English

جزئیات سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر اعلام شد/عیدی سازی جایگزین بخش گالری‌ها شده است

بخش‌های ستارگان و عیدی سازی به همراه ورکشاپ های چاپ دستی بویژه لیتوگرافی از ویژگی‌های سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر است.

جزئیات سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر اعلام شد/عیدی سازی جایگزین بخش گالری‌ها شده است

نشست خبری سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صندوق آبادی دبیر اجرائی و احمد وکیلی دبیر هنری این رویداد برگزار شد.

در ابتدای این نشست مظفری گفت: جشنواره تجسمی فجر در سالهای آغازین نسبت به سایر جشنهای هنری فجر مخاطب کمتری داشت که یا به دلیل نوپا بودنش بود و با دلایل دیگری داشت. اما به هر حال در چند سال و دوره‌های اخیر آن، این رویه تغییر کرد و حتی منتقدان و مخالفان آن در مورد توفیق یا احتمالا عدم توفیقش صحبت می کنند که به معنی این است که در میان جشنواره های مهم فجر جایگاه خودش را یافته است و حتی در برخی موارد نسبت به سایر جشنواره پیشگام بوده است.

وی افزود: نکته دوم این است که می بینیم دست کم امروزه گفتمانی که می گوید جشنواره تجسمی فجر جایگزین بینالهای تخصصی تجسمی شده اند صحت ندارد و این بینالها توسط انجمن ها در حال برگزاری هستند. 

مظفری تصریح کرد: بینالها و رویدادهای دیگر همچون جشنواره‌ جوانان و فجر هر کدام با اهداف و رویکردهای مجزا و برای مخاطب خاص خود برگزار می شوند. همانطور که بینال سرامیک و مجسمه با مخاطب گسترده خودش برگزار شد جشنواره فجر را هم خواهید دید که با ده بخش خودش شاید از نظر تعداد و کیفیت آثار از بینالهای تخصصی عقب‌تر نباشد و تلاش کرده ایم که کمیت و کیفیت آثار ارتقاء پیدا کند.

مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد ادامه‌داد: نکته بعدی این که اگرچه برگزاری این نمایشگاه در تهران است اما هفتاد درصد آثار متعلق به هنرمندان شهرستانی است. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دوران قرنطینه و شرایط کرونا به بسیاری از حوزه های فرهنگی و هنری آسیب زد از جمله هنرهای تجسمی اما از سوی دیگر این یکسال فرصتی ایجاد شد تا بسیاری از اساتید و هنر جویان رشته‌های متعدد تجسمی به خلق اثر بپردازند که بخشی از آن در جشنواره تجسمی فجر به نمایش در خواهد آمد 

مظفری افزود: طبیعی است که هنرمند از جامعه و شرایط موجود تاثیر بپذیرد و آثارش نمودی از شرایطی است که در آن زندگی کرده است و تاثیر کرونا بر جامعه و جهان را در برخی از آثار مشاهده خواهید کرد. 

در ادامه صندوق آبادی به ارایه آماری از تعداد آثار ارسال شده در رشته های مختلف پرداخت و گفت : ما در بخش مسابقه این جشنواره با همان طوبای زرین هم در بخش کمی رشد ۹۱ درصدی داشته ایم و هم به گواه همه استادان حاضر در هیات داورهای ده گانه کیفیت بی نظیری را شاهد هستیم. توصیه می کنیم که همه علاقمندان از نمایشگاه این دوره بازدید کنند.

وی افزود: با نیت فرصت دادن به جوانان برگزیده در جشنواره های جوانان و ....، آثار این هنرمندان بدون داوری مرحله اول در بخش طوبای زرین شرکت داده شده اند. 

صندوق آبادی با اشاره به تعداد هنرمندان زن حاضر در این جشنواره هم گفت: از جمع سه هزار و دویست و چهل و دو نفر هنرمند شرکت کننده، تعداد هزار و هفتصد و پنجاه و هشت نفر هنرمندان زن است. این آمار می تواند نوید بخش این باشد که مادران این سرزمین هنر را به خانه ها و خانواده ها خواهند برد.

دبیر اجرائی جشنواره در ادامه این نشست گفت: جدای از افزوده شدن بخش چاپ دستی به این جشنواره، بخش ستاره ها که به ۶۷ هنرمند حایز رتبه و موفقیت در رویدادهای جهانی تعلق دارد که ضمن نمایش آثار آنها، کتاب نفیسی هم از آن آماده شده و عرضه می شود. بخش دیگری هم با عنوان مفاخر هنرهای تجسمی داریم که مراسم تجلیل از اساتید در این بخش انجام خواهد شد.

در ادامه این نشست احمد وکیلی در مورد بخش عیدی سازی گفت: در این دوره بخش عیدی سازی را طراحی و اجرا کرده ایم تا مردم با هنر چاپ دستی بیشتر آشنا شوند. در گذشته که شکل آموزش هنری در مکتب و استاد و شاگردی بود، معمولا اساتید برای عید نوروز باسمه ای طراحی می کردند و آن را تکثیر می کردند که انجام آن را به شاگردانشان می دادند و هرکسی تعداد بیشتری از این باسمه‌ها داشتند به معنای تعداد سالهایی بود که در محضر اساتید حضور داشته است.

وی افزود: از دیگر آداب رایج بین هنرمندان و کارگاه های چاپ دستی تبادل آثار بوده است که بر همین اساس آثاری از دو دانشگاه خارجی در این دوره به نمایش در خواهد آمد که با هنرمندان ایرانی تبادل کرده اند. در کنار این نمایشگاه پنج ورکشاپ منحصر به فرد برگزاری می کنیم و برای اولین بار از هنر لیتوگرافی یا چاپ سنگی ورکشاپی همراه با نمایش فیلم هایی برگزار خواهد شد. ورکشاپ چاپ فلز یا کالیگوگرافی هم اجرا خواهد شد. در روزهای دیگر کارگاه لینوگرافی و همینطور ساخت کاغذ دست‌ساز هم اجرا خواهند شد.

احمد وکیلی تصریح و تاکید کرد: لیتوگرافی در ایران کاملا مرده است و امیدواریم با برگزاری این ورکشاپ‌ها جان تازه ای در آن دمیده شود.

در ادامه این نشست هادی مظفری در پاسخ به سوالی در مورد بخش پژوهش گفت: ۲۶ مقاله در مورد یک قرن هنر تجسمی در کشور آماده شده است که کار متفاوتی است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد خرید آثار در این دوره جشنواره گفت: جلسات مختلفی برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه اثر برتر معرفی شود و جایزه دهیم یا اینکه انتخاب آثار و خرید آنها برگزار شد و در نهایت با نظر سیزده عضو شورای سیاستگذاری به همان شیوه جایزه رسیدیم که میزان جوایز هم اعلام شده است.

در ادامه مظفری از برپایی گالری آنلاین برای این رویداد و دسترسی علاقمندان در شهرهای دیگر به نمایشگاه هم خبر داد.

مدیرکل هنرهای تجسمی در مورد بخش گالری‌ها گفت: امسال بهش عیدی سازی و چاپ دستی جایگزین بخش گالری‌ها شده است که شاید یکی از دلایل آن نگرانی ما ازتجمع و عدم رعایت پروتکل‌ها بود که براساس مشاهدات ما در سال گذشته و این بخش که در پارک موزه قصر برگزار شد، این تصمیم اتخاذ شد.

در پایان این مراسم از پوسترهای سیزدهمین دوره جشنواره رونمایی شد که کیانوش غریب‌پور در مورد آنها طی متنی توضیحاتی را ارایه کرد.

این هنرمند گفت: پوسترهای امسال، بر پایه آثار هنرمندان حاضر در سیزدهمین جشنواره طراحی شد. امسال تصمیم گرفتیم از استعدادهای درخشانی که در سال‌های اخیر در بخش‌ طوبای زرین درخشیده‌اند یا هنرمندان حرفه‌ای مدعو در بخش‌های جانبی در طراحی پوستر یاری بگیریم، تا پس از سه دوره طراحی منسجم و هویت‌سازی‌های فراگیر و نافذ، هم از احتمال تکرار سلیقه پیشگیری کنیم، هم میدان یک رویداد کشوری را به‌روی هنرمندان کشور باز کنیم.

وی افزود: دو پوستر بخش اصلی و بخش جانبی، هر دو زیر نظر مستقیم مدیر هنری رویداد شکل گرفت؛ و هر چند طراحی‌گرافیک هر دو اثر درنهایت با طراحی او فراهم شد، اما در حقیقت دو پوستر، با درونمایه اثر دو هنرمند مستقل خلق شده است.

غریب‌پور ادامه داد: پوستر طوبای زرین از مجموعه روایت‌های طناز  خانم عاطفه شیدمؤدب ساخته شد که پرداختی معاصر و دقیق از تصویرگری معاصر نگاره‌های آشنای نگارگری ایران است. پوستر بخش عیدی‌سازی نیز، برشی از یک اثر خوش‌ساخت و استادانه از آقای احسان خاکسارحقانی است که پرداختی معاصر است از امتداد سنت و زیبایی‌شناسی سده‌های متأخر هنر ایران.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه