English

رحمان مجرد در گفت و گو با خبرگزاری موج:

ادغام و در هم تندیگی هنرها در هنرهای جدید یکی از راه های انتقال مفهوم است

یک هنرمند شهرستانی که در بیش از 200 رویداد ملی و بین المللی مقام کسب کرده است از تجربه حضورش در دو بخش سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر سخن گفت.

ادغام و در هم تندیگی هنرها در هنرهای جدید یکی از راه های انتقال مفهوم است

رحمان مجرد هنرمند عکاس و معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان اردبیل که در دو بخش از سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج بیان حقیقت را تنها دغدغه برای عکاسی دانست و گفت: امروزه تنها توجهم به حق و حقیقت است و در زمینه مسائل شهر و کشورم با استفاده از عکس و گرایش هنرهای جدید به تولید اثر مشغول هستم. به دلیل اینکه در گرایش عکاسی مستند اجتماعی فعالیت می کنم بیشتر سروکارم با جشنواره های هنری است که در آخرین حضور جشنواره ای، در سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و در بخش ستارگان هنر حضور داشتم.

وی با اشاره به اینکه در دوره های سوم، نهم، دهم و سیزدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کرده است، بیان کرد: تا دوره هفتم، تمامی رشته ها به صورت مجزا داوری می شد اما از دوره هشتم، این رویکرد تغییر کرد و دوره هشتم و نهم و دهم، مرز بین رشته ها برداشته و نگاه خلاقه هنری و هنر اصیل، محور و رویکرد جشنواره فجر شد و همه رشته ها یکجا داوری می شدند اما بحث مهم در این رویه، ایده اصلی هنرمند و مفهومی بود که قرار است به مخاطب انتقال داده شود.

اثر رحمان مجرد

مجرد اظهار کرد: روند چند ساله اخیر جشنواره تجسمی فجر در پذیرش آثار و ایده هایی که مورد قبول قرار می گیرد اتفاق مثبتی است. همچنین وقتی در جشنواره ای، با طیف وسیعی از ایده ها روبرو هستیم، هنرمند به صورت خودخواسته و بر اساس درکی که از جامعه و پیرامونش دارد، اثری را ارائه می کند. اکثر هنرمندان نیز سعی می کنند در این جشنواره که به عنوان مهمترین رویداد هنرهای تجسمی در کشور تلقی می شود، شرکت و عرض اندام کنند.

وی در ادامه توضیح داد: در دوره دهم، یازدهم و سیزدهم؛ رویه به قبل برگشت یعنی هر رشته به صورت مجزا داوری شدند با این تفاوت که بخشی مجزا با عنوان «هنرهای جدید» به جشنواره اضافه شد که در آن ویدئوآرت، چیدمان و پرفورمنس هم جا گرفت. در جشنواره امسال، یکی از کارهای من به بخش هنرهای جدید راه یافت. یکی از راه های موفقیت برای عرضه مفهوم خوب در هنرهای جدید، ادغام هنرها، پیوستگی و درهم تنیدگی روابط بین آنها است که ممکن است هنرمند از چندین رشته هنر تجسمی برای انتقال مفهوم مورد نظرش بهره بگیرد. به نظر من این بخش از جشنواره، خیلی بدیع، معاصر و تعامل گرا است و کارها اکثرا با وجود مخاطب معنا پیدا می کند و تکمیل می شود.

این هنرمند که با اثر «کرونا به مثابه ابژه» در بخش هنرهای جدید سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر حضور داشت، در توضیح این اثر گفت: این اثر در مورد مرگ است؛ مرگی که پشت در خانه ها ایستاده و تک تک ما را می تواند به دام بکشد و سعی کردم حس این نوع مرگ را به مخاطب منتقل کنم. دنیای امروز و سهم انسان امروز از این دنیا بیشتر از قبل، مخاطره آمیز شده و اتفاقات دنیای پیرامون نیز مزید علت شده است. سعی کردم این حس را توسط دو سنگ قبر قدیمی و خاک رنگی به مخاطب انتقال دهم.

کرونا به مثابه ابژه اثر عبدالرحمان مجرد

وی با اشاره به حضورش در بخش «ستارگان جهانی هنر ایران» که یکی از بخش های جنبی و نوظهور سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر بود، اظهار کرد: شهریور سال 99 دیپلم افتخار دومین جشنواره بین المللی عکاسی اکراین را دریافت کردم و به همین دلیل در بخش ستارگان جهانی هنر ایران نیز حضور داشتم. این بخش شامل آثار هنرمندان ایرانی که خارج از ‌کشور در دوسالانه‌ها و جشنواره ها جایزه گرفتند می شد که در آن  ‌۱۶۷ اثر از ۶۷ هنرمند در رشته های مختلف هنرهای تجسمی روی دیوار  موسسه فرهنگی هنری صبا رفت.

اثر عبدالرحمان مجرد

این هنرمند پرتلاش شهرستانی در پایان در مورد دلایلل موفقیتش گفت: کسب موفقیت مستلزم سال ها تلاش و پشتکار و مطالعه است؛ حتما باید از اساتید کمک و یاد گرفت و نظر خواست و در ادامه مسیر ریسک کرد. محدودیت ها را باید شکست و پشت سر گذاشت و در نهایت به موفقیت رسید و حتی در این خصوص معتقدم دعای والدین و همسر و اولاد و مردم نیز در کسب موفقیت موثر است.

رحمان مجرد متولد 1363 اردبیل است و اولین بار در 15 سالگی عکاسی را آغاز کرد. این هنرمند عکاس کیوریتور و برگزار کننده برنامه ها و نمایشگاه های عکاسی است و تاکنون موفق به کسب بیش از 200 جایزه ملی و بین المللی شده است که از جمله مهمترین آنها، دریافت تندیس طوبای زرین دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مدال طلای جشنواره بین المللی عکس نوروز تاجیکستان و مدال طلای جشنواره فلارمونیای قرقیزستان اشاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی