English

جلسه پر ماجرای شورای ساخت (بخش پایانی):

صدور مجوز برای چهارمین فیلم کسی که همه آثارش توقیف است/سرمایه گذار و مدیر کلی که تهیه کننده شدند

در جلسه پر ماجرای چهارم مرداد شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی تعداد مجوز تهیه کننده اولی و ساخت فیلم تامل برانگیز هم صادر شده که آنها را مرور می کنیم.

صدور مجوز برای چهارمین فیلم کسی که همه آثارش توقیف است/سرمایه گذار و مدیر کلی که تهیه کننده شدند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، خبر مصوبات شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی موخ 4 مرداد 99 تحت تاثیر حواشی و جنجال های برآمده از صدور مجوز برای یک اینفلوئنسر اینستاگرامی قرار گرفت. اما این تنها اتفاق این جلسه نبود و البته اهالی رسانه هم به طور گذرا به موضوع تهیه کنندگان مجوز گرفته این جلسه واکنش نشان دادند.

جعفر صانعی مقدم مدیرعامل فعلی گروه هنر و تجربه مهندس کامپیوتری است که سابقه ای دیرین در عرصه تلویزیون و سینما دارد. از تهیه کنندگی تلویزیون و فیلم های مستند گرفته تا مدیرعاملی انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از سوابق او هستند اما این بار اولین با فیلم سه روز سه قتل به نویسندگی و کارگردانی مسعود امینی تیرانی ، تهیه کنندگی در عرصه سینمای داستانی را برای اولین بار تجربه خواهد کرد. تیرانی هم که بیشتر به عنون یک مدیر فیلم برداری در عرصه سینمای ایران شناخته می شود پس از هفت سال دومین فیلم بلند سینمایی خود را کارگردانی خواهد کرد.

جعفر صانعی مقدم

سیدمرتضی فاطمی از دیگر تهیه کننده اولی های این جلسه بود که برای فیلم حلال به کارگردانی وحید امیرخانی مجوز گرفته است. وی که متولد ۱۳۶۲ و دارای مدرک دکترای فلسفه سیاسی است تا کنون دارای سوابق مختلفی همچون تهیه کننده و مجری تلویزیون و روزنامه نگاری بوده. وی پس از کارگردانی چندین اثر مستند در تلویزیون در سال ۱۳۹۲ تهیه کننده سریال «هوش سیاه ۲»، شد که از شبکه سه به روی آنتن رفت. سردبیری هفته نامه پنجره،  تهیه کنندگی سریال شرایط خاص، سردبیری و اجرای برنامه گفتگو محور ۱۸۰ درجه شبکه افق از دیگر سوابق اوست؛ در حالیکه وی سبقه عضویت در شورای سیاست گذاری خبرگزاری مهر و شورای اندیشه ورزی خبرگزاری تسنیم را هم در کارنامه دارد. اجرای تاک‌شوی چالشی و صریح تلویزیونی اختیاریه در اواخر سال ۱۳۹۷ نام فاطمی را بیشتر بر سر زبان ها انداخت.

سید مرتضی فاطمی

به نظر می رسد همانگونه که تعداد دقایق سریال های زینب تقوایی معادل سازی شده و به او مجوز تهیه کنندگی فیلم سینمایی سمفونی نهم در سال ۱۳۹۷ داده شد، سید مرتضی فاطمی هم موفق به اخذ مجوز تهیه کنندگی در سینما شده باشد. جالب اینکه تقوایی هم دارای مدرک دکترای علوم سیاسی است و فعالیت خود را در تلویزیون با تهیه کنندگی سریال دودکش از سال ۱۳۹۲ آغاز کرده بود.

اما صدور مجوز برای علی طلوعی هم یکی دیگر از مصوبات این جلسه بود. آبان سال گذشته بود که روزنامه جام جم نکات قابل توجهی را در مورد این تازه وارد به عرصه سینما و نمایش خانگی مطرح کرد. به گفته این روزنامه وی که سرمایه گذار سریال نمایش خانگی مانکن و دو فیلم دختر شیرازی و کشتارگاه بوده و به عنوان جانشین تهیه کننده سریال ملکه گدایان جزو هسته مرکزی «گروه توسعه نمایشگاهی اوژن» و هولدینگی با نام «راه تجارت کوشا» است؛ هولدینگی که طبق گفته امیر زند مدیرعاملش، هرچند استارت راه‌اندازیش بعد از روی کار آمدن دولت اعتدال بوده ولی در فاصله‌ای کوتاه چنان رشدی داشته که نه فقط مجری بسیاری از نمایشگاههای داخلی شده بلکه دفاتری در عراق و روسیه دارد و به‌دنبال راه‌اندازی دفتری در ایتالیا هم هست!!

علی طلوعی تهیه کننده

در واقع امیر زند مهر۹۷ در گفتگو با «عصرنمایشگاه» بیان داشته: شرکت اوژن در سال ۹۲ با ۳ نفر استارت خورد و در سال ۹۳ دقیقاً بعد از یک سال پس از تأسیس، لیست بیمه و کارکنان به ۱۱۰ نفر رسید. حال این سرمایه گذار سابق مجوز تهیه کندگی را هم رسما دریافت کرده که البته این صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد بوده است.

شایان ذکر است که سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در واکنش به حواشی این جلسه صدور مجوزهای تهیه‌کنندگی و کارگردانی، بر لزوم واگذاری این مسئولیت از سوی سازمان سینمایی به صنف تهیه‌کنندگی تأکید کرد.

در عین حال در این جلسه دو مجوز هم برای دو نفر که تهیه کننده، نویسنده و کارگردان فیلمشان هستند، صادر شد. مجوز فیلم بی سر و صدا برای مجیدرضا مصطفوی در حالی صادر شد که طی دهه ۹۰ این سومین تجربه سینمایی او است که آستیگمات آخرین ساخته او به سال ۱۳۹۷ بود.

اما نکته عجیب دیگر این جلسه صدور مجوز برای چهارمین اثر علی زمانی عصمتی در مقام تهیه کننده، نویسنده و کارگردان فیلم زیبای آرام است. گرچه صدور مجوز به طور ذاتی برای این سینماگر مشکلی ندارد اما سوال اینجا است که فردی که تا کنون سه اثر سینمایی ساخته و هر سه آنها توقیف شده و هرگز به نمایش در نیامده با کدام انگیزه و با چه موضوعی این بار هم درخواست پروانه ساخت کرده و موفق به دریافت آن شده است.

به هرحال شاید این جلسه یکی از جنجالی ترین جلسات تاریخ شورای پروانه ساخت بوده که در سایه پررنگ شدن حاشیه صدور مجوز کارگردانی برای یک شاخ اینستاگرامی کمتر مورد توجه قرار گرفت. به نظر می رسد که سازمان سینمایی ملاک های جدیدی برای صدور مجوزهای متنوع تهیه کنندگی، کارگردانی و احتمالا پروانه ساخت یک فیلمنامه اتخاذ کرده و امکان جذب سرمایه و تولید تا پیش از زمان جشنواره احتمالی ملی فجر از نکات مورد توجه آنها شده است.

باید صبوری کرد و روند سایر جلسات این شورا و نتایج این تصمیمات را در آینده ای نه چندان دور نظاره گر شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی