English

مراسم تشییع پیکر فرشته طائرپور برگزار شد/نگرانی اهالی سینما از فقدان فرشته سینمای ایران

مراسم تشییع و خاکسپاری فرشته طائرپور که روز گذشته به دلیل عوارض بیمارکرونا از دینا رفته بود با حضور جمع محدودی از خانواده اش و اهالی سینما در قطعه هنرمندان برگزار شد.

مراسم تشییع پیکر فرشته طائرپور برگزار شد/نگرانی اهالی سینما از فقدان فرشته سینمای ایران

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج مراسم خاکسپاری پیکر فرشته طائرپور با حضور جمع نسبتا محدودی از هنرمندان و سینماگران در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

احسان کرمی اجرای این برنامه را بر عهده داشت و افرادی همچون علی شاکری و غزل شاکری (فرزندان فرشته طائرپور)، منوچهر شاهسواری (همسر فرشته طائرپور)، سیدمحمد بهشتی، بهمن فرمان‌آرا ، منوچهر محمدی، احمد امینی، محسن امیریوسفی، علیرضا تابش، سیدجواد هاشمی، غلامرضا موسوی ، ابراهیم داروغه‌زاده ، فرهاد توحیدی، مسعود کرامتی، وحید جلیلوند،کامران ملکی، محسن خانجهانی، سیف الله صمدیان ، امیرفرض الهی ،  حجت الاسلام محمود دعایی از حاضران در این مراسم هستند.

در ابتدای این مراسم احسان کرمی با تاکید بر اینکه به دنبال بیان خاطرات از او نیست گفت: حضور در چنین مراسمی بسیار برایم سخت بود اما وقتی در مسیر، غزل عزیز از من خواست اجرای مراسم را برعهده داشته باشم، پذیرفتم. نبود فرشته طائرپور قطعاً ضربه بدی به سینمای ایران وارد خواهد کرد و گرفتاری ما از فردا از بعد از نبود خانم طائرپور شروع می شود.چراکه او همیشه پل معلق سینما، جامعه و دولت را به گونه‌ای نگاه می‌داشت و حالا در نبودش به مشکل برخواهیم خورد. سپس از علی شاکری پسر مرحوم خواست که صحبت کند.

احسان کرمی در مراسم تشییع فرشته طائرپور

فرزند فرشته طائرپور بودن یعنی یک عمر خاطرات عاشقانه و انسانی

در ادامه علی شاکری فرزند این تهیه کننده و فیلمنامه نویس فقید سینما پشت تریبون قرار گرفت و با بغض گفت: پسر فرشته طائرپور بودن می شود یک عمر خاطرات عاشقانه و زندگی ای که خاطرات صبوری و انسانیت در آن موج می زند.

علی شاکری در مراسم تشییع فرشته طائرپور

وی افزود: مادرم همیشه تلاش کرد که به ما بیاموزد چگونه می شود یک عمر مثل یک مادر زندگی و تلاش کرد و همینطور تلاش کرد که به ما مردانگی را یاد بدهد. می دانم اینجا فرزندان و برادران و خواهران زیادی دارد که برخی از آنها را من می شناسم و برخی از آنها را می دانم که به مرور زمان سعادت آشنائیشان را پیدا می کنم. (به دلیل قطع شدن ارتباط مستقیم با مراسم ادامه سخنان علی شاکری را از دست دادیم)

پس از آن غزل شاکری فرزند فرشته طائرپور هم گفت: در خودم آمادگی سخن گفتن را نمی دیدم به همین دلیل متنی را شب گذشته نوشته ام آن را برای شما می خوانم.

غزل شاکری در مراسم تشییع فرشته طائرپور

وی سخنانش را اینگونه ادامه داد: «یا حفیظ و یا امین؛ با تکیه کلام همیشه تو آغاز می کنم! دختر تو بودن افتخار بزرگی است جز علی، عسل و من مردم بسیاری را می شناسم که برایشان مادری کردی و فرشته نگهبانشان بودی.  امروز آمدیم در این دوران سخت و سیاه بیماری جسم خسته ات را به خاک و روح بزرگت را به آسمان بسپاریم تا راحت تر پرواز کنی. بابت هرچیزی که در زمان زنده بودن برای ما گذاشتی از تو ممنونیم. سفرت به خیر فرشته جسور و بلند پرواز من.»

جای فرشته طائرپور در بهشت برین است

در ادامه منوچهر محمدی تهیه کننده سینما هم در بخشی از این مراسم گفت: وقتی که خواهری را از دست می دهیم، خیلی سخت است. ایشان برای ما هم مادر بود و هم خواهر. به دلیل مسائل صنفی ایشان را بیشتر می دیدیم. هم دفترش و هم خودش مدام درگیر انجام امور بود و با نگاهی مادرانه سعی می کرد مسایل را حل کند.

وی افزود: در همه این سالها در جلسات با مدیران، شجاع ترین فردیکه بی محابا حرف می زد و بی ترس از حقوق اهالی سینما سخن می گفت فرشته طائرپور بود تا جایی که گاهی ما به او توصیه می کردیم که کمی آرامتر باشد.

سپس او به بیان رویائی که دیده بود پرداخت و گفت: مجبورم که رازی که بین من، ایشان و آقای شاهسواری بود بگویم. به رغم اینکه خیلی کم خواب می بینم، در هفته دوم بیماری خانم طائرپور بود که خواب دیدم همراه با جمعی از دوستان به بیمارستان عجیب و خاصی به عیادت خانم طائرپور رفتیم. جای او خیلی خوب بود و او خوشحال در اتاقی پر از گل نشسته بود. پنجره ای رو به دریا و اسکله داشت و ما در خواب با او به کنار دریا رفتیم. وقتی خواب را برایش نوشتم خیلی خوشحال شده بود ولی واقعیت این است که وقتی دیروز خبر فوتش را شنیدم به این فکر کردم که وقتی فردی که مادر زاده شده و برای همه مادری کرده یقینا بهشت زیر پای اوست و یقین دارم که جای خانم فرشته طائرپور هم همانجا است.

بالاخره جلسات مالیات مرا می کشد

محسن امیر یوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: آخرین صحبتی با خانم طائرپور داشتم به من توصیه می کرد که اینقدر جلسات نرو که من به ایشان گفتم من مراقبم اما شما بیشتر از خودتان مراقبت کنید که پاسخ شنیدم بالاخره این مالیات من را می کشد!

وی افزود: حضور پی در پی در جلسات مالیات اهالی سینما، جلسات برای فیلم های توقیفی و جلسات بسار دیگری که برای انجام امور موافقین و حتی مخالفین خودشان برگزار می شد درس بزرگی برای ما است که مرام و منش  ایشان را در امور صنفی الگوی خود قرار دهیم. آخرین نوشته او خطاب به علیرضا رییسی در وزارت بهداشت است که شجاعت او را نشان می دهد. امیدوارم حداقل خانم طائرپور در میان ما نیست واکسیناسیون اهالی سینما که آرزوی او بود زودتر انجام شود. این روزها که به نظر می رسد بیشتر وزارت ارشاد خواهیم داشت تا فرهنگ، نیاز بیشتری به خانم طائرپور داشتیم تا از حقوق صنفی و سینما دفاع کند. به انبوه دختران و پسران و خواهران و برادران خانم طائرپور تسلیت می گویم.

او به راستی فرشته سینمای ایران بود

در ادامه مراسم سیدمحمد بهشتی هم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: فکر می کنم که کمتر کسی باشد که نسبت های متفاوتی با خانم طائرپور داشته باشد. از دوست، خواهر، خواهر همسرم و خیلی نسبت ها بین بنده و ایشان بود. حقیقتا در مورد خانم طائرپور خیلی زیاد و راحت می شود صحبت کرد چرا که ایشان در ارتباطش با افراد یک کیفیتی از حضور را پدید می آورد. 

سید محمد بهشتی در مراسم تشییع فرشته طائرپور

وی افزود: خانم طائرپور ویژگی های زیادی داشتند. همانطور که گفته شد فتوت و مردانگی -چیزی که این روزها باید با ذره بین به دنبالش گشت- همه را علی السویه نگاه می کرد؛ من دیده بودم که کسانی بودند که چشم دیدنش را نداشتند و شاید گاهی او هم در دلش از آنها کدورتی داشت اما این دلیلی نمی شد که کار آنها را کنار بگذارد و مثل باران بود و بر سر همه می بارید فارغ از کفر و ایمانشان. 

این مدیر اسبق سینمایی افزود: یکی از ویژگی های خانم طائرپور این بود که خوب و رسا صحبت می کرد و حق مطلب را ادا می کرد. بر همین اساس به نظر من شاعر بود. ویژگی شاعران این است که از واژه ها بویژه واژه های دستمالی شده و زیر دست و پا افتاده، رفع حجاب می کنند.  از جمله این واژه های فرشته بود. سینما مانند یک نمایشنامه است که در آن هنرپیشه تا سیاهی لشکر زیاد است  و خانم طائر پور نقش فرشته را در طول عمرش به خوبی ایفا کرد. اگر بخواهیم مانند خانم طائرپور موجز سخن بگوئیم کامل ترین جمله در مورد ایشان این است که خانم طائرپور فرشته سینمای ایران بود.

دعای طائرپور در شب قدر ماه رمضان امسال چه بود؟

وحید جلیلوند هم سخنانش را یک بیت شعر آغاز کرد و گفت: «بر فرس تندباد هر که تو را دید گفت/ برگ گل سرخ را باد کجا می برد» تمام دیروز فکر می کردم که من از تو و برای تو و در مقابل تو بگویم که تا به امروز نگفته ای. تمام دیشب را نشستم صفحه گفتگوهایم با خانم طائرپور را مرور کردم. صفحه ای که حتما افراد زیادی در این جمع مشابهش را دارند. او یک ویژگی پیامبرانه داشت آن هم اینکه همه آدم ها فکر می کردند به او نزدیکند. بین همه گفتگوهایمان به صدایی برخوردم که مربوط به ماه رمضان امسال است و به نظرم بهتر از هرآنچه که من بگویم بهتر است که این سخنان را بشنوید که بخشی از آن را پرویز پرستوئی هم در صفحه اش منتشر کرده است. 

سپس او گوشی اش را مقابل میکروفن گرفت که از آن صدای فرشته طائرپور شنیده می شد که گفته بود: "خدایا تو شاهد بودی که دیشب شب ۱۹ ماه رمضان به یاد همه عزیران و دوستان به درگاه تو دعا کردم. خدایا با مردمت آشتی کن و سایه سیاه این بیماری و ناامیدی را بچین. دل ها را شاد کن تا این دو روز زندگی را به سکر شادی بگذرانیم. خدایا جواب بیماران روی تخت بیمارستان را بده. با ما با رحمت خود رفتار کن خدایا شادی هایی می خواهیم تا تو را فراموش نکنیم. خدایا تو را به رنج صدا کردیم بازی را عوض کن. به حق پیشانی خونین امام علی بر این ملت و مردم جهان با هر دین و قون و قبیله ای رحم کن. خدایا دعای همه ما را در حق هم اجابت کن. خدایا دوستت داریم دوستمان داشته باش."

محید جلیلوند در مراسم تشییع فرشته طائرپور

جلیوند در ادامه اظهار داشت: یادمه که بعد از شنیدن این صدا به ایشان گفتم بی کمترین مبالغه، تملق و ریاکاری مفتخر و سربلندم از موانست با تو و خدا را شکر می کنم که در روزگاری زندگی می کنم که تو نفس میکشی و تمام رنج ما این است که تو دیگر نیستی. مادر! مادر ما در این روزهای توحش به صلابت و شکوه و جوانمردی مادرانه تو نیاز داشتیم.

وی افزود: این اولین بار است که به معنی واقعی درک می کنم که معنی این جمله «سایه یکی از سرت کم نشود» یعنی چه؟! ما این روزها به تو نیاز داشتیم در این دوران، کمترین درد ما کرونا است و از این به بعد این حسرت همیشه ما خواهد بود. مادر! تو موفق شدی و زندگی را بردی؛ تو بر بلندای بلندترین صحنه کائنات ایستاده ای؛ زندگی و بازار مکاره اش را بردی؛  زیرا یک عمر با جوانمردی زندگی کردی. زندگی نو مبارکت باشد.

سید جواد هاشمی در مراسم تشییع فرشته طائرپور

احسان کرمی هم در ادامه گفت: خانم طائرپور همیشه به ما و جوانان دیگر می گفت که بمانید و نروید و همینجا را بسازید. بدون شما مادر، این کار خیلی سخت تر شد.

در ادامه سیدجواد هاشمی پشت تریبون قرار گرفت تا ادامه مراسم را اجرا کند. نماز میت توسط حجت الاسلام سیدمحمود دعایی بر پیکر فرشته طائرپور خوانده شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه