English

در قالب یک گزارش منتشر شد؛

عملکرد فارابی در زمینه حمایت از فیلمنامه‌ها و عقد قرارداد با فیلمنامه‌نویسان در نیمه نخست سال جاری

در شش ماهه نخست سال جاری، 424 فیلمنامه و طرح فیلمنامه در سامانه فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی ثبت شد، 363 طرح و فیلمنامه در معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد مورد بررسی قرار گرفت و قرارداد نگارش 24 اثر منعقد شد.

عملکرد فارابی در زمینه حمایت از فیلمنامه‌ها و عقد قرارداد با فیلمنامه‌نویسان در نیمه نخست سال جاری

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی ، معاونت فرهنگی و پژوهشی این بنیاد فعالیت‌های خود در شش ماه نخست سال 99 در زمینه حمایت از فیلمنامه‌ها و عقد قرارداد با فیلمنامه‌نویسان به شرح زیر اعلام کرد:

بررسی 167 طرح و فیلمنامه در شوراهای تخصصی و 196 طرح و فیلمنامه در شوراهای کارشناسی

 از ابتدای سال تا پایان مهر 99، طی 24 جلسه تعداد 100 طرح و فیلمنامه در شورای اجتماعی، طی 15 جلسه تعداد 35 طرح و فیلمنامه در شورای انقلاب و دفاع مقدس و طی 11 جلسه تعداد 32 طرح و فیلمنامه در شورای کودک و نوجوان توسط اعضای این شوراهای تخصصی بررسی شده است. این شوراهای تخصصی از فیلمنامه‌نویسان ، صاحب‌نظران عرصه فیلمنامه‌نویسی و کارشناسان فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شده‌اند.

همچنین 196 فیلمنامه و طرح فیلمنامه در شوراهای کارشناسی معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی (متشکل از کارشناسان فیلمنامه بنیاد) بررسی شده اند.

از میان طرح‌ها و فیلمنامه‌های رسیده، در شش ماه نخست سال 99 (تا پایان شهریور) تعداد 24 فیلمنامه به مرحله عقد قرارداد برای نگارش فیلمنامه رسیده و در مراحل مختلف تولید قرار دارند.

گفتنی است در این مدت و با توجه به شیوع ویروس کووید-19 و لزوم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، همه این جلسات به صورت برخط برگزار شده است.

ثبت 424 اثر در سامانه فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی

از ابتدای سال 1399، به منظور ارتباط راحت و فراگیر تمامی تهیه‌کنندگان، فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان سینمای ایران ، سامانه فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی رسما فعالیت خود را آغاز کرد. با آغاز به کار این سامانه، پیگیری آثار رسیده به بخش فرهنگی تسهیل شده و صاحبان آثار به سادگی می‌توانند با استفاده از کد رهگیری، از نظرات شوراهای گوناگون معاونت فرهنگی مطلع شوند. شوراهای تخصصی اجتماعی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کودک و نوجوان به اضافه شوراهای کارشناسی در معاونت فرهنگی وظیفه دریافت و بررسی طرح‌ها و فیلمنامه‌های رسیده را بر عهده دارند.

از ابتدای امسال، تعداد 424 فیلمنامه و طرح فیلمنامه از طریق سامانه فیلمنامه به بنیاد سینمایی فارابی ارسال شده که طرح‌ها‌ و فیلمنامه‌های رسیده پس از بررسی در شوراهای تخصصی و کارشناسی به فراخور محتوا یا سطح فنی، وارد فاز عقد قرار داده شده و یا نکات لازم به منظور بازنویسی به نویسنده اثر منتقل شده است.

اولویت‌های محتوایی

معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی، رویکرد حمایتی خود را در پذیرش فیلمنامه‌های سینمایی با اولویت‌های محتوایی هم‌سو با سیاست‌های محتوایی سازمان سینمایی مشخص کرده است و بر این اساس، «افزایش امید و اعتماد عمومی»، «تقویت عزت‌مندی و قدرت ملی» و «توجه به نهاد خانواده» اولویت‌های محتوایی این معاونت در بررسی آثار به شمار می‌رود.

حمایت از 135 فیلمنامه ‌نویس در طرح حمایت از اعضای کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما و انجام فاز اول طرح حمایت از سینمای اقتباسی

طرح حمایت از فیلمنامه‌نویسان در شرایط پاندمی اخیر به منظور حمایت از فیلمنامه نویسان به عنوان یکی از مهمترین ارکان تولید در سینما لحاظ شده و اعضای کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، آثار خود را ذیل عنوان طرح فوق به معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی ارسال و یک کارگروه تخصصی متشکل از شوراهای تخصصی بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی و رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، طرح‌های رسیده را بررسی می‌کنند. طرح‌هایی که با رویکردهای سازمان سینمایی تطابق داشته باشند و به لحاظ فنی نیز از استانداردهای لازم برخوردار باشند، برای عقد قرارداد نگارش به بخش قراردادها معرفی می‌شوند. به طرح‌هایی هم که استانداردهای لازم محتوایی و فنی را لحاظ نکنند، توصیه‌های لازم به منظور ارتقاء سطح کیفی انتقال داده می‌شود تا نویسنده طرح در صورت تمایل موارد مطرح شده را اصلاح کنند.

در این راستا، 41 طرح (ذیل این طرح حمایتی) به معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی رسید که 7 طرح مشروط (منوط به بازنویسی بر اساس نظرات شورا) و دو طرح نیز مورد قبول واقع شد.

همچنین در شش ماه نخست امسال در طرح سازمان سینمایی مبنی بر حمایت از اعضای انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران از 135 فیلمنامه‌نویس حمایت صورت گرفته است.

لازم به ذکر است در فاز اول طرح حمایت از تولید فیلم‌های اقتباسی که با حمایت مستقیم بنیاد سینمایی فارابی صورت می‌پذیرد 26 طرح بر اساس 26 کتاب به معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی رسید که آثاری چون «زیبا صدایم کن» (فرهاد حسن‌زاده)، فیلمنامه‌نویس: کامبوزیا پرتوی، «پلو خورش» (هوشنگ مرادی کرمانی)، فیلمنامه‌نویس: ابراهیم فروزش، «شطرنج با ماشین قیامت» (حبیب احمدزاده)، فیلمنامه‌نویس: حبیب احمدزاده و «دشتبان» (احمد دهقان) فیلمنامه‌نویس: محمدرضا گوهری در این طرح برگزیده شد. فراخوان فاز دوم این طرح نیز تا پایان پاییز منتشر شده است.

حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تحقیق و نگارش 24 فیلمنامه

در شش ماهه نخست سال 99، قرارداد تحقیق و نگارش 24 اثر منعقد شد. از بین این 24 فیلمنامه، 10 فیلمنامه در دست بررسی/بازنویسی اولیه، یک فیلمنامه در مرحله بازنویسی فیلمنامه و 6 فیلمنامه در دست نگارش است و 7 فیلمنامه تحویل بنیاد سینمایی فارابی شده است.

بر اساس این خبر، فیلمنامه‌های در حال بررسی/بازنویسی (تحقیق و نگارش) از ابتدای امسال تا پایان شهریور 99 با قید نام نویسنده یا کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای که با او قرارداد منعقد شده، عبارتند از:

افسانه نیست (تهیه‌کننده: محمد پیرهادی- دفاع مقدس)، یعقوب‌لیث صفاری (نویسنده: مسعود جعفری‌جوزانی-  تاریخ و تمدن)، زندگی دوگانه لیلا (نویسنده: احمدرضا معتمدی- اجتماعی)، نابغه‌ها (نویسنده: علی شاه‌حاتمی-  کودک و نوجوان)، سلام بر ابراهیم (نویسنده: علی روئین‌تن-  دفاع مقدس)، با هم بریم بهشت (تهیه‌کننده: علی فرقانی و مرتضی اصفهانی- مقاومت)، حضرت خدیجه (س) (نویسنده: فرهاد توحیدی –  تاریخ اسلام)، پنج گرم (نویسنده: علی موذنی –  معناگرا)، عملیات ربات‌ها (نویسنده: علی عبدالعلی‌زاده-  کودک و نوجوان)، دشمن عزیز (نویسنده: ماکان عاشوری-  اجتماعی).

همچنین فیلمنامه «پول لعنتی» به نویسندگی مجید جوانمرد با موضوع اجتماعی در مرحله بازنویسی فیلمنامه است.

در شش ماهه نخست سال، فیلمنامه‌های آینده نگار (نویسنده: سپهر علی محمدلو-  نوجوان)، ببرهای زخمی حکیمیه (نویسنده: حسام حیدری-  کودک و نوجوان)، روز حضور (نویسنده: فریدون فرهودی-  اجتماعی)، کووید20 (نویسنده: رضا مقصودی-  اجتماعی)، تار و پود عشق (نویسنده: رهبر قنبری-  معناگرا) و سفرنامه آهو (نویسنده: محمود آقابابایی‌پور-  اجتماعی/دینی) در دست نگارش بوده‌اند.

فیلمنامه‌های تحویل داده شده شش ماهه نخست سال 99 عبارتند از: دسته دختران (نویسنده: منیر قیدی،  دفاع مقدس)، برادران افتخاری (نویسنده: مرحوم سیامک شایقی- اجتماعی)، سیل (نویسنده: مهرشاد کارخانی، اجتماعی)، درخت (نویسنده: مهدی ودادی،  اجتماعی)، حسن کچل (نویسنده: نادره ترکمانی،  کودک و نوجوان)، زیارت از راه دور و نزدیک (سیدمهدی شجاعی،  معناگرا)، مرشد (نویسنده: نیما جاویدی،  اجتماعی)

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه