English

نگاهی به نمایش های تئاتر شهر در روز دوم جشنواره فجر

حضور پررنگ نوید محمدزاده در جشنواره تئاتر فجر در قالب تهیه کننده و بازیگر / نمایش مادر بدکاره در جشنواره فجر

سوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است که دلیل حضور نمایش‌هایی که ارتباطی با ارزشها، فرهنگ و تمدن ما ندارند در جشنواره‌ای که به نام انقلاب است چیست؟

حضور پررنگ نوید محمدزاده در جشنواره تئاتر فجر در قالب تهیه کننده و بازیگر / نمایش مادر بدکاره در جشنواره فجر

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج، در دومین روز از اجرای نمایش‌های صحنه ای جشنواره تئاتر فجر ، تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر میزبان گروه نمایش بیگانه در خانه بود که با حضور هنرمندان و دوستداران تئاتر ساعت ۱۹ روی صحنه رفت. نویسنده، طراح و کارگردان این نمایش نیمه ترسناک سید محمد مساوات است.

"بیگانه در خانه"، روایتی از زندگی یک زوج مهاجر ایرانی است، مرد از علاقه همسر نسبت به خودش مطمئن نیست، به همین دلیل یک صفحه با نامی غریبه در فضای مجازی درست می کند و با آن عنوان با همسرش به گفتگو می‌پردازد.

همسرش هم به این دوستی مجازی پاسخ مثبت می‌دهد، اما در نهایت مرد اعتراف می کند که صاحب آن صفحه خودش است و...

یک کاراکتر عجیب که جز بدنه اصلی نمایش هم است، پیرزنی است که در همسایگی این زوج زندگی می‌کند و نوید محمدزاده ایفای این نقش را برعهده دارد.

دکور این نمایش عامل مهمی در سبک متفاوت اجرای آن است، دکور یک منزل کامل و جامع است که همه اتفاقات در آن رخ می دهد. در داخل لوکیشن دوربین نصب است و همزمان تصویر از مانیتور بالای استیج هم پخش می شود.

یکی از دیگر نکات متفاوت این اثر، صدا و لحن متفاوت نوید محمدزاده است، او همچنین به زبان انگلیسی دیالوگ می‌گوید.

رومینا مومنی و محمد علیمحمدی دیگر بازیگران جدیدترین اثر مساوات هستند.

باید ذکر کرد سال گذشته نوید محمدزاده در نشست خبری فیلم "سرخپوست" عنوان کرد که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور نخواهد داشت، او که امسال در بخش فیلم حضور ندارد، با بازی در یک نمایش و تهیه کنندگی نمایش‌های "است" و "کریم لوژی" حضور پررنگ در جشنواره تئاتر دارد.

نمایشی که در آن تصور پسر از مادر، زنی خرابکار است

خوابگرد عنوان نمایشی است که در سالن سایه تئاتر شهر بر روی صحنه رفت.

 نمایش "خوابگرد" اثر امیر کلهری پور از دسته نمایش‌های صحنه‌ای است که از جشنواره استانی و منطقه‌ای به این مرحله رسیده است.

این اثر که به قلم نوید ایزدیار نگارش شده است، ۷ بازیگر دارد. سعید قربانی نقش اول شخصیت غریب، رضا شریف کاظمی در نقش روزنامه فروش، قاضی، واسطه، پیشخدمت و سیروس، حسین بیگی غریب جوان، نوید ایزدیار مجید، مامور زندان، سحر آقاسی لکاته، مادر، منصور صوفی پدر و معصومه دهقان در نقش خواهر خانواده هنرنمایی می‌کنند.

موضوع این نمایش درباره خیالات و کابوس‌هایی است که غریب در سرمی پرورد. پدر خانواده اعتیاد دارد، خرج خانه را مادر و دختر خانواده می‌دهند، غریب جوان و شاعر است یک روز شاهد صحنه‌ای وحشتناک می شود، صحنه‌ای که در آن مادر را در قالب یک زن بدکاره مشاهده می‌کند و...

سحر آقاسی بازیگر نمایش خوابگرد در نقش زن بدکاره و مادر درباره همکاری خود با این نمایش به خبرنگار موج گفت: حدود یک سال است که درگیر این کار هستیم و از جشنواره استانی آمده ایم.

وی افزود: من نقش مادری را بازی می‌کنم که پسرش در ذهن خود تصویری از او ساخته و به دلیل ترس و دو دلی به مادرش شک کرده است. این شک مدام در زندگی او جریان دارد تا اینکه با این واقعیت روبه رو می‌شود.

آقاسی با بیان اینکه ۵ جایزه اولی در جشنواره استانی گرفته اند گفت: جشنواره فجر امسال خیلی پربار است و شنیده ام که نمایش‌های خوبی آمده اند. منتظرم که کارم تمام شود و بروم آن‌ها را تماشا کنم.

وی خاطر نشان کرد: استقبال تماشاگران و حضور گروه‌های حرفه‌ای نشان می‌دهد که حواشی اخیر در روند جشنواره تاثیرگذار نبوده است.

بازی بازیگران این نمایش نسبت به دیگر نمایش‌ها قابل تحسین‌تر است. اما سوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است که دلیل حضور نمایش‌هایی که ارتباطی با ارزشها، فرهنگ و تمدن ما ندارند در جشنواره‌ای که به نام انقلاب است چیست؟

درست است که بعضا این موارد را در جامعه مشاهده می‌کنیم، اما آیا رعایت اخلاق، پایبندی به اصول، وفاداری، از خودگذشتگی و هزاران حسن دیگر در جامعه وجود ندارد که بتوانیم در آثار نمایش دهیم و ذهن مخاطب را بیش از این مشوش نکنیم؟

و سوال بعدی این است که آیا جشنواره دیگری برای اجرای این دسته از نمایش‌ها نیست؟ موضوع جشنواره را فراموش کرده ایم یا از اهداف و سیاست‌های آن دور شده ایم؟

امید است مسئولان در اجرای مقررات و موارد تعیین شده، دقت بیشتری به کار گیرند. گفتنی است سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر از ۱۲ تا ۲۰ بهمن ماه در حال برگزاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه