English

اخویان:

جریان هنر مقاومت هنوز جاری و پویا است

ریاست دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و هنر، جریان هنر مقاومت در کشور را مطلوب و روبه رشد ارزیابی کرد.

جریان هنر مقاومت هنوز جاری و پویا است

به گزارش خبرگزاری موج، محمدمهدی اخویان رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و هنر و پژوهشگر هنر درباره این جشنواره گفت: جریان هنر مقاومت در سال‌های پس از انقلاب اسلامی جریانی اثرگذار و اثربخش بوده است. این جریان در سال‌های اول انقلاب به صورت خودجوش و مردمی و با حمایت نهادهایی چون سپاه و وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی اداره می‌شد ولی انسجام و سازمان یافتگی چندان مطلوبی در ادامه کار مشهود نبود و به دلیل تعدد مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر این روند در برخی موارد دچار ضعف و کاستی شد.

وی بیان کرد: امروزه بحث درباره هنر مقاومت نیز متفاوت شده است و مفاهیم امروزه رایج در گفتمان هنر مقاومت با گزاره‌های موجود در سال‌های اولیه انقلاب و دفاع مقدس متفاوت است. امروز ما با تفکر غربی مواجهیم و نوع جبه گیری‌ها فرق کرده است. هنر آن زمان ترغیبی بود و برای حضور در جبهه‌ها هنر کار کردی ترغیبی داشت ولی امروزه ممکن است نوع مبارزه ما در یک نقاشی دیواری برای بیان خط بطلان غرب از ایران هراسی تعریف شود.

اخویان مبارزه را همان مبارزه دانست که فقط سلاح تفاوت کرده است و افزود: امروز جوانانی که در عرصه هنر مقاومت به خلق اثر مبادرت می‌ورزند تلقی‌شان از موضوع با جوانان فعال در اوایل انقلاب و دوران حوادث دفاع مقدس کاملاً متفاوت است و بنده شاهد رویش‌های خوبی در این عرصه هستم.

عضو سابق گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر گفت: هنر مقاومت در هر برهه از زمان به شکلی مراتب بروز و ظهور دارد و بسته به شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه مدام در حال تغییر است و این امر بستر مناسبی را برای ذهن پویا و سیال هنرمند برای خلق اثر هنری ایجاد می‌کند. در حالی که کار فرهنگی مثل کار علمی قابل مقیاس و اندازه گیری نیست و در وجوهات مختلف حتی شاید قدری زمان بر نیز باشد. سیاست گذاران این جشنواره به عنوان یک جریان مهم در عرصه هنر ایران باید مقاومت را به عنوان یک جریال سیال پویا و جاری ببینند و باید برای جوانان جدیدالورد که با منظری دیگر به این جریان می‌نگرند برنامه‌ای ویژه داشته باشند.

ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» به دبیری مسعود نجابتی و در هشت بخش «نقاشی»، «کارتون»، «حجم»، «عکس»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «تصویرسازی» و «پوستر» توسط انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح، بهمن‌ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی