English

سید صادق موسوی در گفتگو با موج مطرح کرد: (۱)

جزئیات طرح چهار ایده چهار فیلم/تلاش برای نمایش فیلم های کوتاه ایرانی در پلتفرم های جهانی

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در مورد جزئیات طرح چهار ایده، چهار فیلم، طرح چهل و امکان نمایش فیلم های کوتاه ایرانی ساخت این انجمن در پلتفرم های خارجی توضیحاتی ارائه کرد.

جزئیات طرح چهار ایده چهار فیلم/تلاش برای نمایش فیلم های کوتاه ایرانی در پلتفرم های جهانی

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، در حالی که شیوع فراگیر بیماری کرونا باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت های آموزش حضوری انجمن سینمای جوانان ایران شده است، اما پروسه تولید و فعالیت های غیر حضوری این موسسه رونق گرفته است. در این میان نمایش اینترنتی آثار و آموزش مجازی این موسسه زیر مجموعه معاونت سینمایی وزارت ارشاد که دستاوردهای بزگی هم در طول دوران فعالیت خود داشته است، از فعالیت های جدید و متناسب با شرایط آن محسوب می شود. بر همین اساس گفتگویی مشروحی با سید صادق موسوی رئیس انجمن سینمای جوانان ایران در این خصوص انجام داده ایم که مشروح آن در دو بخش تقدیم شما می شود.

اکران اینترنتی فیلم کوتاه در سایه کرونا

صادق موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در مورد نمایش فیلم های کوتاه در پلتفرم های اینترنتی گفت: ما به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعطیلی سینماها و مراجعه بیشتر مردم به بسترهای نمایش درخواستی و VODها زیاد شد. خیلی از این VODها هم به ما برای تامین محتوای پلتفرم هایشان در بخش فیلم کوتاه مراجعه کردند. ما هم شروع به مطالعه و بررسی کردیم و با پلتفورم های مختلف و مشهوری که مورد اقبال مردم هم هست، گفتگو کردیم. برخی از آنها تقاضا داشتند که محصولات انجمن را به طور انحصاری در اختیارشان قرار دهیم که با مطالعه ای که ما انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این شکل مطلوب نیست هرچند که ممکن است پرداخت ها راحت تر انجام شود.

اهداف طرح چهار ایده، چهار فیلم

وی در مورد اهداف اکران اینترنتی فیلم های کوتاه گفت: ما هم به منظور ایجاد پیوند بین مردم و فیلم کوتاه و معرفی کردن بیشتر این مدیوم به مردم و هم ارتباط تنگاتنگ فیلمسازان و مخاطبین که بتئوانند واکنش و نظرات مخاطبانشان را هم داشته باشند از یک سو و از سوی دیگر، توسعه بازار فیلم کوتاه، گزیده ای از محصولات انجمن سینمای جوانان ایران را در بسته های چهارتایی تحت عنوان « چهار ایده، چهار فیلم » هر پنج شنبه، در دو بستر تخصصی «هاشور» و «وُدیو» در دسترس عموم قرار دادیم.

موسوی تصریح کرد: البته هیچ مانعی برای اینکه در پلتفرم های دیگر هم به نمایش بگذاریم نداریم و هر کسی که علاقمند و متقاضی در اختیار داشتن این محتوا و انتشار آنها باشد، انجمن با او همکاری خواهد داشت.

وی در مورد نحوه اطلاع رسانی در مورد این طرح و آثار ارائه شده در آن گفت: جدای از خبری که در اختیار رسانه ها قرا رمی گیرد، برای بسته هر هفته هم یک تیزر طراحی شده و منتشر می شود. به زودی موج جدیدی هم در فضای مجازی آغاز خواهیم کرد تا با همراهی علاقمندان سینما که در آنجا فعالیت دارند تبلیغات فیلم کوتاه را انجام دهیم. حتی با شورای شهر تهران هم مکاتباتی انجام داده ایم تا اگر ممکن شود بتوانیم تعدادی بیلبورد در اختیار بگیریم تا نه برای معرفی یک فیلم خاص بلکه برای معرفی ژانر فیلم کوتاه از آنها بهره بگیریم.

سومین هفته نمایش اینترنتی گزیده فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران -چهار ایده چهار فیلم

طرح 40 به زودی اجرا می شود

رئیس انجمن سینمای جوانان ایران در مورد اینکه تا کنون این طرح چه دستاوردی داشته است گفت: تا کنون چهار بسته ارائه شده است گرچه هفته گذشته به دلیل تقارن با ایام دهه اول سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و تاسوعا و عاشورا، بسته ای ارائه نشد  و از پنجشنبه این هفته دوباره این طرح از سر گرفته می شود و ما برنامه این باکس را تا پایان سال بسته ایم.

وی در ادامه از ارائه بسته متفاوت دیگری هم خبر داد و گفت: طرح دیگری هم با عنوان 40 داریم که در این طرح چهل فیلم کوتاه که قبلا به شکل پراکنده توسط صاحبان آثار به VODها ارائه شده و در اینترنت منتشر شده بود که ما آن را در قالب یک بسته جدید و به صورت منسجم و متمرکز منتشر خواهیم کرد.

در آینده شاهد رونق فیلم کوتاه خواهیم بود

سید صادق موسوی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح با اقبال مخاطبان مواجه شده است اظهار داشت:  نسبت به روزهای اول هم با رشد مخاطب روبرو شده ایم که هم برای اطلاع صاحبان آثار و هم برای اینکه بتونیم در آینده یک بررسی طولی داشته باشیم و مثلا بتوانیم سیر جذب مخاطب یکساله این طرح را تحلیل کنیم، بناداریم تا هر ماه یکبار، گزارش فروش و تعداد بازدیدکنندگان بسترهای نمایش اینترنتی را اعلام کنیم که به زودی اولین این گزارش ها منتشر خواهد شد.

وی افزود: به نظرم با توجه به اینکه گوشی هوشمند و اینترنت با سرعت مناسب در اختیار اکثر ایرانیان قرار دارد، سال های آینده با رونق بیشتر فیلم کوتاه مواجه خواهیم بود و مردم ارتباط بیشتری با این گونه سینمایی برقرار خواهند کرد. این فرایندی است که ما برای توسعه و رونق بازار فیلم کوتاه طی می کنیم که امیدواریم رشد کرده و از مخاطبان تخصصی فیلم کوتاه فراتر رود. خیلی از مردم با فیلم کوتاه آشنائی ندارند که اگر به آنها ارائه شود ممکن است علاقمند شوند. خیلی از آنها ممکن است فرصت و حوصله تماشای یک فیلم بلند سینمایی را نداشته باشند ولی تماشای یک فیلم داستانی پانزده دقیقه ای را تحمل می کنند.

موسوی در ادامه اظهار داشت: این کاری است که انجمن آغاز کرده و فعلا در مورد محصولات خودش است و ما امیدواریم که بتوانیم آن را به نحوی ادامه بدهیم که حتی فیلم کوتاه سازان دیگری هم که اثرشان را با انجمن تولید نکرده اند، آن را به اینجا بیاورند تا ما بتوانیم از آنها حمایت کرده و منتشرشان کنیم.

فرهنگ سازی با استراتژی هیات انتخاب

وی در پاسخ به این سوال که هیات انتخاب این فیلم ها چه کسانی هستند گفت: شورایی در معاونت تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوانان ایران نسبت به معرفی این کارها به واحد بازرگانی ما کمک می کند تا نسبت به انتشار آنها اقدام کنیم.

رئیس انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به این سوال که استراتژی هیات انتخاب این فیلم ها چیست گفت: ما با هدف فرهنگسازی و جذب مخاطب تصمیم گرفته ایم که در بسته های ابتدایی و گام های آغازین این طرح فیلم های کوتاهی که جنبه های عامه پسندتری دارند و حتی ممکن است از چهره های آشناتری در عرصه بازیگری برخوردار هستند را انتخاب و عرضه کرده ایم. برخی از آنها ممکن است از داستان های شادتر و مفرح تری برخوردار باشند. تصورمان این است که در ماه های نخست باید مردم را به تماشای فیلم کوتاه با اشکال مختلفش علاقمند کرد تا این ژانر و ظرفیت را بشناسند تا بعدها بتوانیم گونه های تجربی تر یا به اصطلاح فیلم های کوتاه پیچیده تر و هنری تری دارد که ممکن است چندان عامه پسندتر هم نباشد را در اختیارشان قرار دهیم.

اکران فیلم ها پس از گشتن گرد جهان!

موسوی در مورد اینکه آیا این فیلم ها متعلق به بازه زمانی خاصی است گفت: فعلا از آثار تولید شده در یکی دو سال قبل استفاده می کنیم چرا که فیلم کوتاه که تولید می شود تا دو سال فرصت حضور در جشنواره های مختلف بین المللی را دارند چرا که عموم آنها آثار تولید شده در حداکثر دو سال قبل را می پذیرند بنابراین ما می توانیم آثاری را انتخاب کنیم که اصطلاحا در جشنواره های مختلف چرخیده اند و گشتشان را زده اند و هر موفقیتی که می توانستند کسب کنند و جایزه هایشان را گرفته باشند و حالا فرصتی برای اکران عمومی و معرفی آنها فراهم آمده باشد.

وی در مورد نحوه تقسیم درآمد اکران آنلاین این آثار گفت: پس از کسر سهم نمایش دهنده، مطابق سهم مالکانه هر فیلم که بر اساس اسناد موجود است، بین انجمن سینمای جوانان ایران و مالک خصوصی تقسیم می شود.

آثار انجمن در پلتفرم های خارجی هم به نمایش در خواهند آمد

سید صادق موسوی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برا نمایش این آثار در پلتفرم های خارجی دارید گفت: در حال حاضر با یکی از  VODهای ایرانی که با یک بستر جهانی ارتباط دارد چندین جلسه مذاکره داشته ایم و به زودی این اتفاق رقم خواهد خورد.

ادامه دارد....

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه