English

در نشست خبری تشریح شد؛

جزییاتی از صدور هنرکارت/ پاسخ به برخی ابهامات درباره بیمه و پرداختی تسهیلات به رسانه‌ها

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در نشست خبری که امروز یکشنبه ۲۴ اسفندماه در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد، عملکرد این صندوق را در سالی که رو به اتمام است، تشریح کرد.

جزییاتی از صدور هنرکارت/ پاسخ به برخی ابهامات درباره بیمه و پرداختی تسهیلات به رسانه‌ها

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در نشست خبری امروز خود، فعالیت‌های این صندوق در سال ۹۹ را در قالب گزارشی ارائه کرد و گفت: از این جهت که جهان و کشورمان در مقطع حساسی قرار داشت، سال سخت و عجیبی را پشت سرگذاشتیم و بی تردید تاریخ دوران ما را به قبل و بعد کرونا تقسیم می‌کند و بزرگترین گواه هم البته این است که بسیاری از مردان و زنان ایران را از ما گرفت که ما حتی نتوانستیم بر سر مزار آنها برویم.

وی افزود: از همین رو، امروز به شکلی نمادین هنر کارت علی اکرمی و روح‌الله رجایی دو روزنامه‌نگاری که طی ماه‌های گذشته به دلیل کرونا دار فانی را وداع گفتند، به خانواده این عزیزان تقدیم می شود.

سیدزاده، در ادامه تعطیلی طولانی‌مدت صنوف مختلف فرهنگ و هنر را از مهمترین اتفاقات سال ۹۹ برشمرد و گفت: این تعطیلی در واقع به معنای از کار افتادن کسب‌ و کارهای مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر است که شرایطی دشوار را رقم زد و موجب مشکلات بسیاری برای اهالی فرهنگ و هنر شد. این تعطیلی حتی بدتر از وضعیتی بود که رکود سال ۹۸ را داشتیم. متاسفانه در سال ۹۹ غیر از توقف کسب و کارها، اقتصاد نیز دچار رکود شد و همین نشان دهنده این موضوع است که جامعه فرهنگ و هنر نیازمند برنامه و پشتیبانی جدی است.

وی تاکید کرد: بیماری کرونا نشان داد که اگر در وظایف‌ مان کوتاهی کنیم، فرهنگ و هنر دچار آسیب جدی می شود؛ در واقع اگر برنامه ریزی جدی برای مواجهه با مشکلاتی از این دست صورت نگیرد قطعا با چالش مواجه می شویم. در این مسیر نسبت به معیار و اهداف عالی خود فاصله زیادی داریم و اگر هم تاکنون کوتاهی در این زمینه شده از تمامی اهالی فرهنگ و هنر عذرخواهیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنانش به اهداف صندوق هنر اشاره کرد و گفت: در ۵ بخش بیمه تامین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، طرح تکریم مستمری، کمک مستمری و تسهیلات خدمات خود را جامعه فرهنگ، هنر و رسانه وظایف ما مشخص است؛ در حوزه سهم بیمه هنرمندان عضو سازمان تامین اجتماعی با چالش زیادی همراه بودیم اما با تعامل ویژه ای که با این مجموعه صورت گرفت علیرغم بار ویژه مالی در این حوزه داشتیم ما توانستیم حق بیمه سه ماهه اول سال ۹۹ هنرمندان را رایگان پرداخت کنیم. در مورد هنر کارت زیاد صحبت شده است و تعداد درخواست دریافت هنر کارت از پیش بینی های ما بسیار بالاتر بود تا جایی که فکر می‌ کنم در حال حاضر ۴۴ هزار هنرکارت به دست افراد رسیده است. برنامه ما هم برای سال ۱۴۰۰ این است که این شبکه هنرکارت به بلوغ برسد تا هنرمندان و اهالی فرهنگ بتوانند از تسهیلات تکمیلی‌اش برخوردار شوند.

به گفته وی، ما در پیش بینی‌هایی که برای بیکاری از ناشی از کرونا داشتیم تصمیم گرفتیم که برای روزهای پایانی سال، کمک هزینه‌هایی را تقدیم هنرمندان کنیم. با وجود مشکلاتی که پیش آمد با رییس سازمان برنامه و بودجه چند روز پیش جلسه برگزار کردیم اما تصمیم بر این شد تا برای عزیزانی که در هنر کارت ثبت نام کردند مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان دیگر تا روزهای آینده به حسابشان واریز شود. واریز مرحله دوم از امروز شروع می شود و تا فروردین و اردیبهشت هم پرداخت‌ها ادامه پیدا می‌کند.

سیدزاده بیان کرد: برنامه‌هایی برای سال جدید داریم که بتوانیم حق بیمه اوایل سال ۱۴۰۰ هنرمندان را به صورت رایگان پرداخت کنیم البته هنوز قول قطعی نمی‌دهم اما تلاش می کنیم بتوانیم برای فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ در پرداخت حق بیمه کمک کنیم.

وی درباره اقدامات انجام گرفته صندوق اعتباری هنر در ارائه خدمات این مجموعه طی روزهای کرونایی نیز توضیح داد: پرداخت سهم فرد حق بیمه تامین اجتماعی سه ماهه اول اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، پرداخت حق بیمه درمان تکمیلی فصل تابستان، کمک‌های بلاعوض و اعطای تسهیلات، پرداخت کمک هزینه معیشتی در قالب کمک مستمری به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از اعضای صندوق اعتباری هنر، استفاده ثبت نام کنندگان هنرکارت از بیمه نامه کرونا و پرداخت کمک هزینه ایام بیکاری کرونا از جمله فعالیت‌هایی است که طی ایام کرونایی از سوی صندوق اعتباری هنر پیش روی هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه قرار گرفته است.

سیدزاده، فشارها برای دریافت هنر کارت را افزون بر فشارهای پرداخت‌ها برشمرد و گفت: این وضعیتی که حاکم شد نشان دهنده موضعی است که به دلیل اضافه شدن بیش از ۲۰ هزار نفر به صندوق اعتباری هنر داشتیم و به همین دلیل میزان درخواست ها هم افزایش یافت. حجم وزودی بالا رفت و در حال حاضر بیش از ۸۴ هزار هنرمند عضو صندوق هستند و از این جهت عدرخواهم که نتوانستیم سرویس دهی سریعی به اعضا داشته باشیم.

سامانه سایه موجب تمرکز حمایت ها از هنرمندان است

وی در ادامه درباره سامانه سایه و رونمایی آن گفت: سامانه سایه، یک سامانه شفاف سازی برای نحوه ارائه خدمات به هنرمندان و شناسایی این خدمات است که می‌تواند ما را در برنامه‌ریزی فعالیت‌های حمایتی مدیریت کند. این سامانه در دسترس همه مبادی حمایتی حوزه فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت حتی نهادها و سازمان‌ هایی که نیازمند دریافت اطلاعات از هنرمندان برای بسته‌های حمایتی خود هستند می‌توانند از خدمات این سامانه بهره مند شوند. "سایه" یکی از کلان ترین سامانه های وزارت ارشاد است که موجب تمرکز حمایت ها می شود که برای جلوگیری از تضییع حق هنرمندان است.

سامانه پروانه؛ پلتفرمی برای بازارگردانی هنر و فرهنگ

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همچنین به سامانه پروانه و رونمایی از آن اشاره کرد و افزود: سامانه "پروانه" یک بازار برای حوزه فرهنگ و هنر است که برای اعضا ایجاد کننده یک فضای معرفی برای ارائه آثار و پروفایل حرفه‌ ای هنرمندان و اصحاب رسانه است که در آن علاوه بر نمایش آثار تعرفه‌ها و قیمت کالاها و محصولات فرهنگی و رسانه‌ای ثبت نام کننده در سامانه پروانه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. این سامانه، در واقع بازار بومی برای معرفی محصولات مختلف هنرمندان همه حوزه‌ها است که می‌تواند شرایط موثری را برای دیده شدن ایجاد کند و در کنار آن نیز پلتفرم بازاری شکل می‌گیرد که در راستای بازار گردانی و رونق دهی در فرهنگ و هنر است.

پاسخ به برخی ابهامات درباره بیمه و پرداختی بیمه

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار موج درباره برخی ابهامات موجود میان هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر درباره بیمه تامین اجتماعی گفت: این سازمان اجتماعی است که هنرمندان را بیمه می کند و صندوق اعتباری هنر به عنوان نهاد واسطه اعضا را تایید کرده و به آنها اسامی را علام می کند. ما به عنوان واسطه حق بیمه تعدادی از هنرمندان را پرداخت می‌کنیم که میزان آن ۱۸ درصد است؛ از این ۱۸ درصد، ۸ درصد را اعضا پرداخت می کنند و ۱۰ درصد را هم ما واریز می کنیم. این روند دچار آشفتگی‌هایی است که ما و سازمان تامین اجتماعی با آن درگیر هستیم. در این راستا طبق توافقاتی که با سازمان تامین اجتماعی انجام دادیم ساماندهی بیمه هنرمندان بود که تمامی ۱۸ درصد بیمه هنرمندان را ما بدهیم و این مابه‌التفاوت از سوی هنرمندان به صندوق پرداخت کنند که این موضوع هنوز در مرحله زیرساختی قرار دارد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همچنین از اقدام حمایتی این صندوق که حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است، خبر داد و افزود: این اقدام حمایتی در حالی است که بودجه صندوق حدود ۷۹ میلیارد تومان است و اگر این دخل با این خرج می‌خواند پس من باید کوتاهی خودم از انجام وظایف را اعلام کنم اما لازم است بگویم ما برای دریافت همین بودجه ها از جمله بودجه حمایتی که با حمایت دکتر نوبخت صورت گرفت نهایت تلاش مان را انجام دادیم چون بر این باور بودیم که این بودجه حق هنرمندان است که باید به آنها تعلق می‌گرفت.

وی بیان کرد: ما در حوزه پرداخت وام های بلاعوض و تسهیلات مختلف با بسیاری از نهادها و مجموعه‌ها تفاهم نامه امضا کردیم که این روند نیز برای ما چالش ایجاد کرد و به نهادها هم فشار. هر کسی در این حوزه تقاضای وام داده بود و البته مجاز به درخواست تسهیلات هم بوده ما نهایت همکاری را انجام دادیم.

سیدزاده در پایان درباره روند توزیع هنر کارت در شهرستان‌ها و اصناف مختلف هنری در تهران و تایید مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: طبق رایزنی و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته مقرر شده تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را به عنوان بیمه بیکاری هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شود که در این خصوص با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به توافق رسیدیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه