English

صالحی در بازدید از جشنواره تجسمی فجر:

رویای دو قطبی سازی بیگانگان نقش برآب شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در پی حوادث رخ داده هنرمندان ما در رشته های مختلف به نوعی رفتار کردند تا به رغم اختلاف سلیقه رویای بیگانگان در دو قطبی سازی و ایجاد جنگ داخلی بین آنها نقش بر آب شود.

رویای دو قطبی سازی بیگانگان نقش برآب شد

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز برگزاری نمایشگاه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر ، به همراه سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری و حمید قبادی مشاور معاون هنری و جمعی دیگر از گالری صبا بازدید کرد.

 وی در پایان این بازدید در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات اهالی رسانه پاسخ گفت.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره تأثیرگذاری حال و هوای جامعه بر جشنواره های فجر گفت: یکی از ویژگیهای که همیشه هنر ایرانی داشته است نزدیکی آن با فضای اجتماعی بوده است. در دو ماه و حتی سال اخیر شاهد اتفاقات مختلفی بودیم و چون جشنواره های فجر نقطه تماس و همیشه همراه مردم بوده کاملا قابل پیش بینی بود که همراه با درد و رنج و مسائل مردم حرکت کنند.

وی افزود: در جشنواره هنرهای تجسمی نیز آثاری را شاهد بودیم که به اتفاقات مختلف سال ۹۸ از سیل لرستان گرفته تا حوادث اخیر هنرمندان به آنها توجه کرده‌اند. حادثه شهادت سردار قاسم سلیمانی و حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی از جمله مسائلی بود که در جشنواره‌های مختلف فجر از فیلم و تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی هنرمندان به آنها توجه کردند.

صالحی تاکید کرد: این نشان دهنده این مسئله‌ است که هنرمندان کاملاً همسو با جامعه خود و در یک ارتباط تنگاتنگ با آنها هستند و نگاه درستی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه هنر همراه با زندگی ایرانی جاری است، گفت: طبیعی است که اتفاقات تلخ کامی هایی را ایجاد کند اما تلخ کامی ها نباید به این معنا باشد که از خلاقیت و حضور استعداد ها فاصله بگیریم.

سید عباس صالحی در پاسخ به این سوال که چرا جشنواره تجسمی فجر چرا محدود به تهران است و مانند سایر جشنواره‌های فرهنگی فجر به طور همزمان در سایر استانها برگزار نمی‌شود، گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر نسبت به دیگر جشنواره‌های فجر، جوانتر است و طبیعی است که با توجه به این جوانی جشنواره باید به آن فضا و زمینه بدهیم تا بتواند همراهی کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه یکی از اتفاقات خوبی که در جشنواره هنرهای تجسمی شاهد آن هستیم و به نحوی فضای ملی را حداقل در پایتخت شاهدیم. یعنی حضور گالری های مختلف از استان‌ها و شهرستان‌ها را در فضای جشنواره فجر خودش نشان دهنده این همراهی است و  حداقل اگر به شهرستان ها نمی رویم از نقاط مختلف کشور آثاری به تهران می‌آیند.

حتما دوستان ما در دبیرخانه جشنواره تجسمی فجر سعی می کنند راهکارهایی بیابند تا مانند جشنواره فیلم و موسیقی فجر به شکل وسیع‌تری برگزار شود.  باید به این سمت حرکت کنیم و مهم این است که ما خط اتصال تهران به استان ها را تقویت کنیم و بیش از ایام جشنواره این موضوع را در طول سال مد نظر قرار دهیم.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد تحلیلش در مورد دلیل استقبال رسانه‌های بیگانه از تحریم جشنواره تجسمی فجر که توسط برخی از هنرمندان به دلیل همراهی با مردم و پرهیز از حضور در جشن به هنگام سوگواری خانواده‌های داغدار صورت گرفت، گفت: اتفاقاتی داخل کشور پدید آمد و طبیعی بود که تحت تاثیر شرایط پدید آمده دیگرانی باشند که همیشه بخواهند شرایط طبیعی را به شرایط غیرطبیعی تغییر دهند و از آن سوء استفاده کنند.

وی افزود: اما خوشبختانه شاهد بودیم که هنرمندان در رشته های مختلف سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی به‌ گونه‌ای رفتار کردند که مانع این مصادره ها شدند و آن رویایی که بدخواهان در سر داشتند که بتوانند فضا را به سمت فضایی ایزوله یا دوقطبی برده و جنگ های داخلی بین هنرمندان ایجاد کنند را بر آب دادند.

صالحی در ادامه اظهار داشت: هنرمندان ما به خوبی می دانند که شرایط چگونه در فضای داخلی خودشان به گونه ای عمل کنند که به رغم اختلاف سلایقی که وجود دارد، زمینه را برای مصادره های بیرونی پیش نیاورند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلیل عدم حضورش در افتتاحیه این جشنواره، مهجوریت جشنواره هنرهای تجسمی فجر و پیشنهاد محلی ثابت برای برگزاری این جشنواره نیز گفت: نحوه افتتاحیه جشنواره های فجر هرکدام متفاوت بوده و حضور یا عدم حضور من به اهمیت دادن یا ندادن به جشنواره تجسمی فجر برنمی گردد.

وی افزود: در مورد و فضایی ثابت برای جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز باید بگویم که موسسه صبا ممکن است به صورت مستقیم به جشنواره مربوط نباشد اما فضای این محل کاملاً مرتبط با موضوع هنر های تجسمی است و خوشبختانه امسال نیز کلیه طبقات و فضاهای موسسه صبا در اختیار جشنواره فجر قرار گرفته است همچنین نوع چیدمان آثار که به شکل نمایشگاهی بیشتر نزدیک بود تاثیر خودش را در بازدید کننده خواهد داشت. این محیط محیطی است که تناسب خوبی با جشنواره تجسمی فجر دارد همچنان که در جشنواره فیلم فجر، پردیس سینمایی ملت به صورت مستقیم با دبیرخانه سروکار ندارد. 

وی در پاسخ به اینکه آیا سال آینده هم موسسه صبا میزبان جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد بود گفت: اینکه این جشنواره کجا برگزار می شود فعلا مشخص نیست اما اگر اینجا نباشد قطعاً جایی همتراز یا بهتر از اینجا خواهد بود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه