English

در نشست خبری مطرح شد:

دلیل درج نشدن نام نویسندگان فیلمنامه اولیه سریال کلبه ای در مه در تیتراژ/انتقاد از رفتار یک سویه تهیه کنندگان

نشست خبری سریال کلبه ای در مه در حالی برگزار شد که حسام محمودی انتقادات صریح و تندی را نسبت به رفتار برخی تهیه کنندگان و بی تفاوتی تلویزیون در مقابل آنها مطرح کرد.

دلیل درج نشدن نام نویسندگان فیلمنامه اولیه سریال کلبه ای در مه در تیتراژ/انتقاد از رفتار یک سویه تهیه کنندگان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج٬ نشست خبری مجموعه تلویزیونی کلبه ای در مه با حضور سعید پروینی تهیه کننده، سام قریبیان ، آشا محرابی و حسام محمودی در محل روابط عمومی سازمان صدا و سیما به صورت آنلاین برگزار شد.

در بخشی از این نشست حسام محمودی با رویکردی انتقادی گفت: آیا مگر از این صحبت نمی کنیم که در همین تلویزیون زمانی سریال هایی تولید می شد که زمان پخش آنها خیابان ها خلوت می شد. پس چرا الان چنین اتفاقی رخ نمی دهد؟ به نظر من یکی از دلایلش این است که آدمهای کاربلد از تلویزیون فاصله گرفته اند که یکی از دلایل مهم این مسئله هم این است که دوستی بین عوامل و تهیه کننده وجود ندارد.

این بازیگر تصریح کرد: وقتی برای عقد قرار داد و همکاری به دفتر تهیه کننده ای می رویم قراردادی مقابل ما قرار می دهند که پر از بندهای عجیب و غریب است از تاخیر حضور سر صحنه تا هر موضوع دیگری؛ اما موضوع این است که قولهای زیادی به آنها می دهیم اما آنها حتی در مورد پرداخت دست مزد ما زمانی را برای ما مشخص نمی کنند!

محمودی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در پروژه کلبه ای در مه این مشکلات را نداشته اند گفت: سوال اینجا است که نهادی که قرار است بر مفاد قرار داد نظارت کند کجا است؟ آیا می توانیم از شرایط عجیب و غریب قرار داد و یا تهیه کننده ای که پول ما را ندهد به جایی شکایت کنیم؟

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: وقتی به تهیه کننده ای اعتراض می کنیم می گوید خب دیگر سر صحنه نیا اما با استناد به مفاد قرارداد بابت عدم حضورت سر صحنه، از تو شکایت می کنم! تکیه آنها هم بر این است که تلویزیون می گوید نباید صحنه را ترک کنید اما می توانید حقوق خود را با شکایت از طرق قانونی پیگیری کنید. اما این شکایت ها راه به جایی نمی برد؛ همانطور که من از تهیه کننده ای به خانه سینما شکایت کرده ام و حق به من داده شده است ولی دو سال است نمی توانم پولم را بگیرم.

در این بخش حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی سیما به بحث ورود کرده و گفت: جهت اطلاع یادآوری می کنم که در مواردی از این دست،گروه فیلم و سریال شبکه، مرکز سیما فیلم و بازرسی سازمان حتما ورود می کنند و حتی ممکن است بسته به مورد تهیه کننده را خلع ید کنند. اما بهتر است در مورد مسائلی که به موضوعات کلان تر اشاره دارد نه سریال کلبه ای در مه در فضای دیگری بحث شود.

حسام محمودی هم در واکنش به این سخنان گفت: اینکه من مدام از خودم تعریف کنم و یا خاطره بگویم چندان نمی تواند جذاب باشد. به هر حال شاید مسائلی را بتوانیم مطرح کنیم که مشکلی از یک جامعه بزرگتر برطرف کند. ما در همه این شرایط مجبوریم که فعالیت کنیم که بخشی به خاطر نیاز مالی ما است برخی هم به دلیل وظیفه ای که در قبال جامعه داریم.

وی ادامه داد: به هر حال من پیشنهاد می کنم که تلویزیون ماجرای دوستی را جدی بگیرد و اگر ارتباطات دوستانه ای شکل بگیرد بدون امضا کردن و تعهد حقوقی دادن هم می توان کار کرد و بهترین نتیجه ها را گرفت. من از پانزده سالگی درگیر نمایش و تئاتر هستم و بیش از نیمی از عمرم را مشغول این کار هستم. از دوران دانش آموزی به خاطرش کلاس رفته ام، دانشگاه رفته ام و آموزش دیده ام اما آیا تنها وظیفه ای که من دارم این است که به کار دعوت بشوم و چند روزی را در یک پروژه باشم و مابقیش را در خانه بگذرانم.

این بازیگر اظهار داشت: چرا از ما هیچ کس نظر نمی خواهد؟ من از این فاصله زیادی که از تولید دارم متوجه می شوم که برخی موارد اشتباه است. در حالی که معتقدم تهیه و تولید باید با سوادترین گروه در همه پروژه ها باشند اما آیا واقعا اینطور است؟ پاسخ یک نه گنده است. خب این افراد چگونه به این فضا می آیند. معمولا آدمهایی هستند که فقط چشم بگویند اما با این آدم های چشم بگو چندان کاری پیش نمی رود. ما می بینیم که از یک تهیه کننده شکایت شده اما به جای رسیدگی به مشکلات شاکیان، کارش ارتقاء پیدا کرده و بعد از چند ماه به او سریال الف ویژه داده می شود. سوال اینجا است که وقتی نتوانسته یک پروژه ب و ج رتا اداره کند چگونه پروژه الف ویژه به او سپرده می شود؟

بازیگر سریال کلبه ای در مه تصریح کرد: بخشی از وظیفه همم ما سرگرم کردن مردم است و من از این لذت می برم که بخشی از وظیفه ام این است و امیدوارم تلخی حرف هایم را به رک و راستیش بپذیرید اما بدانید که از لحظه ای که وارد دفتر یک تهیه کننده می شویم نگاهش از بالا به پائین است. اگر معترض شویم و یا در آینده از او شکایت کنیمف کافی است آن تهیه کننده به باقی همکارانش زنگ بزند و آنها را ترغیب کند که با یک معترض به صورت صنفی کار نکنند و دیگر نان شب هم نخواهیم داشت.

در ادامه سعید پروینی هم گفت: این اولین پروژه ای است که با آقای مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه کار کرده ام و متوجه شده ام مدیر گروهی است که تنها حامی تهیه کننده و کارگردان نیست و حتی پیگیر امور سایر افراد هم هست و یک مدیر دغدغه مند است. البته من هم بخشی از صحبت های حسام محمودی را تائید می کنم و می دانم در مورد کدام تهیه کننده صحبت می کند که از همکاران ما هم هست و اکنون پروژه الف ویژه ای در اختیار دارد.

در بخشی از این نشست سام قریبیان با اشاره به سختی کار بازیگران در شرایط کرونایی از اینکه بدون مشکل و ابتلا به کرونا این پروژه را به پایان بردند ابراز رضایت کرد.

اشا محرابی هم به مشکل بودن کار اشاره کرد و در عین حال اظهار داشت: ما منتی بر سر مخاطب نداریم اگرچه کار پرخطری داریم که خوشبختانه در این پروژه با آزمایشهای مستمر بدون خطر این کار را به پایان بردیم.

وی  با ابراز رضایت از تماس های تلفنی برقرار شده در مورد نظر مردم گفت: خوشبختانه با توجه به داستان دار بودن کار مورد توجه مردم قرار گرفته بود و بسیاری از مخاطبان در مورد نحوه حضور ما در شمال کشور پرسیدند که من توضیح دادم ما تنها 10 روز در شمال حضور داشتیم و باقی موارد در اطراف تهران بود که بسیار شبیه شمال طراحی شده بود.

پروین حسینی در پاسخ به خبرنگار موج در مورد دلیل درج نشدن نام نویسندگان اصلی این سریال در تیتراژ گفت: در تیتراژ درج شده است که فیلمنامه اولیه توسط گروه نویسندگان نوشته شده و با توجه به بازنویسی انجام شده، برای فیلمنامه جدید نام نویسنده جدید ذکر شده که این هم با نظرخواهی از همان گروه نویسنده این تصمیم گرفته شده است.

این تهیه کننده در پاسخ به سوالی در مورد احتمل ساخت فصل دوم سریال کلبه ای در مه هم گفت: چون فیلمنامه دوباره نویسی شد و بخشی از قصه ها کم شد و هنوز روایت نشده اند. بر این اساس فیلمنامه فصل دو موجود است که باید دوباره نویسی شود و اگر شبکه به نتیجه برسد فصل دو هم تولید خواهد شد.

در پایان این نشست محسن رنجبران مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما در جمع عوامل سریال کلبه ای در مه حضور یافت و گفت: خوشحالیم که این سریال با موفقیت همراه شد. درصد اولیه مخاطبان 26 درصد بود و در پایان به 32 درصد رسید؛ در فضایی که با سریال طنز دودکش رقابت داشتند و همه می دانیم که مردم ما اقبال بیشتری به سریال های طنز نشان می دهند. خوشحالیم که بازیگران خوبمان در این سریال ها می درخشند. ما گاهی اهمیت کار را به دلیل مشغله کاری درک نمی کنیم اما در نشستی که اواخر سال 99 داشتیم و بر کارهای انجام شده و در دست انجام مروری داشتیم متوجه شدیم که ما خیلی بیشتر از سینما در حال تولید سریال وتله فیلم و هم موارد دیگر هستیم. البته نمی توانیم از سختی کار نگوئیم. خیلی از بازیگران درگیر کرونا شدند و حتی برخی از آنها را از میان ما رفتند.

وی در ادامه به انتقادات حسام محمودی هم واکنش نشان داد و گفت: سخنان خوب و مهم آقای محمودی را شنیدم و خوشبختانه آقای آذرپندار هم از جریان نقد به مدیریت فیلم و سریال رسیده است. خوب است که ابهامات مطرح شود و از تجربه همه استفاده شود تا همدلی شکل بگیرد چرا که کاری که دلی نباشد در نمی آید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه