English

مقتل خوانی مقام معظم رهبری موضوع جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (ع)

جدیدترین اثر نصب شده بر بزرگترین دیوارنگاره کشور، که یکی از نقاشی‌های جدید حسن روح الامین از صحنه عاشورا‬ با عنوان‬ «در‬ مصاف» ‬ است و با شعار «پشت به پشت و صف‌شکن / ‏ کیست حریف تن به تن»، رونمایی شد.

مقتل خوانی مقام معظم رهبری موضوع جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (ع)

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) مزین به تصویر یکی از جدیدترین آثار حسن روح الامین با عنوان «در مصاف» شد.

این تابلو که جایگزین اثری از سینا رعیت دوست و با جمله ای از سخنان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (ما ملت امام حسینیم) شده است مانند سایرآثار عاشورایی حسن روح الامین سبکی رئالیستی و فضایی فیگوراتیو کلاسیک و باروک و با نورپردازی خاص ادوار گذشته هنری است و ما را به یاد آثار هنر اروپایی می اندازد، اما بسیار تاثیر گذار است.

بر اساس آنچه که خانه طراحان انقلاب اسلامی به عنوان داستان این اثر اعلام کرده می توان آن را برگرفته از مقتل خوانی مقام معظم رهبری در نماز جمعه 27 فرودین 1379 دانست. این داستان به این شرح است: «در آن لحظات و ساعت آخر، آن‌قدر بر این بچه‌ها و کودکان، بر این دختران صغیر و بر اهل حرم تشنگی فشار آورد که خود امام حسین و اباالفضل با هم به طلب آب رفتند. اباالفضل تنها نرفت؛ خود امام حسین هم با اباالفضل حرکت کرد و به طرف همان شریعه فرات -شعبه‌ای از نهر فرات که در منطقه بود- رفتند، بلکه بتوانند آبی بیاورند. این دو برادر شجاع و قوی‌پنجه، پشت به پشت هم در میدان جنگ جنگیدند. یکی امام حسین در سن نزدیک به شصت سالگی است، اما از لحاظ قدرت و شجاعت جزو نام‌آوران بی‌نظیر است. دیگری هم برادر جوان سی‌وچند ساله‌اش اباالفضل العبّاس است، با آن خصوصیاتی که همه او را شناخته‌اند. این دو برادر، دوش به دوش هم، گاهی پشت به پشت هم، در وسط دریای دشمن، صف لشکر را می‌شکافند. برای این‌که خودشان را به آب فرات برسانند، بلکه بتوانند آبی بیاورند.» (رهبر معظم انقلاب اسلامی نماز جمعه ۱۳۷۹/۱/۲۶)

در مصاف اثر حسن روح الامین

از ابتکاراتی که در نصب این تابلو به کار گرفته شد، همراهی مداحان و مراسم عزاداری خاص این روزها که رعایت پروتکل های بهداشتی الزامی است، از نیمه شب و اولین دقایق امروز سه شنبه 5 شهریور 99 مصادف با ششمین روز محرم بود که به صورت زنده هم از صفحه اینستاگرامی خانه طراحان پخش می شد. این مراسم نزدیک به سه ساعت طول کشید.

حسن روح الامین متولد 1364 است و با توجه به سبک و سیاق خاص خود و تمرکزش بر نقاشی های عاشورایی با کیفیتی بالا خیلی زود مورد توجه قرار گرفته و حتی نمایشگاه های متعددی از آثار عاشورایی اش در کشورهای آسیایی و اروپایی برگزار کرده است. وی امسال یکی از کاندیداهای جدی چهره سال هنر انقلاب اسلامی  در حوره هنرهای تجسمی است. یا ساقی‌العطاشا، لا فتی الا علی، قاهرالعدو، آخرین سرباز لشکر، علی‌اکبر(ع)، ویرانه شام، اول مظلوم، شیرین‌تر از عسل، علقمه، آتش پرستارم شده، آیا تو برادر منی، عرش بر زمین افتاد و بهانه خلقت از جمله آثار مشهور این هنرمند جوان و پرشور است و یکی از بیاد ماندنی ترین آثارش اثری بود که به مناسبت سردار قاسم سلیمانی خلق کرد که بدن این شهید را در آغوش امام حسین (ع) به تصویر در آورده و بود و حتی به عنوان پوستر ویژه سایت رهبر انقلاب به‌ همین مناسبت انتخاب شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه