامند در همه دنیا وجود دارد ولی آنچه که امسال اتفاق افتاده پایبندی جشنواره و‌ دبیر آن بر آئین نامه اعلام شده این جشنواره بوده است که به طور مشخص رویکردها و معیارهای شأن را از ابتدا تصریح کرده بودند.

وی تصریح کرد: پیش از اعلام آثار راه‌یافته ‌و آغاز جشنواره آقای موسوی با نشان دادن برخی از آثار در مورد سطح کیفی این دوره اطلاعاتی را به من دادند و حتی بعد از اعلام اسامی آثار منتخب من در تماسی از ایشان در مورد اضافه کردن تعدادی آثار جدید سوال کردم که ایشان توضیح دادند چنین تصمیمی ندارند. حتی من با برخی از صاحبان آثار بیرون مانده شخصا صحبت کردم و در مورد جزئیات کار سوال کردم چرا که دوست داشتم بدانند که صدای اعتراضشان را شنیده ایم و همه هنرمندان اعم از حاضر در جشنواره یا راه نیافته به آن برایمان مهم هستند.

خزاعی در ادامه سخنانش اعتراض را جزئی از شور جوانی دانست و گفت: این شور و اشتیاق برای ما خوشحال و امیدوار کننده است و اعتراضی گفتگو را حق هنرمندان جوان می دانیم همانطور خودم هم در دوره ای که فیلم کوتاه می ساختم اگر به حق یا حتی ناحق فیلمم رد می شد اعتراض می کردم و دوست داشتم در مورد اثرم فضاسازی کنم تا دیده شود. خیلی از اوقات هم پس از تماشای سایر آثار حق را به هیات انتخاب می دادم.

هیچکدام از جشنواره های امسال نتیجه سیاستگذاری ما نیست

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: هیچکدام از جشنواره های امسال نتیجه سیاستگذاری ما نیست و همه حاصل مزحمات مدیران قبلی است. تمامی امور این جشنواره هم توسط آقای موسوی انجام شده و ما دخالت خاصی در آن نداشتیم.

وی در پاسخ به احتمال تغییر در مدیریت انجمن سینمای جوان پس از پایان جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: آقای موسوی از مدیران با تجربه و موفق وزارت ارشاد هستند که هم اکنون چندین جای دیگر در وزارتخانه درخواست حضور ایشان را در مسندی جدید دارند و حتی با من در این زمینه مکاتبه کرده اند اما من تمایلی به رفتن ایشان ندارم مگر اینکه خودشان نظر دیگری داشته باشند.

دبیر جشنواره فجر به زودی معرفی می شود

خزاعی در ادامه این پرسش و پاسخ‌ها در مورد معرفی دبیر جشنواره فیلم فجر امسال گفت: ما در مورد دبیر جشنواره با برخی از دوستان صحبت کرده و تقریبا به نتیجه نهایی رسیده این که تا پایان هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این وقت کمی که ما به سازمان آمده‌ایم، شورایی مشخص کردیم که در حال نگارش آیین‌نامه جشنواره هستند چراکه برای چهلمین دوره جشنواره برنامه‌ها و تغییراتی داریم که هفته آینده به همراه معرفی دبیر جشنواره ملی فیلم فجر اعلام خواهند شد. که بر همین اساس تغییراتی در جشنواره خواهیم داشت که در آینده اعلام خواهد شد.

خزاعی در پاسخ به این سوال که آیا مجتبی امینی گزینه نهایی دبیری جشنواره فجر است گفت: اسامی زیادی مطرح هستند که چون در حال حاضر از تصمیم قطعی خبر ندارم نمی توانم  چیزی در این خصوص بیان کنم.

بحث اقدام سازمان‌ها مطرح نیست

 رییس سازمان سینمایی کشور در پاسخ به سوالی درباره تعامل بنیاد سینمایی فارابی با انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش مستند و تجربی و اینکه آیا این تعامل به معنای ادغام این سازمان‌ها است؟ گفت: خیر اصلا به معنای ادغام سازمان‌ها نیست. این سخن دیروز اقای جوادی به این معنا است که همه سازمان‌ها اعم از انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ... یک چرخه خواهند بود. شاید حتی از نیروهای ما از سال آینده در جشنواره حضور بیابند و فیلم‌ها را ارزیابی کرده و اقدام به استعدادیابی کنند به این معنی که فیلمساز خوبی که تجربیات خودش را در جریان فیلمسازی کوتاه تمام کرده، شاید نیاز به حمایت فیلم اول بلند خود داشته باشد که این مهم در فارابی محقق می‌شود.

وی بیان کرد: این چرخه‌ای که تعریف کردند همین مسیر کمک‌کننده برای بچه‌های فیلمساز است و در واقع پروسه تولید اولین فیلم حرفه‌ای فیلمساز شکل می‌گیرد و همه سازمان‌های زیرمجموعه سازمان سینمایی، مکمل هم هستند و جدا از هم نیستند و یک سیاست مشترک خواهند داشت.

خزاعی درباره بحث تامین بودجه فیلمسازها نیز توضیح داد: بودجه بحث دیگری است اما وظیفه انجمن سینمای جوان و دیگر سازمان‌ها تعریف شده است ولی ما برای فیلمسازی که دوست دارد وارد فیلمسازی بلند شود که طبیعتا شرایطی برایشان در فارابی فراهم خواهد شد. در واقع همه موسسات و سازمان‌های زیرمجموعه سازمان سینمایی می‌توانند استعدادهای خودشان را به فارابی برای حمایت معرفی کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه