English

سیاست های دولت در زمان تحریم می تواند اقتصاد را ضعیف یا تقویت کند/جذب سرمایه بخش خصوصی در تولید تنها راهکار مقابله با رکود در زمان تحریم

در شانزدهمین همایش تعالی سازمانی سیاست های دولت مهمترین فاکتور در تقویت یا تضعیف اقتصاد کشور مطرح شد و مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت باید در بودجه کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها را در نظر بگیرد.

سیاست های دولت در زمان تحریم می تواند اقتصاد را ضعیف یا تقویت کند/جذب سرمایه بخش خصوصی در تولید تنها راهکار مقابله با رکود در زمان تحریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، علی مدنی زاده مشاور سازمان برنامه و بودجه در شانزدهمین همایش تعالی سازمانی که امروز در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به اینکه ایران در 5 سال گذشته به سمت کنترل تورم رفت و به ثبات نسبی رسید، گفت: از آنجایی که برنامه تورمی به درستی در کشور اجرا نشد باعث نابسامانی در عملکرد بانک ها شد، زیرا از یک سو نقدینگی رشد می کرد و تسهیلات در دسترس نیز کاهش پیدا کرده بود و بعد از اینکه بازگشت تحریم ها مطرح شد انتظار جهش ارزی را ایجاد کرد که تصمیم گیری های غلط مسئولان با این جهش دامن زد و در نهایت با تورم بالایی روبرو شدیم و این موضوع در ادامه باعث رکود در اقتصاد کشور شده است.

او با بیان اینکه سیاست گذاری ها می تواند وضعیت اقتصادی را بهتر یا بدتر کند، افزود: دولت باید در بودجه کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها را در نظر بگیرد. در این مسیر کاهش هزینه ها با افزایش حقوق کارکنان در تضاد است و همچنین کاهش یا تخفیف مالیات با افزایش درآمدهای دولت در تضاد است و این مسئله چرخه ناممکنی ایجاد کرده است و تنها راه آن ایجاد اجماع برای اصلاحات اقتصادی است. اما باید توجه داشت که این اصلاحات امکان پذیر نیست مگر اینکه امید و اجتماعی داشت. باید توجه داشت که در قرن بیستم کشورهای زیادی در این مسیر قرار گرفته اند، برای نمونه کشور برزیل تورم 3000 درصدی داشته و باید برنامه های کنترلی باعث ایجاد ثبات در این کشور شد. همین مشکل در کشور شیلی، ترکیه و...نیز رخ داده، اما در نهایت برنامه های موفقی در این کشور بکار رفت.

مدنی زاده با تاکید بر اینکه در دو سال آینده با چالش های جدیدی مواجه خواهیم شد، افزود: مهمترین مشکل نااطمینانی است که شرکت ها با آن روبرو می شوند و با کاهش تقاضا سرمایه در گردش بنگاه ها کاهش می یابد.

مدنی زاده با اشاره به اینکه در یک دوره ای جهش تورمی خواهد داشت، تصریح کرد: امروز باید قسمت های خالی لیوان را دید. چراکه امروز کارهای بر زمین مانده زیادی در کشور داریم و امروز باید از فناوری و نوآوری استفاده کرد و روی ساختارهای شکل نگرفته بازارهای مالی کشور تاکید کرد، زیرا تا پیش از این تولید بسیاری از محصولات در کشور توجیح اقتصادی نداشته و امروز می تواند در کشور تولید شود و بعد مجموعه زنجیره تولید  را تقویت کرد .

او با تاکید بر اینکه امروز ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه های مردمی وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر منابع مالی دولت محدود شده و فرصتی برای تقویت بخش خصوصی است.

مدنی زاده با اشاره به اهمیت وفاداری سازمانی گفت: در زمان جنگ جهانی دوم همه انتظار داشتند برخی شرکت های ژاپنی تعدیل نیرو کنند اما شاهد بودیم در برخی شرکت ها همچون پاناسونیک کارکنان برای مدتی حقوق کمتری دریافت کردند تا به شرایط پایداری رسیدند و در نهایت شرکت نیز برای آن ها جبران کرد.

او با بیان اینکه احتمالا  اصلاح قیمت انرژی رخ می دهد، گفت: این اصلاحات زمینه رشد بنگاه ها را فراهم می کند.

حمیدرضا نورعلی زاده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه ناوبری در فضایی که هیچ فاکتوری قابل کنترل نیست، گفت: در حال حاضر عوامل جدیدی در اقتصاد بروز خواهد کرد و حتی رفتار این عناصر متفاوت با گذاشته خواهد بود. در این شرایط تفکر نظام مند به نتیجه گیری مثبت کمک می کند که باید به سه دسته ریسک توجه کرد. نخست باید نسبت به شرایط تفکر داشت تا راهبردها مبنی بر فروضات آینده باشد.

او با تاکید بر اینکه مسیر حرکت و مدیریت اقتصاد سازمان باید به صورت نرم باشد، گفت: در حال حاضر باید برای بنگاه های کوچک بین برنامه و اجرا فاصله ها حذف شود تا بتوانند در شرایط ناپایدار عملکرد مثبت تری خواهند داشت.

بابک علوی عضو هیات علمی دانشگاه شریف با اشاره به اینکه در شرایط مبهم اطلاعاتی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر حتی نمی توان نتیجه یک تصمیم گیری را پیش بینی کرد، از این رو باید روی سناریوها کار کرد و امروز نوسانات و پیچیدگی های وجود دارد که نمی توان برنامه ریزی مبتنی بر نتیجه داشت.

او با بیان اینکه مدیریت اقتصاد در شرایط ناپایدار نیازمند مدیران مسئولیت است، گفت: در شرایط فعلی امیدواری هدف نیست و دولت مردان باید مدیران سازمان را دعوت کنند و اهداف آن سازمان را مطالبه کنند.

منوچهر نجمی عضو هیات علمی دانشگاه شریف  با اشاره به اینکه مدیران بنگاه ها باید آینده را به درستی باید پیش بینی کنند، گفت: درواقع یک مدیر علاوه بر اینکه باید سازمان را به پیش ببرد، چگونگی هدایت کارکنان نیز اهمیت بالایی دارند. امروز هر چقدر محیط کلان کشور ناپایدار باشد سازمان ها باید ریسک ها را ارزیابی کنند.

 

برنامه دانشگاه های آلمان تربیت دانشجو مبتنی بر نیاز سازمان ها و بازار

حمید دوست محمدیان مشاور رئیس دانشگاه اف اچ ام با اشاره به اینکه 97 درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه که روی آموزش های فنی و حرفه ای کار می کند، گفت: بومی سازی الگوهای موفق یکی از برنامه های کشور بوده است، از این رو در سه سال گذشته همکاری های با کشور آلمان برای انتقال الگوهای موفق اس ام ای ها به ایران داشتیم.

او با بیان اینکه طبق شعار بنگاه های آلمانی که می گویند «جهانی فکر کن و منطقه ای عمل کن» فعالیت خود را در این بخش ادامه دادیم، تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین تمرکز آلمانی ها در گام نخست تقویت بنگاه های کوچک مقیاس به شرکت های بزرگ و بین المللی است که گام نخست آن ارتقای عملکرد منطقه ای سازمان است.

پروفسور مرک از دانشگاه اف اچ ام با اشاره به اینکه مدیریت اس ام ای ها باید با محور کسب و کار انجام شود، گفت: براساس این استراتژی دانشگاه اف اچ ام شکل گرفته تا بنگاه های کوچک را به بنگاه های بزرگ تبدیل کنید. در واقع اگر دانشجوهای موفقی تربیت شوند بنگاه ها موفق خواهند شد و همین مسئله باعث می شود دانشگاه به اهداف خود برسند و ما بتوانیم در این مسیر بنگاه های نوآوری داشته باشیم. 

او با بیان اینکه مدیریت و رشد شرکت های اس ام ای نیازمند برنامه های پایداری نیاز دارد، افزود: اگر بنگاه ها با این ایده مدیریت شوند که متعلق به فرد است به سمت نوآوری خواهد رفت و نتایج مثبتی برای بنگاه خواهد داشت.

پرفسور ویکبرگ از دانشگاه اف اچ ام  آلمان با اشاره به اینکه این دانشگاه روی سازمان ها و تقاضای مردم تمرکز کرده است، گفت: برنامه دانشگاه های آلمانی از توجه به دو فاکتور تقاضا و توانمندی سازمان ها این است که بتواند بر مبنای پاسخگویی نیازها به سمت نوآوری برود و محور دیگر کمک به سازمان ها برای انعطاف پذیر  و رقابت پذیر بودن است. در واقع ایجاد تغییر در محصولات با توجه به تغییرات تکنولوژی و نیاز مردم یکی از چالش های سازمان های امروز است. امروز اکثر شرکت ارتباط نزدیک با یکدیگر ایجاد کرده اند تا بتوانند به سرعت نسبت به تغییرات تقاضا واکنش نشان دهند. بنابراین باید توجه داشت در آینده فرصت های زیادی برای شرکت ها وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه