English

عباس ناصری در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

هنرواره جهاد یک حرکت جهادی برای روایت مقاومت و مجاهدت کادر درمان و همدلی مردم است

عباس ناصری، دبیر بخش‌ هنرهای تجسمی در نخستین هنرواره ملی روایت جهاد گفت: این جشنواره قصد دارد فارغ از مجاهدت‌های مدافعان سلامت، روایتگر همدلی‌های مردم در زمینه‌های مختلف برای مقابله با ویروس کرونا در بخش‌های مختلف هنری باشد.

هنرواره جهاد یک حرکت جهادی برای روایت مقاومت و مجاهدت کادر درمان و همدلی مردم است

عباس ناصری دبیر بخش هنرهای تجسمی در گفت و گو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، درباره هدف از برگزاری نخستین هنرواره ملی روایت جهاد گفت: تقریبا یکسال از دوران بسیار سخت ویروس کرونا سپری شد، در این مدت همدلی‌ مردم جهت مقابله با این ویروس در سطح جامعه قابل ستایش و ستودنی است، اما روایتی از این اتحاد و همراهی مردم صورت نگرفت وتنها زحمات و تلاش‌های کادر درمان کشور به‌صورت پررنگ به نمایش درآمد. در همین رابطه، هنرواره قصد دارد برای اولین بارُ فارغ از به تصویر کشیدن  مجاهدت‌های مدافعان سلامت، همدلی‌های مردم در زمینه‌های مختلف برای مقابله با ویروس کرونا از جمله فعالیت در مساجد در جهت توزیع ماسک و الکل نذری و غیره را روایت کند.

وی تصریح کرد: در واقع افرادی بی‌نام ونشان برای کمک به افراد بی‌بضاعت که در دوران کرونا شرایط آنان بیش از گذشته سخت‌تر شده بود، خالصانه زحمت کشیدند؛ هنرواره هم قصد دارد همدلی مردم را در کنار مجاهدت‌های کادر درمان به نمایش بگذارد. لازم به ذکر است، افرادی که برای برگزاری این هنرواره در جهت روایتگری مقاومت‌ها، مجاهدت‌های کادر درمان کشور و همدلی‌های مردم تلاش کردند، به خودی خود یک کار جهادی را انجام داده‌اند.

ناصری در باره استقبال علاقمندان از حضور در این هنرواره و سطح کیفی آثار ارسال شده خاطرنشان کرد: آثار ارسالی،  هنوز به داوران تحویل داده نشده اما بر اساس شنیده‌ها آثار بسیار زیادی از شهرها و روستاهای مختلف ایران به دبیرخانه ارسال شده است، که طبق کارشناسی اولیه تا کنون حدود ۴٠٠٠ اثر در رشته‌های گوناگون هنری و ادبی ثبت و کدگذاری شده، در واقع به غیر آثار ارسالی در بخش دانش‌آموزی، حجم عظیمی از آثار در بخش حرفه‌ای به دبیرخانه ارسال شده، که این موضوع استقبال بالای علاقمندان وهنرمندان برای شرکت در اولین دوره هنرواره ملی «روایت جهاد» را نشان می‌دهد.

دبیر بخش هنرهای تجسمی هنرواره ملی «روایت جهاد»، درباره نحوه حمایت مجموعه از برگزیدگان اولین دوره این هنرواره گفت: بنده در طول 15 سال گذشته در جشنواره‌های مختلف به‌عنوان دبیر بخش‌ هنرهای تجسمی حضور پیدا کرده‌ام. رسالت برگزاری یک جشنواره ایجاد یک رقابت بین عده‌ای از هنرمندان است، اما بنده به‌عنوان یک داور در جشنواره به‌دنبال کشف استعداد از بین هنرمندان حرفه‌ای و آماتور هستم، چراکه برگزاری یک جشنواره با پشتوانه هنرمندان امکان‌پذیر است، پس حمایت ازهنرمند وکشف استعداد در جشنواره‌ها امر بسیار مهم تلقی می‌شود، به همین دلیل بنده تا جایی که در توانم هست از هنرمندان حمایت می‌کنم. در هیمن راستا یک لیست کامل از تمام هنرمندان در حوزه هنرهای تجسمی تهیه کرده‌ام و همیشه با آنان در ارتباط هستم و تا جایی که امکان داره از آنان حمایت می‌کنم و هیچ‌وقت هنرمندان از طرف من رها نمی‌شوند.

عباس ناصری در پایان درباره نقش تاثیرگذار هنر در رفع بحران‌های اجتماعی افزود: عناصر هنر روح و روان یک جامعه را تامین می‌کند، برای مثال در طول یکسالی که با کرونا سپری شد و در مقاطع مختلف زمانی مردم دوران قرنطینه را تجربه کردند، اگر فیلم، شعر، کتاب و نظیر آنها در زندگی افراد جامعه نقشی نداشته باشد، پس از اتمام کرونا با یک جامعه افسرده مواجه می‌شویم. پس هنر در بحران‌های مختلف اجتماعی نقش پررنگ و ویژه‌ای را ایفا می‌کند، در واقع هنر از نیازهای اصلی یک جامعه محسوب می‌شود.

گفتنی است که، اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» با موضوع مجاهدت‌های مردمی در عرصه مواسات و مبارزه با ویروس کرونا، با ویژه برنامه‌های هفته هنر انقلاب، در سالرزو شهادت شهید مرتضی آوینی، در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی