English

موضع معاون سیما در پاسخ به منتقدان تولید برنامه های کپی در تلویزیون؛

کپی کردن اجتناب ناپذیر است اما از آن عبور خواهیم کرد/تهیه کننده ها باید مسئولیت پذیر باشند

معاون سیما با کپی بودن برنامه یا مسابقه ای مخالف نیست و تعصبی هم بر سرمایه گذاری بر روی طرح های داخلی ندارد اگرچه آغاز مرحله جدید در تولید برنامه های بومی را نوید می دهد.

کپی کردن اجتناب ناپذیر است اما از آن عبور خواهیم کرد/تهیه کننده ها باید مسئولیت پذیر باشند

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، پس از آنکه افراد صاحب نام و به قولی برندهای شبکه های مختلف همچون مهران مدیری ، رامبد جوان و احسان علیخانی با برنامه هایی پر مخاطب اما کپی شده از روی برنامه های موفق دیگر نقاط جهان به روی آنتن شبکه های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ظاهر شدند انتقاداتی از این حرکت رسانه ملی قوت گرفت. آخرین نمونه این برنامه ها مسابقه بمب رضا رشیدپور بود که اندکی پیش از پخش به سیم آخر تغییر نام داد اما چندی از پخش آن نگذشته بود که مشخص شد این مسابقه از یک مسابقه تلویزیونی با نام بمب که اتفاقا در یکی از شبکه های تلویزیونی رژیم صهیونیستی پخش می شود کپی شده است. اگرچه مجری سیم آخر در جدیدترین قسمتی که از آن پخش شده بدون اشاره به انتقادات، در لابلای سخنانش در طول برنامه به این نکته اشاره کرد که این یک مسابقه جهانی است همانطور که احسان علیخانی هم در پاسخ به منتقدان مسابقه عصر جدید در مورد مسابقات استعدادیابی به سبقه چندین دهه ای آنها در کشورهای مختلف اشاره کرده بود.

بر این اساس حمید شاه آبادی معاون سیمای رسانه ملی در پاسخ به خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج در مورد تصمیماتی که بتواند مانع تولید برنامه هایی همچون مسابقات و تاک شوهای کپی شده از شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی سایر کشورها در تلویزیون جمهوری اسلامی شود گفت: نفس کپی کردن بد نیست و اجتناب ناپذیر است. همه تولیدات ما حتی تولیدات صنعتی مان یک دوره گذار این چنینی را سپری کرده اند. وقتی چند ده مسابقه در جهان مورد اقبال و استقبال عمومی قرار می گیرد به این معنی است که برخی از سلیقه مخاطب آن را پسندیده و ریسک کار برای تهیه کننده ما پائین می آید و می تواند این کار آزمون و خطای خودش را در جای دیگری انجام داده است.

وی افزود: برای شروع این کار بد نبود، اشکالی هم نداشت من هم مخالفتی نمی کنم، اما باید این مرحله را پشت سر بگذاریم و از سر بگذرانیم. از آن طرف هم تهیه کنندگان باید شهامت پذیرفتن مسئولیت طرح های جدیدش را داشته باشد. کم نبودند مسابقات یا برنامه هایی که بر روی کاغذ، طرح های خوبی بودند و سرمایه گذاری هم بر روی آنها صورت گرفت اما نتیجه خوبی نداشتند که این باید مد نظر قرار بگیرد.

معاون سیمای رسانه ملی تاکید کرد: بنابراین فعلا چاره ای در این حوزه ها نداریم. صرف اینکه یک مسابقه کپی است از دستور کار خارج نیست. صرف اینکه یک مسابقه ای داخلی است ضرورت ندارد که بر روی آن سرمایه گذاری کنیم. باید این اطمینان را پیدا کنیم که آن هم مقبولیت لازم را به دست خواهد آورد.

حمید شاه آبادی در پایان گفت: زمانی در تلویزیون برهوت مسابقه داشتیم و الان مملو از مسابقه است. پس بنابراین مرحله اول را پشت سر گذاشته ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه