English

مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی برگزار شد

رییس موزه هنرهای معاصر گفت: بدون مسعود عربشاهی هنر معاصر ما قطعا چیزی کم داشت و او از تأثیرگذارترین هنرمندان این عرصه بود.

مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مراسم تشییع پیکر هنرمند نقاش و مجسمه ساز فقید، مسعود عربشاهی با تاخیر فراوانی که به دلیل تداخل با برنامه رژه آغاز هفته دفاع مقدس پیش آمده بود، برگزار شد.

مراسم تشییع جنازه مسعود عربشاهی

احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران، در ابتدای این مراسم با بیان اینکه به دلیل تاخیر زیاد در مراسم، مدیرکل هنرهای تجسمی سخنرانی نخواهند کرد، اظهار داشت: وقتی از واژه تاثیر گذاری برای یک هنرمند استفاده می کنیم، می توانیم با جرات بگوییم که این استاد فقید بسیار تاثیر گذار بودند چرا که اگر نبودند قطعا هنر ما چیزی کم داشتند. بویژه تحقیقات وسیعی که بر روی هنر کهن ما داشت و بهره گیری او در خلق آثاری مدرن و معاصر در تاریخ هنر ما ماندگار خواهد بود.

مراسم تشییع جنازه مسعود عربشاهی

در ادامه غلامحسین نامی سخنران بعدی این مراسم گفت: تنها چیزی که می توانم بگویم این است که تاکید کنم مسعود عربشاهی یکی از اثرگذارترین جنبش نوگرایی در هنر معاصر ما بود. الان با دوستان از این صحبت می کردیم که پایه تفکر و خلاقیتش از دانشکده و با آشنایی با موتیف های سنتی شکل می گیرد و اتفاقی در نگاه هنرش می افتد که از او هنرمندی می سازد که  جایگاه بالایی در هنر ما دارد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل نبود نقد درست بسیاری از خلاقیت های هنرمندان ما نادیده و ناشناخته مانده است. امیدوارم در زمانی که ما این هنرمند را از دست داده ایم آثارش توسط منتقدین به درستی بررسی شود تا جایگاه و تاثیرش در هنر، در مرتبه لازم خودش قرار گیرد.

مراسم تشییع جنازه مسعود عربشاهی

امیر راد رییس انجمن نقاشان ایران هم در ادامه گفت: آسمان هنر ایران همواره ستاره های پر فروغی داشته که استاد عربشاهی یکی از آنها است. 

وی افزود: مرگ برای بسیاری »نیست» است اما برای هنرمند چنین نیست؛ چرا که او خالق آثارش است و به این واسطه تاثیرش در نسل‌های بعدی هم به چشم می آید. بنابراین هنرمند سراسر «هست» است و حتما آثار استاد عربشاهی هم پرفروغ خواهد ماند.

آیدین آغداشلو هم به عنوان سخنران بعدی گفت: زندگی مثل صحنه ای در ذهن من است که بازگو کردنش در اینجا خارج از لطف نیست.

وی گفت: زندگی شبیه یک طبل بزرگ است و خلایق به نوبت به آن ضربه ای می زنند و می روند. ضربه و صدای هر کسی فرق می کند. طنین صدای برخی سالها می ماند. به نظر من اهمیت افراد در طول طنین صدایی که از این طبل بر می خیزد قابل محاسبه است و صدای ضربه مسعود عربشاهی سالها باقی خواهد ماند.

عباس مشهدی زاده هم به عنوان قدیمی ترین دوست این هنرمند فقید در ادامه گفت: مسعود عربشاهی رئالیسم و طبیعت سازی را از اولیایی آموخت و از شکوه الملوک ریاضی که اولین فارغ التحصیل دختر دانشکده هنرهای زیبا بود و سیلی از هنرجویانی را تربیت کرد هنر مدرن را فرا گرفت و با جرات می توانم بگویم که برترین آنها مسعود عربشاهی بود.

وی اظهار داشت: طراحی های او سرآمد بود و مانا خواهد بود. آثار او در موزه حضور دارد و در آینده هم خواهد بود.

مراسم تشییع جنازه مسعود عربشاهی

فرزند مسعود عربشاهی هم گفت: پدر ما بسیار عزیز بود و هنرش در تاریخ ماندگار خواهد بود و امیدوارم که روحشان شاد باشد.

در پایان این مراسم نماز میت توسط حجت الاسلام دعایی خوانده شد و پیکر این هنرمند به سمت روستای محل تولدش در قم رهسپار شد.

در این مراسم هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، حجت الاسلام محمود دعایی، حسین مححوبی، ایرج اسکندری، آیدین آغداشلو، غلامرضا نامی، غلامحسین نامی، علی فرامرزی، محمدرضا فیروزه ای، محمدرضا ذبیح الله زاده، محمدحسین حلیمی،  کوروش شیشه گران، لیلی کلستان، شهناز خوانساری، حسن حامدی، سعید محجوبی، نمایندگان موسساتی چون فرهنگستان هنر، موسسه صبا، تصویر سال در این مراسم حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه