English

در پاسخ به موج عنوان شد:

هنرمندانی همچون حسین خسروجردی را در محدوده جبهه فرهنگی انقلاب می دانیم/جزئیات ششمین جشنواره هنر مقاومت اعلام شد

جزئیات و نحوه برگزاری ششمین جشنواره هنر مقاومت توسط مسعود نجابتی و محمد حبیبی اعلام شد.

هنرمندانی همچون حسین خسروجردی را در محدوده جبهه فرهنگی انقلاب می دانیم/جزئیات ششمین جشنواره هنر مقاومت اعلام شد

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج اولین نشست خبری ششمین جشنواره هنر مقاومت با حضور مسعود نجابتی دبیر کل جشنواره جهانی مقاومت و محمد حبیبی دبیر اجرائی این جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود نجابتی با تاکید بر اینکه کلیت این جشنواره با همان سیاست های گذشته که تابعی از سیاست های کلان جامعه است برگزار می شود گفت: استکبار ستیزی و حمایت از مظلوم از موضوعات ثابت ما است. در واقع ما در مباحث جهانی و داخلی موضوعات ثابتی داریم و به فراخور مسائلی که پیش می آید هم موضوعاتی داریم. به عنوان مثال مهمترین اتفاق بزرگ رخ داده پس از پنجمین جشنواره شهادت جهان مرد مقاومت سردار سلیمانی و هم رزمش ابومهندس المهدی بود که گرچه هنرمندان آثار زیادی در اینباره خلق کرده اند اما قطعا همه توقع دارند که جشنواره مقاومت هم نگاه ویژه ای به آن داشته باشد.

وی افزود: اتفاق دیگر شیوع ویروس کرونا در سطح جهان بود که به طور خاص در کشور ما با کمک مومنانه و مواسات همراه شد که اعضای شورای سیاست‌گذاری جملگی به این نتیجه رسیدند که موضوع مدافعان سلامت و کمک مومنانه را در موضوعات این دوره لحاظ کنیم.

نجابتی ادامه داد: بحث رژیم صهیونیستی در هر دوره جشنواره مطرح شده و حسب نگاه شورای سیاست‌گذاری نحوه پرداختن به آن متفاوت بوده است. این بار هم نگاه متفاوتی به این موضوع داریم. در واقع مسئله ما در این دوره این است که با رژیمی روبرو هستیم که بدون همه پرسی و رفراندوم بر سرکار آمده است و این حق همه ساکنان آن سرزمین است که پای صندوق رفته و برای سرنوشت خود در یک رفراندوم شرکت کنند. بنابراین موضوع این بخش از جشنواره ششم «مقاومت تا رفراندوم« است.

نشست خبری ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت

دبیر کل جشنواره هنر مقاومت افزود: نگاهمان به آمریکا هم متفاوت است. ابرقدرتی که نشانه های افولش برای اهل بصیرت روشن شده است و حتی همه دیدند که در تقابل با یک ویروس چقدر ذلیلانه برخورد کرد. در موضوعات داخلی هم بحث مدافعان سلامت برای ما جدی است و وظیفه خودمان می دانیم که از عزیزان فعال در این زمینه قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: حسن قائدی که از عکاسان خبری و مستند اجتماعی و خود در خط مقدم روایت مؤمنانه است دبیر بخش عکس است که به موضوع مدافعان سلامت می پردازند و امیدواریم که از عکس های تولید شده در  این زمینه کتاب نفیسی چاپ شده و خاطرات این ایثارگری ها را برای نسل‌های بعد به یادگار ثبت کند.

نجابتی افزود: امسال علاوه بر نقاشی دیجیتال به نقاشی کلاسیک هم خواهیم پرداخت و به رغم اینکه در دوره قبل مجسمه سازی جایش را به طراحی صنعتی داده بود این دوره طراحی صنعتی بنا بر دلایلی حذف شده است. در واقع یکی از این دلایل لزوم برگزاری کارگاه های آموزشی بود که با توجه به شرایط کنونی امکان برگزاری نداشت.

وی تصریح کرد: در جشنواره امسال بخش موشن گرافیک از جشنواره حذف نشده است. در واقع به عنوان یک رشته مستقل نیست بلکه در همه بخش ها یک جایزه برای گرافیک متحرک دیده شده است. یک امکان هنرمندان ارسال موشن کار خودشان است و امکان دیگر این است که آثار فاخر انقلاب اسلامی را به صورت موشن کار کرده و ارسال کنند.

نجابتی ادامه داد: اثاری که در موزه ها وجود دارند به کمک موشن فرآوری می شوند تا با انتشار در فضای مجازی در دسترس جوانان قرار بگیرد.

 وی افزود: در این دوره بخش های کاریکاتور، تایپوگرافی، پوستر و پرچم و کتیبه را در سطح جهانی و منطقه ای برگزار می کنیم. البته اگر بخواهیم جوایز را مطابق با استانداردهای جهانی پرداخت کنیم مبلغ زیادی می شود که خارج از توان بودجه ای ما می شود بنابراین تصمیم گرفتیم برای برندگان بین المللی معادل جوایز ایرانی از صنایع دستی شناسنامه دار به عنوان محصولات و کالای ایرانی تهیه و اهدا می کنیم تا ضمن حمایت از محصول و تولید ایرانی مانع خروج ارز از کشور هم بشویم.

نشست خبری ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت

در ادامه محمد حبیبی هم گفت: غلامعلی طاهری دبیر بخش نقاشی، طاهر شیخ الحکمایی دبیر بخش حجم یا مجسمه سازی، حسن قائدی دبیر بخش عکس، محمدرضا دوست محمدی دبیر بخش تصویر سازی، سید محمد میری دبیر بخش پوستر، علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه و دبیر بخش تایپوگرافی سید مهدی حسینی هستند و سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کارتون است که با موضوع افول آمریکا برگزار می شود. 

مسعود نجابتی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه پرداختن این جشنواره به موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: ما خیلی دوست داشتیم که موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل را در فراخوان بگنجانیم اما تصمیم گیری در مورد موضوعات خیلی پیش از این و تقریبا در فروردین ماه انجام شد که تا مراحل اداری و اخذ تائیدیه هایش انجام شود زمان زیادی برده است و امکان تغییر آنها وجود ندارد. البته در جنب جشنواره مقاومت در طول سال اتفاقاتی را به صورت فراخوان های خاص خواهیم داشت همانطور که دوست داشتیم جشنواره کرونا را شکست می دهیم را در جشنواره ببینیم اما با اقدامی که مسعود شجاعی طباطبائی با حمایت بنیاد روایت فتح کردند ناچار در کنار جشنواره و به صورت یک فراخوان خاص اجرا شد.

وی افزود: در این دوره، ابتدای امر قرار بود که تلاشمان را بر بیانیه گام دوم بگذاریم اما اتفاقات رخ داده به قدری بزرگ بود که ترجیح دادیم موضوعات اعلام شده را انتخاب کنیم.

نجابتی در پاسخ به سوالی در مورد توجه جشنواره به چهل سالگی دفاع مقدس گفت: در جشنواره قبلی هم موضوعات مختلفی داشتیم و فقط چهل سالگی انقلاب مطرح نبود. امسال هم به طور ضمنی به چهل سالگی دفاع مقدس پرداخته ایم اما به دلیل پرهیز از موازی کاری با بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به صورت متمرکز به موضوع چهل سالگی دفاع مقدس نمی پردازیم.

محمد حبیبی هم در مورد حذف کاریکاتور از جشنواره امسال تصریح کرد: کاریکاتور به طراحی چهره می پردازد و کارتون به طراحی موضوع؛ بنابراین امسال با توجه به انتخاب موضوع افول آمریکا این بخش صرفا کارتون است که البته شامل طراحی چهره هم می شود اما کاریکاتور را به معنی خاص خودش نداریم.

نشست خبری ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت

مسعود نجابتی در پاسخ به سوال خبرنگار تجسمی موج در خصوص منتخب چهل سالگی انقلاب و جایگاه هنرمندانی که در ابتدای انقلاب در زمره هنرمندان انقلابی محسوب می شده اند و امروز در مسیری دیگر قرار گرفته و بعضاً خارج نشین هم هستند گفت: ما کماکان هنرمندان انقلابی را در محدوده جبهه فرهنگی انقلاب می دانیم در این میان استاد حسین خسروجردی به رغم ترک وطن، کماکان با ما و سایر دوستانش در ارتباط است. حتی اگر به صفحه اینستاگرام حوزه هنری مراجعه کنید می بینید که بیست اثر شاخص هنر انقلاب را از میان گنجینه آثار انقلابی موجود در موزه حوزه هنری معرفی کرده که اتفاقا من هم یکی از اعضای هیات انتخاب آن آثار بودم که در میان آثار منتخب چند اثر از ناصر پلنگی و حسین خسروجردی هم به چشم می خورد. ما در این میان به همه کارها توجه داشته ایم مگر کارهایی که به لحاظ فنی امکان عکاسی از آنها را نداشتیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج در مورد مصادیق فرآوری آثار هنری تشریح کرد: فرآوری آثار محدود به موشن گرافیک نیست بلکه مجموعه ای از کارها را شامل می شود. اتفاقا در کشورهای توسعه یافته آثار فاخر شأن را در خیلی از فضاها استفاده می کنند. مثلاً روی لباس، ظروف و ساعت چاپ می کنند و سعی می کنند این آثار در تمام وجوه زندگی وجود داشته باشد. 

نجابتی افزود: آنچه که منحصر به شرایط فعلی است و ممکن است مطلوب برخی از هنرمندان هم نباشد چنین کارهایی است که حتی دیده ایم برندهای معروف دنیا در مورد  نقاشانی همچون کلینت که آثارش کاملا تزئینی و بسیار معروف است چنین کاری می کنند. فرآوری و ورود آثار به جریان زندگی برای افرادی که امکان رفتن به موزه ها و نمایشگاه ها را ندارند حداقل کاری است که امکان پذیر است. در دوره پیش هم گرچه ما اعلام نکرده بودیم اما بسیاری از کارهایی که به بخش تایپوگرافی فرستادند توسط تولید کننده ها استفاده شده است. بنابراین از برخی آثار حتی برای جلد لوازم التحریر، یا کاغذ کادو و کاغذ دیواری یا بسته بندی می شود استفاده کرد که البته تناسب بین فرم و محتوا و شأن اثر هنری هم باید رعایت شود.

نشست خبری ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت

محمد حبیبی هم در پاسخ به سوال اول خبرنگار خبرگزاری موج گفت: ما در دورهای پیشین جشنواره آثاری از استاد ناصر پلنگی به نمایش گذاشته ایم.

نجابتی هم افزود: ما حتی اگر آثاری از برادران شیشه گران در آرشیو داشته باشیم به عنوان فاخرترین آثار هنری اول انقلاب به نمایش در خواهیم آورد و این تا جائی است که هنرمند تمایل داشته باشد پس ما هم به سمتش می رویم.

وی در پایان و در پاسخ به سوالی در مورد نمایش آثاری که همسو با دیدگاه جشنواره نباشد گفت: مثل دموکرات ترین نقاط دنیا، آنچه که خلاف آن چیزی باشد که می خواهیم بگوییم را نمایش نمی دهیم اما اینقدر باز هستیم که نگاه های مختلف به یک موضوع را بپذیریم. به عنوان مثال اگر معتقدیم که آمریکا منشاء پلیدی ها و رو به افول است و اثری برخلاف آن را بیان کند ما آن را نگاه منفی و مغایر با اندیشه حاکم بر جشنواره تلقی کرده و نمایش آن را نقض غرض می دانیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی