English

رحیم نوروزی به خبرگزاری موج گفت:

سریال های تاریخی ماندگار می شوند/ موضع گیری های تند سلحشور سوتفاهماتی را برای برخی همکاران ایجاد می کرد

بازیگر نقش آخناتون، فرعون جوان و عاشق پیشه سریال یوسف پیامبر، از تجربه بازی اش در این مجموعه تلویزیونی و همکاری با مرحوم سلحشور سخن گفت.

سریال های تاریخی ماندگار می شوند/ موضع گیری های تند سلحشور سوتفاهماتی را برای برخی همکاران ایجاد می کرد

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون خبرگزاری موج، سریال یوسف پیامبر این شب ها به شکل توامان از آی فیلم عربی و آی فیلم 2 در حال پخش است و  رحیم نوروزی فرعون جوان و عاشق پیشه این سریال است. بازیگری که با سریال «پس از باران» و در قالب کاراکتر «فرخ» به مخاطبان عام معرفی شد و بازی در مجموعه های تاریخی ای همچون شیخ بهایی، نردبام آسمان، مدار صفر درجه و معمای شاه را در کارنامه خود دارد. دنیای شیرین دریا، خانه ای در تاریکی، کلانتر، روز حسرت و شهریار از دیگر سریال های تلویزیونی است که نوروزی در آنها به ایفای نقش پرداخته است. 

بر همین اساس با رحیم نوروزی بازیگر نقش آخناتون در مجموعه تاریخی- مذهبی «یوسف پیامبر» گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

در تاریخ از آخناتون به عنوان قدرتمندترین فرعون مصر نام برده شده است. نقش آفرینی در قالب این کاراکتر چه ویژگی ها و جذابیت هایی برایتان داشت؟

 همان طور که می دانید فراعنه مقتدر دیگری هم مثل رامسس و توتان خامون در مصر باستان بوده اند. اتفاقا آخناتون یک فرعون شاعرمسلک، بیمار و عاشق پیشه بوده و تا حدودی شبیه فرعونی است که در رمان تاریخی سینوهه می خوانیم. شاید هم یکی باشند. این که چقدر اسناد تاریخی دقیق هستند هم جای بحث دارد. درباره جذابیت های نقش آفرینی هم باید بگویم که این نوع نقش ها بیشتر تیپیکال هستند. البته آخناتون شخصیت عجیب و غریبی هم دارد، مثلا از بیماری صرع رنج می برد. اما وقتی در نقش یک پادشاه بازی می کنی، پادشاه یعنی یک تیپ. بیشتر به ژست نیاز دارد و نوعی آداب و رفتار اشرافی، کلاسیک و تمیز. در واقع، نوعی نقش آفرینی کلاسیک است، مثل این که شما بخواهی نمایشنامه شکسپیر را بازی کنی. کار آپارتمانی و خانوادگی نیست. همه کنش ها و گفتار مبتنى بر آداب و نزاکت دربار پادشاهان است. 

به طور قطع شما مطالعات و تحقیقاتی درباره شخصیت آخناتون داشته اید. آخناتونی که در سریال یوسف پیامبر می بینیم چقدر با واقعیات تاریخی انطباق دارد؟

منابعی که در اختیار داشتم مستندهایی بود که درباره مصر باستان ساخته شده است. همچنین در میان اساطیر، تصاویر و مجسمه ها و بقایای مربوط به آن دوران جستجویی کردم. کتاب های مرجعی مثل «تاریخ تمدن» ویل دورانت و خواندن حماسه ها، مختصر چراغی در این راه روشن می کند. مرحوم فرج الله سلحشور انسان متشرع و متدینی بودند و تعلق خاطر خاصی به قصص قرآنی داشتند. وفاداری به اصل روایت قرآن از قصه یوسف پیامبر برایشان اهمیت داشت. به علاوه، گروه تحقیق از مدت ها پیش از نگارش فیلمنامه،  پژوهش وسیعی را آغاز کرده بودند. با این حال، ما فیلم داستانی می سازیم نه مستند. هر فیلمسازی در آثار اقتباسی خوانش و روایت خود را به نمایش می گذارد.

به تاریخ علاقمند نیستم!

شما کارنامه پرباری از حضور در آثار تاریخی مثل سریال های شیخ بهایی، معمای شاه، خانه ای در تاریکی و همین یوسف پیامبر دارید، این حضور و نقش آفرینی پررنگ در چنین آثاری چقدر به علایق و دلمشغولی های خودتان باز می گردد و چه مقدار به اقتضائات شغلی و حرفه ای وابسته است؟

تاریخ خیلی جزو علایق شخصی من نیست که بگویم بخاطر عشق و علاقه زیادم به تاریخ این نقش ها را بازی کرده ام. به هر حال، این نقش ها به من پیشنهاد شده است. البته کارهای تاریخی معمولا مجال بیشتری به بازیگر می دهند تا کاراکتری را بازسازى کند که برای بسیاری از مخاطبان آشناست. آثار تاریخی نسبت به کارهای روزمره آپارتمانی، جذابیت بیشتری هم دارند.

مراحل پروداکشن و پیش تولید با دقت و وسواس بیشتر انجام می شود. برای همین از رنگ و لعاب بهتری هم برخوردار هستند. مردم هم معمولا استقبال بیشتری از این فیلم ها و سریال ها می کنند و اغلب این آثار، بین المللی و ماندگار می شوند.

از تجربه همکاری با مرحوم فرج الله سلحشور بگویید؟

بر خلاف نظراتی که درباره مرحوم سلحشور در جامعه سینمایی ما وجود دارد، وقتی با ایشان در سریال یوسف پیامبر همکاری کردم، متوجه شدم که با یک انسان شریف سر و کار دارم. سلحشور قلبی مهربان داشت و انسان بسیار خیری بود. فضای کار با سلحشور بسیار آرام و بی تنش بود. هرگز کوچکترین مشکلی نداشتیم. همه چیز به قاعده بود. همه کسانی که در این پروژه حضور داشتند نیز تصدیق می کنند که مرحوم سلحشور انسان شریفی بود. اما گاه موضع گیری های تندش سوء تفاهم هایی برای همکارانی ایجاد می کرد که تجربه آشنایی با ایشان را نداشتند.

دیالوگ نویسی سریال یوسف ضعیف بود

وقتی سریال یوسف پیامبر برای اولین مرتبه پخش شد از نتیجه کار راضی بودید؟

نه چندان، از بازی خودم راضی نبودم. از زبان سریال هم رضایت نداشتم. زبان روان و پیراسته ای نبود. مشاورانی هم بودند ولی من تأثیر مشاور فیلمنامه و دیالوگ را منفی ارزیابی می کنم. به نظرم دیالوگ نویسی این سریال ضعیف بود.

 دلایل استقبال فوق العاده داخلی و خارجی از سریال یوسف پیامبر را در چه می بینید؟

قصه یوسف و زلیخا یک درام عاشقانه است. این قصه، هم در قرآن  و هم در ادبیات و اشعار فارسی آمده است. از کودکی بارها آن را شنیده ایم. در ادیان دیگر هم آمده است. اسم یوسف در خیلی از زبان ها معادل هایی مثل خوزه، ژوزه یا ژوزف دارد. کشورهای زیادی سریال یوسف پیامبر را دیدند و استقبال زیادی هم کردند. بازخوردهای زیادی هم گرفتیم. به واسطه پخش سریال یوسف پیامبر، من دوستانی از کشورهایی مثل مصر، مراکش، الجزایر، لیبی، ترکیه و آذربایجان پیدا کردم. به شخصه فکر می کردم سریال یوسف پیامبر می تواند یک بازگشت دوباره و مقتدرانه برای من در عرصه بازیگری باشد.

در شبهای قدر با مرثیه به تلویزیون می آیم

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

 مشغول تصویربرداری یک سریال در مشهد هستیم که قرار است در شب های قدر به روی آنتن برود. عنوان اولیه اش«مرثیه» است اما به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد. یک کار پلیسی- جنایی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه