English

حامد سلیمان زاده در گفتگو با خبرگزاری موج:

باید قدردان تیری فرمو بود که پای حرفش ایستاد/«قهرمان» می تواند بدون هیچ مشکلی در ایران اکران شود

مدرس و منتقد بین المللی سینمای ایران که یکی از داوران فیپرشی جشنواره کن امسال بود، جمع بندی خود از این فستیوال و ویژگی های فیلم قهرمان را بیان کرد.

باید قدردان تیری فرمو بود که پای حرفش ایستاد/«قهرمان» می تواند بدون هیچ مشکلی در ایران اکران شود

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، هفتاد و چهارمین جشنواره کن جدای از اجرای خاصش در کرونا و پس از یکسال وقفه برای ما ایرانی ها، جذابیت های ویژه دیگری هم داشت. حضور چند نماینده در بخش های مختلف این جشنواره که مطرح‌ترین آنها فیلم سینمایی قهرمان اثر اصغر فرهادی بود از یک سو و از سویی دیگر حضور حامد سلیمان زاده مدرس و منتقد بین المللی جوان کشورمان در ترکیب داوران فیپرشی از سویی دیگر از ویژگی های این دوره برای علاقمندان به سینمای ایران بود.

پیش از این در مورد چگونگی برگزاری این جشنواره با این سینماگر گفتگویی داشتیم (اینجا) و اکنون پس از اتمام فستیوال کن 2021 در گفتگویی دیگر یک جمع بندی از این دوره و همینطور تصورش از نحوه اکران جدیدترین اثر فرهادی در کشور را جویا شده ایم.

یک جمع بندی بر جشنواره هفتاد و چهارم کن

حامد سلیمان زاده در مورد این دوره جشنواره کن به خبرگزاری موج گفت: جشنواره هفتاد و چهارم کن در سایه کرونا برگزار شد اما با کنترلی بسیار خوب و همانطور که دیدیم، هیچ خبر نگران کننده ای مبنی بر اینکه این ویروس در بین شرکت کنندگان سرایت کرده باشد منتشر نشد. با همه این اوصاف، جشنواره ای بود که صدای چند ملیتی خیلی پررنگی داشت. همانطور که قبلا هم در مورد حضور پررنگ سیاه پوستان در این جشنواره  گفتم، مانند تصویر گرافیکی اسپایک لی در پوستر جشنواره و همچنین حضور او در راس هیات داوران تا انتخاب چند فیلم در بخش های مختلف این جشنواره مثل دو هفته کارگردانان و هفته منتقدین، بخش اصلی، نوعی نگاه، بخش کوتاه و سینه فونداسیون که در همه آنها فیلم هایی از کشورهایی با مردم سیاه پوست یا با اکثریت سیاه پوست می دیدیم.

جشنواره کن

این منتقد افزود: شهر کن تحت تاثیر این تاکید بر اقلیت های جنسی، مذهبی، رنگین پوست‌ها و مانند اینها بود. از گروه های موسیقی که انتخاب شده بودند تا در سطح شهر هنرشان را به نمایش بگذارند، تا نوع فضا سازی و تبلیغات فیلم ها و مانند اینها مثل همیشه در راستای همان مواضعی بود که کن برای خودش تعیین می کند تا خود را حامی بخشی از جریان های سیاسی و اجتماعی غالب معرفی کند.

وی در ادامه اظهار داشت: نقش زنان در جشنواره امسال نیز خیلی مهم بود. حضور کارگردانان، داوران و خبرنگاران زن خیلی زیاد شده بود که روی این نکته هم مانور جدی داشتند.

سلیمان زاده در پایان این بخش از صحبت هایش تاکید کرد: به هر حال من جشنواره هفتاد و چهارم کن را در این شرایط گسترش کرونای دلتا و مانند اینها، خیلی موفق ارزیابی می کنم و نشانی از بازگشت و حیات دوباره به سینما می دانم که با استقبال همگان مواجه شد. بیش از بیست هزار نفر به این شهر آمده بودند و مشکل خاصی پیش نیامد و باید از این بابت قدردان تیری فرمو بود که پای حرف هایش ایستاد و تن به برگزاری مجازی نداد.

قهرمان باید بدون هر گونه سانسور و ممیزی در ایران اکران شود

این منتقد عضو فیپرشی در مورد کیفیت فیلم های این دوره گفت: به نظر من کیفیت فیلم ها از نیمه دوم جشنواره خیلی خوب شد و اتفاقات خوبی افتاد. در بخش هفته منتقدین که بهترین فیلم این بخش بهترین جایزه فیپرشی را هم برد، فیلم «پرها» از یک کارگردان مصری به نام عمر الزهیری جایزه برد که ایده درخشان، اجرای گروتسک خوب، کارگردانی منظم و فیلمبرداری خیلی خوبی داشت که واقعا فاصله اش از فیلم های دیگر زیاد بود. «کلارا سولا» ساخته ناتالی آلوارس مسن را از دنیای اسپانیایی زبان داشتیم که آن هم ایده خیلی خوبی داشت.

وی افزود: فیلم «جاده خاکی» پناه پناهی در بخش دو هفته کارگردانان هم یک فیلم جاده ای متاثر از زیبائی شناسی و مولفه های جاده ای بود که بازی های حسن معجونی و پانته آ پناهی ها در آن قابل توجه بود. خط روایی و آشنای فیلم، مهاجرت غیر قانونی بود که مورد علاقه طیفی از فیلمسازان است که من به این فیلم هم نمره قبولی می دهم. جدای از این آثار، فیلم های زیاد دیگری در این جشنواره به نمایش در آمد که من در بخش اصلی و بخش های دیگر دیدم. من در اکران اول فیلم آقای اصغر فرهادی بودم که با استقبال خوبی هم مواجه شد و همانطور که دیدید این فیلم به طور مشترک با فیلم «کوپه شماره ۶» ساختهٔ یوهو کاسمانن موفق به کسب جایزۀ بزرگ هیئت داوران از جشنواره کن شد.

فیلم سینمایی قهرمان

این منتقد بین المللی در مورد ویژگی های فیلم سینمایی قهرمان گفت: این فیلم با همان الگوی فرهادی ساخته شده و در واقع فیلم «قهرمان» بر روی مضامین و کلمه های تکرار شونده ای به عنوان مفهوم مثل حقیقت، دروغ، خیانت، قضاوت، آبرو و ساخت بستر روایی بر مبنای داستانی که برآوده از این کلیدواژه های دنیای اخلاق است، مانور می دهد.

این داور جشنواره فیلم کن ادامه داد: به نظر من این فیلم یک قهرمان را می سازد، تخریب می کند و دوباره می سازد؛ یعنی یک فرایند مدرنیزاسیونی که در برخی جوامع، مخصوصا در جامعه ما به شکل ناقص اتفاق می افتد را توضیح می دهد. دوباره از همان الگویی که کسی که حامل حقیقت است غایب می شود و همه به دنبالش هستند استفاده می شود. من نمی توانم داستان را لو بدهم و آنطور که شنیده ام این فیلم در پائیز اکران می شود و حتما علاقمندان می بینند.

حامد سلیمان زاده در پاسخ به سوالی در مورد احتمال حذف و سانسور فیلم سینمایی قهرمان هنگام اکران در ایران گفت: اکران این فیلم هیچ موردی ندارد و بدون هیچ سانسور و ممیزی قابل نمایش در ایران است.  فیلم دارای دوگانه های محتوایی جالبی بین تمدن یا دنیای معاصر و یا به زبان بهتر، امر تاریخی و معاصر و جدال آنها، جهان شهری و غیر شهری، طبقات مختلف اجتماعی  و ... بوده که از جمله نکات مورد علاقه فرهادی است.

وی در پایان گفت: در هر حال باید منتظر باشیم تا در ایران هم اکران شود و فکر می کنم که دست کم از شانس های کاندیدا شدن بهترین فیلم خارجی در اسکار هم باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه