English

سیدعباس صالحی در بازدید از نمایشگاه تجسمی فجر گفت:

دیگر هنری که در جشنواره ها می بینیم هنر تهران یا هنر شهرهای بزرگ نیست/تنوع و کیفیت دو ویژگی جشنواره تجسمی امسال بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تنوع جغرافیایی و جوان شدن پدیدآورندگان و تنوع موضوعی و فرمی آثار حاضر در جشنواره تجسمی فجر تاکید کرد و آینده هنر ایران را امیدبخش توصیف کرد.

دیگر هنری که در جشنواره ها می بینیم هنر تهران یا هنر شهرهای بزرگ نیست/تنوع و کیفیت دو ویژگی جشنواره تجسمی امسال بود

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سیدمجتبی حسینی معاون هنری‌اش، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و علی اشرف صندوق آبادی دبیرکل سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر   در آخرین روز برپایی از نمایشگاه این دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد.

صالحی در پایان بازدید دیرهنگامش در مورد این نمایشگاه و آثار حاضر در آن گفت: خیلی خوشحالم که امروز توفیقی دست داد تا ساعاتی به تماشای آثار هنرهای تجسمی در رشته های مختلف هنری بپردازم؛ که فرصت مغتنمی بود و یک فضای پرلذت وجودی و روحی را برایم ایجاد کرد. البته بازهم نشد که همه آثار را ببینم و شاید چهل تا پنجاه درصد آثار در بخش های مختلف را دیدم؛ اما همین مقداری که دیدم نشان دهنده این است که ما می توانیم کارهای قابل توجهی را به عنوان نتیجه و کارنامه جشنواره هنرهای تجسمی ببینیم.

وی تصریح کرد: البته این کارنامه جشنواره به نحوی کارنامه هنرهای تجسمی ایران، در طول سال و سالهای اخیر است؛ چراکه جشنواره به نوعی خروجی و برون داد اتفاقاتی است که در شاخه های مختلف هنرهای تجسمی رخ داده است و جشنواره فجر در بخش تجسمی به ما نشان می دهد که می توانیم این اتفاقات را در یک نما به شکل تجمیعی تر ببینیم و نسبت به آن داوری کنیم.

بازدید وزیر ارشاد از جشنواره تجسمی فجر5

نظر وزیر ارشاد در مورد تنوع پدیدآورندگان در جشنواره تجسمی فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تنوع زیاد آثار گفت: به نظر می آید که در سال های اخیر، هر چه جلوتر می آئیم این تنوع را در حوزه های مختلف بیشتر ملاحظه می کنیم که من به چند وجه آن اشاره می کنم. بخش اول، تنوع در پدیدآورندگان آثار از منظر اقلیمی است. در همین جشنواره و با همین نگاه مختصر، وقتی به شناسنامه آثار نگاه می کردم کاملا روشن بود که بخش قابل توجه پدیدآورندگان هنری در همه شاخه های هنری که من دیدم،  به استانهایی غیر از تهران  و در همان استان ها هم گاهی اوقات به شهرستان های نه چندان مشهور مربوط می شود.

وی افزود: این که هر مقدار جغرافیایی هنر ایران را وسیع تر داشته باشیم و پدیدآورندگان اصلی هنرمان محدود به تهران و شهرهای برخوردار نباشند، یک مزیت است و از آنجائیکه بین تولید و نتیجه یک رابطه ای هست؛ حتما آثار ایرانی معنای ایرانی خودشان را بیشتر پیدا می کنند. الان دیگر هنری که در جشنواره ها می بینیم هنر تهران یا هنر شهرهای بزرگ نیست بلکه هنر جغرافیای ایران در گستره وسیعی که دارد با ویژگی های خاص اقلیمی، بومی و اثر گذاری هایی که خواهد داشت و دارد. این یک چشم انداز خوب برای آینده هنر ایران ترسیم می کند که به طور طبیعی مانند یک سری مویرگ هایی در کل اقلیم ایران جریان پیدا می کنند میانسالان جوانان و جوانان نسل جوان تر و به حوزه نوجوانان و خردسالان اثر می گذارند و انشاءالله می توانیم به این تاثیرگذاری مویرگی درآینده هنر ایران امیدوار باشیم.

رشد جهشی در نسل جوان

صالحی افزود: ویژگی دیگری که به تنوع پدیدآورندگان بر می گردد و کاملا در سال های اخیر محسوس است و در جشنواره امسال هم به طور خاص مشهود است این است که نسل جوان هنرمند ایرانی رو به افزایش جهشی است. یعنی این طور نیست که ما آن را یک رشد عادی تلقی کنیم بلکه رشد جهشی را در نسل جوان می بینیم؛ آن هم در همه شاخه های هنری. من حین تماشای آثار در رشته های مختلف، وقتی به سن پدیدآورندگان  توجه می کردم به خوبی دیدم که ما جریان جهشی پدیدآورندگان هنری در نسل جوان را شاهد هستیم.

بازدید وزیر ارشاد از جشنواره تجسمی فجر3

وی ادامه داد: کاملا روشن است که وقتی در نسل جوانمان شاهد یک جهش در نسل جوانمان باشیم به آینده آن حوزه بیشتر می توانیم امیدوار باشیم. یکی از خطراتی که در همه حوزه ها از جمله هنر وجود دارد، خطر انقطاع و گسست نسلی است و اینکه پیشکسوتان برای خودشان رهروانی را پیدا نکنند. اما ما در همه شاخه های هنر اعم از هنرهای کلاسیک و سنتی خودمان و چه هنرهای  جدید شاهدیم که نسل جوان ما جریانی زنده و پویا است.

تنوع مضمون و فرم در آثار هنرمندان مشهود بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: نکته سومی که از منظر تنوع جشنواره به عنوان برونداد هنرهای تجسمی ایران می توان به آن توجه کرد، تنوع مضمون است. مضامین خیلی متکثر است و وقتی به مضامین نگاه می کنیم نوعی خلاقیت در سوژه را در شکلی وسیع می بینیم که این هم این امیدواری را ایجاد می کند. مضمون های تکراری دیگر جذابیت خودش را نخواهد داشت و بخشی از خلاقیت در هنر، خلاقیت سوژه و مضمون است. ما در همه شاخه های هنری که دیدم، مضمون ها کمتر تکراری بودند و سراغ هر تابلویی که می رفتیم با یک مضمون تازه مواجه می شدیم.

نکته چهارم قابل توجه در مبحث تنوع آثار این دوره، تنوع در قالب و فرم است. به نظر می آید که یکی از مخاطراتی که عرصه هنر و خلاقیت می تواند داشته باشد هنرها سرمشق نویسی داشته باشند یعنی استادی یا پیشکسوتی، چیزی را به عنوان «سرمشق» عرضه کرده باشد و بقیه همان را به شکل رونویسی به لحاظ فرم ادامه دهند. اما در عرصه فرم هم آن چیزی که من در همه شاخه هایی که در همین تعداد و فرصت محدود دیدم، احساس کردم که اقتباس هایی که در قالب و تکنیک صورت گرفته اند، مبتکرانه و خلاقانه و یا دست کم ترکیب های تازه و خلاقانه ای هستند.

وی با بیان اینکه این بخشی از احساس من در رابطه با تنوع آثار بود گفت: به هر حال ذات هنر به شکلی است که هر مقدار که بتواند در فضایی متکثر خود را با سلائق مختلف درگیر کند و آن کثرت را هم به یک وحدتی متصل کند، به رمز بقای خود دست یافته است.

کیفیت آثار در سالهای اخیر رو به رشد بوده است

سید عباس صالحی تصریح کرد: تنوع می تواند یک امتیاز برای این نمایشگاه باشد اما اینکه ما آثار را نسبت به استانداردها و ویژگی های کیفی چگونه ارزیابی می کنیم هم نکته دیگری است. در این بحث هم کاملا روشن به نظر می آید که آثار، رو به کیفیت بیشتر حرکت می کند. اینکه به رغم افزایش دو برابری آثار رسیده به جشنواره، داوران مختلف واقعا هم در مرحله پذیرش و هم در مرحله داوری دوم و انتخاب نهایی برگزیده ها، گرفتار یک پرسش و مسئله اساسی در مورد اینکه کدام را انتخاب کنند شده اند،  نشان دهنده این است که جریان کیفی در عرصه هنرهای تجسمی را بیشتر می بینیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: با این دو ملاحظه جشنواره خوبی را در شرایط کرونایی شاهد بودیم و من هم از دوستانمان در معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی، دبیر محترم جناب آقای صندوق آبادی و همه کسانی که تا امروز با ما همراه بوده اند سپاسگزاری می کنم. علاوه بر این دو محور پاره ای از افزودگی ها را در جشنواره امسال شاهد بودیم که آنها هم به نوبه خود ارزش افزوده جشنواره را بالا برده است.

بازدید وزیر ارشاد از جشنواره تجسمی فجر4

توجه وزیر ارشاد به دو بخش جنبی جشنواره تجسمی فجر

وی با بیان اینکه هم امروز و هم روزی که از دبیرخانه جشنواره گزارش هایی را در مورد بخش عیدی سازی دریافت کرده است گفت: اینکه ما هنر ایرانی مان را به استمرار و کارآفرینی برسانیم نکته قابل توجهی است؛ چرا که از یک منظر هنر را به عنوان یک ضرورت زندگی روحانی و معنوی انسان تلقی می کنیم و از یک منظر دیگر اینکه هنر می تواند در اقتصاد کشور جایگاه پیدا کند. امسال بخش عیدی سازی هم با برگزاری یک بخش و کارگاه هایی که داشتند فرصتی را ایجاد کردند در اتصال بخش هنر واقتصاد هنر در این حوزه که یکی از کارهای خوب جشنواره بود.

سید عباس صالحی  گفت: بخش ستارگان هنر ایران هم بخش قابل توجه دیگر جشنواره بود. بخشی از افتخارات تاریخی ما حوزه فرهنگ و هنر ایران بوده و هست. در مقاطعی، جشنواره، جوایز و رسانه ای در کار نبوده است و این دستاوردهای هنری به شکل طبیعی نقل و انتقال پیدا می کرده است. اما در حال حاضر جشنواره ها و جوایز منطقه ای و بین المللی که وجود دارند، برای عرضه هنرهای ایرانی در جهان و منطقه فرصت هایی را ایجاد کرده اند.

باشگاهی برای دیپلماسی فرهنگی و هنری

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: اینکه مجموعه کسانی که در یکی دو سال اخیر در این حوزه ها توفیقی پیدا کرده اند، در یک جا دیده شوند، علاوه بر اینکه تقدیر و تکریم آنها است (که حقشان هم هست) چشم اندازی هم برای دانشجویان و جوانان رشته های هنری ایجاد می کند که آنها را به عنوان عناصر موثر عرصه جهانی بشناسند و بیشتر نسبت به کارهای آنها تعمق کنند. ما هم در عرصه کشور خودمان، از طریق این حضور موثر جهانی احساس کنیم باشگاهی داریم که بخشی از دیپلماسی فرهنگی و هنری ما خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه