English

در نشست خبری دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان مطرح شد:

تغییر مداوم وزیر و مدیران مهمترین عامل برای عدم تفاهم با وزارت آموزش و پرورش/رشد تولید در بخش خصوصی

علیرضا تابش دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در یک نشست خبری آنلاین به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

تغییر مداوم وزیر و مدیران مهمترین عامل برای عدم تفاهم با وزارت آموزش و پرورش/رشد تولید در بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست رسانه‌ای سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان با حضور علیرضا تابش ؛ دبیر جشنواره و محسن دلیلی، مدیر روابط عمومی به دلیل شرایط کرونا به صورت  به صورت مجازی و با پخش زنده از صفحات اجتماعی و ارتباط آنلاین با اصحاب رسانه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

 در ابتدای نشست علیرضا تابش ضمن تسلیت گفتن بابت درگذشت اکبر عالمی، محمدرضا شجریان و درگذشتگان سینمای ایران در ماه اخیر توضیحات مختصری در مورد روند برپای این جشنواره در این دوره ارائه کرد و اظهار داشت: برگزاری جشنواره تصمیم سختی بود که همکاران ما در دبیرخانه جشنواره در بخش خصوصی و زیرساختی کشور و اصحاب رسانه دست به دست هم دادند تا برگزار شود.  

وی در ادامه  ابراز امیدواری کرد: جشنواره کودک و نوجوان در حالی برگزار می شود که با مجموعه‌ای از اخبار ناگوار روبه رو هستیم.  امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را از آنچه که هست رنگی‌تر کند. شعار این دوره، هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور است.

معرفی هیات داوران جشنواره سی و سوم

تابش در بخش بعدی سخنان خودش به معرفی هیٲت‌داوران مسابقه سینمای بین‌الملل پرداخت و گفت: پابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه، آیدا پناهنده از ایران، ایرج طهماسب از ایران، پاول گومنیکووس از لتونی، الکساندرا پوشنووا از قزاقستان و بهنام بهزادی از ایران اعضای هیات‌داوران مسابقه سینمای بین‌الملل این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.

وی در مورد هیات‌داوران مسابقه سینمای ایران هم گفت: حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده، فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس، مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن، فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده، ابراهیم فروزش کارگردان، حمیدرضا مدقق منتقد و مدرس سینما و پریوش نظریه بازیگر اعضای هیٲت‌داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره هستند.

معیارهای انتخاب خانه جشنواره

علیرضا تابش در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره معیارهای انتخاب خانه جشنواره در تهران و چگونگی برپایی فیزیکی جشنواره در شرایط کرونایی در ابتدا به معرفی آثار راه یافته به خش مسابقه پرداخت و پس از آن گفت: فیلم‌های ایرانی بلند بخش مسابقه به صورت محدود در سینمافرهنگ اکران می‌شود. سلامت هنرمندان، مخاطبان و اهالی رسانه برای ما اهمیت دارد و سعی شده با برنامه ریزی که برای تماشای این یازده فیلم در خانه جشنواره طی شش روز انجام شده، پروتکل های بهداشتی اعلام شده توسط وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا شامل زدن ماسک، ضد عفونی مداوم محل، رعایت فاصله اجتماعی به خوبی رعایت شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: ملاک انتخاب سینما فرهنگ این مجموعه متعلق به بنیاد سینمای فرهنگ است که مدیریت و تمرکز ما را در آن محل راحت تر می کند.

رشد فزاینده تولیدات سینمای کودک در بخش خصوصی

دبیر جشنواره در ادامه سخنانش به تثبیت دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان تاکید کرد و افزود: یکی از دغدغه های اصلی که در سالهای گذشته رسانه‌ها مطرح می کردند این بود که چرا برای اکران فیلم راه حل جدی وجود ندارد اما ما تلاش کردیم طی سال گذشته تمامی فیلم‌های جشنواره به جز یک فیلم اکران شوند.

تابش درمورد افزایش تولیدات بخش خصوصی اظهار داشت:  امسال رشد فزاینده‌ای در تولیدات سینمایی داشته‌ایم و عمده این آثار را مشارکت بخش خصوصی ساخته شدند به نحوی که در بین یازده فیلم حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران تنها سه فیلم آن با مشارکت بنیاد فارابی و هشت فیلم بلندی دیگر در بخش خصوصی تولید شده است. جدای از افزایش کمی آثار امسال، آثاری از جوانان سینمای ایران خواهید دید که فیلم‌های خوبی هستند و در سطح بین‌المللی قابل طرح هستند. جوان‌ها در کنار پیشکسوتان در این دوره در جشنواره به رقابت می‌پردازند و حضور دارند.

وی در ادامه در مورد بودجه جشنواره به تلاش برای کاهش هزینه‌ها علی‌رغم تورم موجود اشاره و تصریح کرد: این واقعیت که هزینه‌های این جشنواره از تولید یک فیلم سینمایی به‌مراتب کمتر است ضمن اینکه پرداخت حق پخش به فیلم‌های آنلاین جشنواره در دستور کار قرار دارد.

 تابش در ادامه بار دیگر و در پاسخ به سوال یکی دیگر از از اهالی رسانه بر رشد آثار تولید و ارسال شده تاکید کرد و گفت: امسال با رشد فیلم های متقاضی بخش مسابقه روبرو بوده ایم که عمده آنها تولید بخش خصوصی استو در این دوره در همه بخش‌ها بالای ۲۰ درصد رشد داشتیم و در المپیاد هم با رشد ۴ برابری روبه‌رو شدیم. امسال در جشنواره سی و سوم فیلم های انتخاب شده بر اساس مقررات 325 اثر و آثار راه یافته به بخش مسابقه 101 اثر در بخش ملی هستند که یازده اثر این مجموعه فیلم ها به صورت فیزیکی نمایش داده می شود.

دبیر جشنواره در باره معیار انتخاب داوران نوجوان این دوره جشنواره گفت: با توجه به برگزاری آنلاین جشنواره، امسال فرصت داوری فراگیرتر شده و کودکان ۵ تا ۱۵ ساله می‌توانند در این دوره برای داوری ثبت‌نام کنند، فیلم‌ها را به صورت رایگان تماشا کنند و در عین حال آثار را بدون محدودیت روی پلت فرم ها داوری نمایند.

نشست خبری علیرضا تابش دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

وی در مورد دلیل موفقیت در به تفاهم رسیدن با آموزش و پرورش برای رونق سینمای کودک و توسعه مخاطب آن گفت: فکر می کنم مهمترین مانع بر مسیر چنین تفاهمی تغییر مداوم وزیر مهمترین وزارت خانه کشور و مدیران بخش های مختلف زمینه ساز این مشکل شده است. به هر حال این مهم است که دغدغه جدی در آموزش و پرورش شکل بگیرد اگرچه آنها یکی از مهمترین جشنواره های فیلم های آموزشی یعنی جشنواره رشد را دارند و من به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره کودک ، با دست اندرکاران جشنواره رشد و مدیران سینمایی آموزش و پرورش در ارتباط هستیم و حتی آنها بویژه در المپیاد فیلمسازی نوجوانان تعامل جدی دارند.

تغییر وزیر و مدیران مهمترین مانع توجه آموزش و پرورش به سینمای کودک و نوجوان

علیرضا تابش با تاکید بر اینکه سیاست های آموزش پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می توانند تسهیل گر باشد گفت: برای من اهمیت فراوانی داشته و به همین دلیل قائم مقام بنیاد مدیر این بخش است و هر هفته این ژانر سینمایی را رصد می کنیم و اگر مشکلاتی برای تهیه کنندگان وجود اشته باشد سعی می کنیم که آنها را برطرف کنیم. از طرفی توجه به فناوری های نوظهر و توجه ویژه به وب سری را هم در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: ما سعی کرده ایم که نگاهمان به حوزه سینمای کودک و نوجوان نگاه کسب و کاری باشد و ترغیب کنیم که آثاری که دارای پیوست فرهنگی باشند و صنایع جانبی و موضوع مرچندایز را جدی بگیرند تولید شوند.

دریافت مجوز نمایش برای آثار جشنواره

دبیر جشنواره کودک در مورد دریافت مجوز نمایش آثار جشنواره از ساترا گفت: تمامی جشنواره های کشور تابع مقررات نمایش هستند و این جشنواره هم بر اساس مجوزهای سازمان سینمایی برگزار می شود. برنامه های جنبی هم با کمک سامانه ها و رعایت مقررات منطبق بر آنها انجام می شود.

وی افزود: کشور ما شرایط سختی را می گذراند و این روزها و ماه های گذشته با این میزان تلفاتی که به خاطر کرونا شاهدیم، حجم وسیعی از خبرهای دردآور برای خانواده ایرانی شاهد هستیم؛ هر مرگ می تواند چهار کودک و نوجوان را تحت تاثیر خود قرار بدهد بنابراین بخش های مختلف فرهنگی هنری باید به مدیریت بحران توجه کنند. انتظار ما این است که در طول شش روز برگزاری جشنواره خانواده ها و مربیان کمک کنند که بچه ها با مراجعه به پلت فرمها و تماشای فیلم های مورد علاقه شان این شش روز را با نشاط سپری کنند.

نشست خبری علیرضا تابش دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

تابش تاکید کرد: برنامه نهاد جشنواره این است که فضای سرگرم‌کننده‌تری برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها ایجاد شود. حسن جشنواره این است خانواده‌ها را در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشارکت می‌دهد. نقش خانواده‌ها در تربیت نگاه هنری فرزندان بسیار حائز اهمیت است. از خانواده‌ها خواهش می‌کنیم که مراقبت بیشتری از سلیقه و نگاه کودکان و نوجوانان داشته باشند.

علیرضا تابش درباره زیرساخت‌های لازم برای برگزاری جشنواره به شکل آنلاین گفت: در این چند سالی که بحث اقتصاد دیجیتال در کشور مطرح شده است بخش خصوصی اقدام به ایجاد زیرساخت هایی کرده است و این برای اولین بار در کشور است که یک جشنواره با همکاری پلتفرم‌های هاشور، فیلیمو، نماوا و تیوا برگزار می‌شود. ما جلساتی با وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات داشته‌ایم و امیدواریم شرایط به بهترین شکل فراهم باشد و مخاطبان از طریق فضای آنلاین بتوانند جشنواره را دنبال کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهیدات اندیشیده‌ شده به مناسبت تقارن برگزاری این دوره جشنواره با چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و سالگرد شهادت‌حاج‌قاسم‌ سلیمانی تابش درپاسخ اظهار داشت: پیوند جشنواره فیلم کودک با دفاع مقدس ریشه‌ دارد و جشنواره هر سال جایزه ویژه را به عنوان شهید بهنام محمدی به فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس اختصاص داده است. در مورد تولید فیلم در مورد شخصیت ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی جامعه هنری و سینمایی با بنیاد شهید قاسم سلیمانی همکاری و تعامل داشته باشند و تلاش شود تا با دغدغه، آثاری در خور شخصیت ایشان ساخته شود.

در بخش دیگری از این نشست آنلاین دبیر جشنواره به برگزاری کارگاه‌های مجازی با حضور اساتید بین‌المللی اشاره کرد و گفت: این یکی از مهمترین بخش های جشنواره است و امسال ۴ پنل تولید مشترک به صورت آنلاین داریم که با حضور فعالان سینما از کشورهای ارمنستان، پاکستان، هند و صربستان، برگزار می شوند.

لزوم برگزاری جشنواره فیلم کودک

دبیر جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که کدام یک از تولید فیلم کودک و برپایی جشنواره اولویت بیشتری دارد گفت:  تولیدات سینمایی در همه جهان، ابتدا در جشنواره‌ها دیده می‌شوند و جشنواره ها سکوی مهمی برای معرفی دستاوردهای یک کشور یا کشورهای دیگر هستند بنابراین، این موضوعی نیست که ما بگوییم کدام یک بر دیگری ترجیح دارد.

نشست خبری علیرضا تابش دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

تابش همچنین در پاسخ به خبرنگاری که پرسید در حالی که امروز همه از مرگ سینمای کودک و نوجوان حرف می‌زنند،لزوم برگزاری فیزیکی جشنواره کودک در شرایطی که اثرگذاری گذشته را ندارد چیست و چرا بودجه‌ها صرف تولید نمی‌شود؟ گفت: تعداد آثار زیادی در حوزه کودک و نوجوان به جشنواره رسیده است. کسانی که آثار را ارسال کردند و مخاطبان، منتظر دیده شدن آثار هستند. جشنواره محل دیده شدن آثار است.

وی افزود: احوالات و زیست مردم در همه موارد دچار تغییر شده است و جامعه هنری باید این تغییر را درک کند. بدیهی است که ما تلاش کنیم جشنواره در شرایطی که معلوم نیست کرونا چه زمانی به پایان برسد برگزار شود. ما نقایص و مشکلات احتمالی را می‌پذیریم چون شرایط کرونا پیش بینی‌ناپذیر است.

دبیر جشنواره فیلم کودک با بیان اینکه می توانیم راجع به محسنات و معایب برگزاری این جشنواره بحث و گفتگو کنیم افزود: اما بچه‌ها ۶ روز فرصت را دارند که با مراجعه به پلتفرم‌ها بخشی از نگرانی‌های خود را کنار بگذارند و فضای جدیدی را تجربه کنند. ما بزرگترها نمی‌توانیم حال و هوای کودکان را که متولد عصر دیجیتال و نسل آشنا با فضای مجازی هستند درک کنیم. انتقاد منتقدین نسبت و تولیدات کودک قابل بحث است و امیدوارم جشنواره امسال پاسخی به نگرانی خانواده‌ها باشد و بچه‌ها در فضای آرام و در شادترین حال، تازه‌های سینمای ایران و جهان را ببینند و رای و نظر خود را به آثار بدهند.

مهمان نداریم!

تابش در پاسخ به سوالی در مورد مهمانان خارجی این دوره جشنواره گفت: امسال نه تنها در بخش بین‌الملل، بلکه در هیچ بخش دیگری در اصفهان مهمان نخواهیم داشت و ۱۴ داور بین‌المللی از کشورهای مختلف آثار را به صورت مجازی و با لینک اثر داوری خواهند کرد. پنل تولید مشترک را آنلاین برگزار می‌کنیم و در بخش رقابتی ۳۱ فیلم سومین جشنواره بین المللی از کشورهای مختلف در پلتفرم‌ها به‌نمایش درخواهد آم

 او در پاسخ به سوالی درباره خروجی المپیاد فیلمسازی نوجوانان در این سال‌ها گفت: حرکت نوینی با برگزاری المپیاد در چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان آغاز شده که در آینده نتایج خود را نشان می‌دهد بروز خواهد داد در واقع بخشی از نوجوانانی که علاقه خود را جدی‌تر گرفته‌اند، جذب انجمن سینمای جوانان شده‌اند. ضمن آن که ایده‌های برگزیده سال گذشته، مورد حمایت قرار گرفته‌اند و تبدیل به فیلم شده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه