English

خبرنگاران از گنجینه مرمت شده موزه هنرهای معاصر بازدید کردند/شرط افزایش آثار گنجینه

مدیر کل هنرهای تجسمی ضمن اعلام انجام شدن ۹۱درصدی مرمت موزه ساختن ساختمان های جدید را شرط افزایش تعداد آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر اعلام کرد.

خبرنگاران از گنجینه مرمت شده موزه هنرهای معاصر بازدید کردند/شرط افزایش آثار گنجینه

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، تور بازدید رسانه ای از مراحل پایانی مرمت موزه هنرهای معاصر تهران پیش از ظهر امروز و با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رییس موزه و مجید حبیبی نژاد پیمان کار برگذار شد. 

هادی مظفری در بخش ابتدایی این برنامه توضیحات مختصری در مورد نحوه انتقال آثار گنجینه و مراحل مرمت موزه ارائه کرد و گفت: در دو فاز مرمت را شروع کردیم و اکنون در کل پروژه پیشرفت ۹۱ درصدی کرده ایم که درصد کم باقی مانده به انتقال آثار به گنجینه و انجام برخی تست های نهایی بر می گردد.

وی افزود: در گنجینه، مجموعه ریل ها و ماشینری تعویض شده و تعداد ۸۶ ریل به ۱۰۶ ریل افزایش پیدا کرده است. 

مظفری با اشاره به تلاش دست اندرکاران برای تسریع امور مرمت گفت: موزه هنرهای معاصر از آخرین مراکزی بود که پیش از نوروز و در روزهای آخر اسفندماه تعطیل شد و از نیمه فروردین هم به طور تمام وقت امور مرمت را پیگیری کرد.

در ادامه مجید حبیبی نژاد: به سازی و مرمت گنجینه کار ویژه ای بود چرا که بعد از چهل سال بنای موزه برای مرمت باز می شد و وضعیت عجیبی داشت به عنوان مثال  کانال دور تا دور گنجینه پر شده بود. با توجه به نیاز گنجینه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی به صورت اختصاصی طراحی شد چرا که براساس استانداردهای جهانی، دمای هوا و رطوبت باید در اندازه خاصی و مثلاً 

دمای هفده درجه باشد. به همین منظور هوارسان با ظرفیت هفت هزار فوت در دقیقه به صورت اختصاصی برای اینجا تهیه و تعبیه شده است.

وی افزود: دیوارهای نم گرفته ترمیم شده است. نه فضای مختلف گنجینه ترمیم شده و یک بخش مرمت به آن اضافه شده است. بخش هایی به عنوان سالن غذاخوری، محل استراحت حفاظت فیزیکی طراحی و اجرا شده است.گنجینه اصلی به بخش های آثار چاپی، کاغذی و گنجینه مجسمه ها تقسیم شده است. ضمن به سازی کف و نورپردازی تلاش کرده ایم که اصالت موزه حفظ شود و به این منظور ما موزه را به اصالت اول برگردانده ایم. برای کف از همان موزائیک های بتون گرانیتی قبلی استفاده کرده ایم و پس از ساب زدن آنها با لایه لیتیوم سیلیکات پوشانده ایم تا طرح اولیه آن حفظ شود.

وی افزود: هواسازها و سیستم الکتریکی به صورت اتومات و کامپیوتری کنترلی می شود و خبر خوب اینکه کلیه این ریل ها و ماشینری توسط مهندسین ایرانی تولید شده است.

هادی مظفری هم تاکید کرد: در مرمت آثار فرهنگی و ساختمان های با ارزش باید دقت شود که چیزی به آنها ملحق نشود و بعد از مرمت این احساس نشود که تغییر اساسی کرده است.

حبیبی نژاد ادامه داد: از نکات ویژه این مرمت افزودن حفاظت آتش نشانی سیستم یکپارچه اتفاق حریق به همه فضاها است. در عین حالی که راهروی سابق به فضای مشترک خدمات نمایشگاهی تغییر کرده و فضای دیگری به عنوان اتاق مرمت آماده شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارهای انجام شده نمود ظاهری ندارد گفت: استفاده از ۱۵۰۰ متر لوله و ۱۰۰۰ متر کابل برق در همین فضا نشانگر بزرگی کار است. ضمن اینکه کلیه درهای ورودی امنیتی شده اند و امکان تعریف سطح دسترسی برای افراد محدود وجود دارد.

مظفری در ادامه گفت: با توجه به حجم آثار گنجینه مجزایی به مجسمه اختصاص یافته است و سالن سابق خدمات نمایشگاهی به این امر تعلق گرفته است. قفسه های این سالن از زمان افتتاح موزه حفظ شده و به همان صورت در این بخش نصب شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در مورد پیش بینی فضا برای افزایش تعداد آثار گنجینه گفت: واقعیت این است که فضای موزه در ابتدا برای هفتصد اثر طراحی شده اما در حال حاضر در گنجینه موزه سه هزار و دویست اثر وجود دارد که همین تفکیک بخشها به آثار چاپی، کاغذی و مجسمه برای مدیریت آنها است.

مدیر هنرهای تجسمی ارشاد ادامه داد: تلاش می کنیم بعد از اتمام مرمت بر تعداد آثار اضافه کنیم اما اصولاً چنین امری به صورت کلان، نیازمند ساختمان سازی و ساختن موزه شماره ۲ است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه