English

حسن شبانکاره در گفتگو با خبرگزاری موج:

فضای ناتورالیستی حاکم بر گاو آمریکایی باعث جذابیت آن شده است

صدابردار فیلم کوتاه گاو آمریکایی معتقد است فضای کاملا طبیعی، بکر و ناتورالیستی حاکم بر این فیلم باعث جذابیت این اثر شده است.

فضای ناتورالیستی حاکم بر گاو آمریکایی باعث جذابیت آن شده است

حسن شبانکاره، صدابردار و صداگذار سینما و تلویزیون درباره فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» که هم‌اکنون در بسته «بازگشت کوتاه» گروه سینمایی هنر و تجربه  از نیمه مردادماه در حال اکران است، درباره چگونگی پیوستن خود به عنوان صدابردار به این پروژه به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: من آسمان طوسی، کارگردان این فیلم کوتاه را از قبل می‌شناختم و سال‌های گذشته نیز قرار بود در یک پروژه‌ای باهم همکاری داشته باشیم که میسر نشد. 

وی ادامه داد: زمانی که قرار باشد در کاری حضور داشته باشم حتما باید فیلمنامه آن را بخوانم. فیلم کوتاه گاو آمریکایی هم از این قاعده مستثنی نبود و زمانی که کارگردان، فیلمنامه این اثر را برای من ارسال کرد به دلیل آنکه قصه بسیار جذاب و درست نوشته شده بود، حضور در این پروژه را پذیرفتم. 

صدابردار «گاو آمریکایی» با اشاره به اینکه آسمان طوسی دقیقا می‌دانست از کار خود چه می‌خواهد، درباره همکاری با وی اظهار کرد: کارگردان «گاو آمریکایی» کاملا به فضای کاری خود مسلط بود و قبل از شروع تصویربرداری به لوکیشن‌ها سرزده، با مردم روستا کاملا آشنا شده و با آنها ارتباط برقرار کرده بود.  

شبانکاره با بیان اینکه کارگردان این فیلم کوتاه کاملا بر فرهنگ آن منطقه اشراف پیدا کرده بود، تاکید کرد: انتخاب درست لوکیشن و بازیگر برای باورپذیر بودن فضا در سینمای داستانی موضوعی اساسی و بسیار کلیدی است. که این دو رکن در «گاو آمریکایی» به وضوح قابل مشاهده بود و به کارگردان کمک کرد تا کار را پیش ببرد.

وی درباره کار در فضای جنوب گفت: خود من اصالتا جنوبی هستم و به جغرافیا آن منطقه کاملا آشنا و مسلط هستم اما ساکنان آن منطقه‌ای که کار در آنجا تصویربرداری شد، عرب‌های عراق بودند که مدت‌هاست به ایران مهاجرت کرده‌اند  به همین دلیل برقراری ارتباط با آنها سخت‌ بود اما موفق شدیم مدتی را به خوبی در کنار یکدیگر کار کنیم.

حسن شبانکاره صدابردار فیلم کوتاه گاو امریکائی

سختی های صدابرداری گاو آمریکائی

این صدابردار سینما درباره ویژگی‌های کار در این فیلم کوتاه اظهار کرد: یکی از کاراکترهای این فیلم یک گاومیش بود که طبیعتا به دلیل آنکه ما امکان برقراری دیالوگ با این حیوان را نداشتیم، کنترل این حیوان برای کار سخت و پیچیده بود. این موضوع کمی کار را سخت می‌کرد و به یاد دارم سر همین مساله نیز آسمان طوسی بسیار اذیت شد تا بتواند در لوکیشن مورد نظر کار را انجام بدهد.

شبانکاره افزود: ضمن اینکه ما باید یکسری افکت‌ها و صداهایی را از گاومیش‌ها ضبط می‌کردیم که کار راحتی نبود و نیاز به صبوری داشت چراکه گاومیش‌ها نمی‌توانستند در زمان موردنظر ما صدای دلخواه را داشته باشد. یک زمان‌هایی خود من پس از اتمام فیلمبرداری بالای سر گاومیش‌ها می‌ماندم تا صدای مورد نظر را برای استفاده در کار ضبط کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر مخاطبان سینما به دنبال یک داستان گرم و جغرافیای جدید هستند، می‌توانند «گاو آمریکایی» را تماشا کنند بیان کرد: فضای کاملا طبیعی، بکر و ناتورالیستی حاکم بر «گاو آمریکایی» باعث جذابیت آن شده است و مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ناتورالیسم حاکم بر این فیلم کوتاه مانند ناتورالیسم حاکم بر داستان‌های صادق چوبک است.

این صدابردار ادامه داد: همچنین «گاو آمریکایی» یک رابطه جدیدی را بین انسان و حیوان تعریف کرده است که می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و به تماشای آن بنشیند. 

شبانکاره درباره توجه به سینمای جنوب و قصه‌های آن منطقه اظهار کرد: در سال‌های گذشته کارگردانان زیادی از جمله ابراهیم گلستان، ناصر تقوایی، امیر نادری، خسرو سینایی و....کارهای جدی و بسیار خوبی در جنوب ساخته‌اند اما مساله این است که جغرافیای وسیع جنوب علاوه بر قصه‌ها و فضای ناتورالیسم یک فضای وهم آلود و خیالی نیز دارد که ترکیب این دو در نوشته نویسندگان و شاعران جنوب مانند احمد محمود، منوچهر آتشی، صادق چوبک نیز انعکاس پیدا کرده است.  

وی با اشاره به اینکه جغرافیای جنوب یک جغرافیای خشن است، اظهار کرد: این جغرافیای خشن در بسیاری از مواقع به جای افراد بر زندگی آنها حکومت می‌کند. در عین حال یک سخاوتمندی بین مردم آن منطقه وجود دارد که به دلیل بهره‌مند بودن از دریا است.

صدابردار «گاو آمریکایی» در پایان عنوان کرد: همه این موارد نشان از این موضوع دارد که جنوب به دلیل وسیع بودن هنوز قصه‌ها، فضاها، فرهنگ ها و....هنوز جا برای کار زیاد دارد که امیدوارم فیلمسازان توجه بیشتری نسبت به این منطقه داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی