English

افشین غیاثی در گفتگو با خبرگزاری موج:

زمانی به روی صحنه رفتیم که سلبریتی ها پشت تئاتر را خالی کردند

بازیگر نمایش یه گاز کوچولو ضمن انتقاد از اهانت ها نسبت به آنها، از بازیگران و کارگردانان مطرحی که حاضر به حضور در سالن ها پس از بازگشایی آنها نشدند انتقاد کرد.

زمانی به روی صحنه رفتیم که سلبریتی ها پشت تئاتر را خالی کردند

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج، بالاخره پس از چند ماه تعطیلی سالن های تئاتر، با مجوز ستاد کرونا و اعلام پروتکل های بهداشتی مجموعه تئاتر شهر از یک هفته پیش میزبان علاقمندان به تئاتر و تماشای نمایش یک گاز کوچولو به کارگردانی فقیهه سلطانی در سالن سایه شد. ضمن اینکه در طول یک هفته گذشته استقبال نسبی از اجرا یاین نمایش در این شرایط شده است اما منتقدان جدی هم داشته است. به همین مناسبت با یکی از بازیگران این نمایش گفتگویی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

بازی در چهار نقش مختلف

افشین غیاثی بازیگر نمایش «یه گاز کوچولو» در مورد و نقشی که ایفا می کند به خبرنگار ما گفت: نزدیک به یک سال است که به طور جسته و گریخته و با مشکلاتی که پیش آمد، تمرین کرده و سر این کار هستیم. من در این نمایش چهار کاراکتر «ولگرد»، «پیشخدمت»، «دکتر» و «زن» را بازی می کنم که کوتاه یا بلند من با کمک خانم فقیهه سلطانی آنها را خلق کرده ام و هر چهارتای آنها را دوست دارم.

وی با بیان اینکه این اثر خیلی شاد و در عین حال اندیشمند است در مورد نحوه همکاری اش با یه گاز کوچولو گفت: سال قبل به همراه خانم سلطانی سر نمایش گذر لوطی هاشم اثر حسین تبریزی بودیم و همان زمان انتخاب شدم و قرارداد همکاری در این نمایش را بستیم.

افشین غیاثی در نمایش سه گاز کوچولو

این بازیگر در مورد جذابیت های حضور در نمایش یه گاز کوچولو گفت: برای من پیش از همه کار کردن با فقیهه سلطانی مهم بود. در وهله بعد گروه خوبی که شکل گرفته بود از جذابیت های این کار بود. متن این اثر هم برایم جذابیت داشت ضمن اینکه من به عنوان آهنگساز هم در کنار وحید احمدی کیا که بسیار خلاق هم هست با این پروژه همکاری دارم. تجربه چنین همکاری را در سه کار دیگر هم داشته ام.

پیشنهادات زیادی برای کارگردان آوردم

غیاثی در پاسخ به این سوال که چقدر در خلق شخصیت ها بداهه کار کرده گفت: خدا را شکر که با کارگردانی روبرو هستیم که منعطف است و اگر پیشنهاد خوبی ارائه شود می پذیرند. من هم پیشنهادات زیادی برای خانم سلطانی آوردم که برخی از آنها پذیرفته شد و برخی هم نه. معتقدم که یک بازیگر وقتی نقشی را می پذیرد، دست کم باید ده گزینه بابت هر دیالوگش بر روی میزکارگردان بگذارد و تصمیم نهایی را به کارگردان بسپارد. بر همین اساس خانم سلطانی هم در ازای پیشنهادات من کمکم کردند و اشعاری را برای نقشی که روی صحنه نوازندگی می کند آوردند، در عین حال دستم را باز گذاشتند و من هم تمام سعیم را کردم تا نقشها را بیافرینم و خدا را شکر که مخاطب هم از نتیجه کل کار راضی بوده است.

افشین غیاثی در نمایش سه گاز کوچولو

دلایل توقف اجرای برخی از نمایش ها پس از بازگشایی سالن های تئاتر

بازیگر نمایش یه گاز کوچولو در مورد دلیل تفاوت وضعیت بازیگری در زمان قبل از عید و پیش از تعطیلی اجباری به دلیل لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و بعد از بازگشایی سالن های تئاتر گفت: واقعیت این است که حفظ راکورد برای بازیگری که در گروهی همچون گروه ما حضور داشته، که ماه ها تمرین کرده اند و با یکدیگر هماهنگ هستند، کار چندان سختی نیست و با چند جلسه تمرین به سرعت به آمادگی می رسد. اما دوستان زیادی را می شناسم که موفق نشدند که بازیگرانشان را برای این دوره کنار هم بیاورند که یا به دلیل عدم همراهی و همکاری تهیه کننده شان بوده و یا بازیگران، کارهای دیگری در دست داشته اند و پروژه قبلی را رها کرده و رفته اند که در نتیجه، متاسفانه کار متوقف شده است.

وی افزود: از سویی دیگر، خیلی از گروه ها از ترس اینکه مخاطب به سالن ها نیاید کار خود را متوقف کردند و من گروه خودمان را ستایش می کنم که پیش قدم شده ایم و از اولین کسانی هستیم که بلافاصله بعد از بازگشایی سالن ها موافقت کردیم که با توکل به خدا و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی کار را به روی صحنه ببریم و امیدوارم که تا انتها هم هیچ مشکلی بوجود نیاید.

افشین غیاثی در نمایش سه گاز کوچولو

این هنرمند ادامه داد: گلایه من از آن دسته دوستان فعال در رعصه تئاتر است که بخشی از آنها سلبریتی هایی هستند که از حضور در سالن ها و صحنه تئاتر شانه خالی کرده اند و اینکه با نگرانیشان پشت تئاتر را خالی کرده اند و حاضر نشده اند حتی در سالن هایی که به مراتب بزرگتر از سالن کوچکی هممچون سایه که محل اجرای نمایش ما است، اجرا بروند.

غیاثی تاکید کرد: ما با رعایت همه اصول بهداشتی به کار برگشته ایم. پیش از هر چیز همه اعضای گروه تست کرونا داده اند و از منفی بودن آن مطمئن شده اند. هر روز مراحل مختلفی از قبیل عبور از  تونل بهداشتی، سنجش تب در بدو ورود، اسپری الکل بر روی دست ها را طی می کنیم و به قول معروف جانمان را کف دست خود گرفته و بر روی صحنه حاضر می شویم.

دلیل هتاکی ها را نمی دانم!

این هنرپیشه ادامه داد: این در حالی است که وقتی به سطح شهر می رویم مشاهده می کنیم که عموم مردم بدون هیچ نگرانی و مراقبت ویژه ای حتی پنج صبح در کله پزی ها حاضر شده و مشغول خوردن کله و پاچه هستند، یا در پارکها کوچکترین نکته بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند؛ اما عده ای در فضای مجازی به صفحات شخصی ما و یا کارگردان هجوم آورده و ما را به دلیل کار کردن با بدترین الفاظ مورد خطاب قرار داده اند.

وی افزود: آنها فراموش کرده اند که دست کم ما چهار ماه است که بر روی صحنه نرفته و خانه نشین هستیم و در این روزها وضعیت اقتصادی ما هنرمندان هم به شدت بد شده است. اگر برخی از ما بازیگران پروژه های تصویری نداشتیم واقعا معلوم نبود که از کجا باید درآمدی کسب می کردیم.

در بهترین حالت مجاز به پرکردن نیمی از سالن هستیم

افشین غیاثی تصریح کرد: از طرف دیگر، تاکنون هم هیچ کمک هزینه ای برای این نمایش دریافت نکرده ایم و تنها امیدمان به فروش بلیت است که با توجه به لزوم رعایت فاصله اجتماعی، تنها مجاز به پرکردن نیمی از سالن هستیم و حتما باید بین هر دو تماشاچی یک صندلی فاصله وجود داشته باشد.

این بازیگر سپس به تلاش برای اعتماد سازی از سوی مسئولان برای حضور مردم در سالن های سینما و تئاتر اشاره کرد و گفت: جای شکرش باقی است که این روزها در سطح شهر بیلبوردهایی نصب شده است که با درج تصاویری از نحوه حضور تماشاچیان در سالن های سینما، در صدد جلب نظر و اعتماد مخاطبان هستند.

افشین غیاثی در نمایش سه گاز کوچولو

ریسک ما بیشتر از مخاطبان است

وی ادامه داد: فکر می کنم تحمل استفاده از ماسک در مدت زمان کمتر از دو ساعت برای تماشای تئاتر یا یک فیلم سینمایی سخت نباشد. ریسک اصلی برای من بازیگر است که به ناچار، امکان استفاده از ماسک را ندارم و ما برای ادامه فعالیت و کسب روزی حلال بر روی صحنه حاضر شده ایم. عموم ما شغل دیگری جز فعالیت هنری خود نداریم در حالی که بعد از چهار ماه تعطیلی، به تدریج فعالیت های هنری آغاز شده و جان می گیرند.

بازیگر نمایش یه گاز کوچولو در ادامه اظهار داشت: جدای از اینکه دوست داریم با تلاش و بدون دریافت وجوهی با عنوان کمک بتوانیم گذران زندگی کنیم، یک بازیگر تئاتر زمانی که بر روی صحنه حاضر نمی شود حال خوبی ندارد چرا که با عشق و علاقه به این حرفه آمده است. 

رسانه ها به جلب اعتماد مردم کمک کنند

افشین غیاثی در ادامه گفت: من از رسانه ها درخواست می کنم که با درج اخبار کامل و صحیح اعتماد مردم را جلب کنند. خدا را شکر که مخاطب هم متوجه لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی را دریافته و رعایت می کند. ما بار دیگر برای آزمایش کرونا خواهیم رفت و مدتی بعد این آزمایش تکرار خواهد شد تا خود ما هم با خیالی آسوده به کارمان ادامه دهیم.

وی در پایان گفت: مردم هم بیش از چهار ماه است که بسته های تفریحی مناسبی نداشته اند و خسته شده اند، من به مردم عزیزم پیشنهاد می کنم که ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، به تدریج از غارهای قرنطینه خارج شوند و با دیدن فیلم و تماشای تئاتر، روحیه خود را بهتر و شادتر کنند تا در کنار هم بتوانیم این دوران را با سلامت پشت سر بگذاریم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه