English

نشست خبری درخت گردو برگزار شد؛

انتخاب پیمان معادی به دلیل توانایی و چهره جهانی اوست

نشست خبری فیلم درخت گردو در حالی برگزار شد که محمدحسین مهدویان درباره دلایل انتخاب پیمان معادی به عنوان نقش اصلی این فیلم صحبت کرد.

انتخاب پیمان معادی به دلیل توانایی و چهره جهانی اوست

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری فیلم درخت گردو با حضور محمدحسین مهدویان کارگردان، بازیگرانی چون مهران مدیری، مینا ساداتی، مینو شریفی و سایر عوامل همچون بهزاد جعفری طراح صحنه و لباس، حبیب خزایی فر آهنگساز و ... در پردیس ملت برگزار شد.

از حواشی این نشست، حضور مهران مدیری با عینک آفتابی به بهانه خواب آلوده شدن چشمانش، تماس مستقیم تلفنی پیمان معادی و مشخص شدن دعوای حقوقی طرح و فیلمنامه اولیه این فیلم بود.

در ابتدای این نشست که اجرایش به عهده محمدرضا مقدسیان بود، محمدحسین مهدویان گفت: این فیلم نسبت و به آثار قبلی خودم دشواری هایی داشت، اول اینکه با زبان و موقعیت جغرافیایی آن بیگانه بودم که در این زمینه آقای مهربان خیلی به ما کمک کردند. پیمان معادی خیلی زحمت کشید و‌ با تمرین بسیار طی دو ماه به لهجه آن منطقه تسلط پیدا کرد. کار کردن با کودکان از دیگر دشواری های ما بود چرا که باید از نظر جسمی و روانی مراقب آنها می بودیم. سومین مشکل ما کار کردن با حیوانات بود که ضمن اینکه مشاوره زیادی از پزشکان گرفتیم و از دارو استفاده کردیم اما از لاشه حیوانات هم بهره گرفتیم و همینطور از جلوه های ویژه.

وی در مورد انتخاب مهران مدیری و پیمان معادی بیان کرد: یکی از مشکلات پیش تولید انتخاب بازیگر است. پیمان از اولین گزینه های ما بود چرا که فیلم خیلی متکی به این نقش بود که هم توانایی و هم سن و سال او مدنظرم بود. 

مهدویان تصریح کرد: این فیلم قابلیت عرضه در خارج از ایران را هم دارد و خوب بود که بتوانیم از بازیگری که در خارج از ایران هم به عنوان پیشانی فیلم شناخته شده باشد، استفاده کنیم. بزرگترین مشکل پیمان زبان کردی بود که با آموزش و تمرین مشکل را حل کردیم. این کار با کمک مشاور و همینطور تیم صدابرداری پیش بردیم.

مهران مدیری در این نشست گفت: آرزوی صبر می کنم برای بازماندگان سقوط هواپیما و دوم اینکه جای پیمان معادی در اینجا خالی است که فکر می کنم به اختتامیه برسد.

وی در مورد ارتباط با نقشش و پذیرفتن آن توضیح داد: در جبهه نه تنها نمایش بازی کردم بلکه جنگیدم. از دلایل علاقه ام برای بازی در این فیلم حضورم در این رویداد در زمان جنگ بودم. ما بانه بودیم که به سردشت اعزام شدیم. دوستی من با تهیه کننده، کارگردان و پیمان معادی و فیلمنامه خوب آن بود. من عاشق مردم کُرد هستم و همه سالهایی که در جنگ بودم با این مردم زندگی کرده ام و معتقدم که مردمی شریف با سواد اهل مطالعه مهربان آدم حسابی و شریف هستند و دوست داشتم که به آنها ادای دین کنم و در کاری مرتبط با آنها حضور داشته باشم.

خسرو نقیبی منتقد حاضر در این نشست گفت: مهمترین نکته در مورد فیلم درخت گردو این است که با فیلمسازی روبرو‌ هستیم که طی پنج سال پنج فیلمی که پس از سریال و فیلم های کوتاهش ساخته با داکیو درام شروع کرد فیلم به فیلم وزن درام را در فیلم هایش پررنگ تر کرد و این موضوع وقتی به لاتاری، رد خون و درخت گردو نگاه می کنید، مشهود است.

وی بیان کرد: زاویه ای که برای رهاکردن آخرین بمب از هواپیما انتخاب شده به شدت دراماتیک است. مهدویان فیلمش را با بازیگر ناشناس نمی سازد و به مخاطب احترام می گذارد و از هق هق گرفتن از تماشاچی لذت نمی برد در فیلمی که موقعیت ضجه گیری دارد این کار را نمی کند. ادعای اینکه در این فیلم سعی می کند تا مستندنما باشد اشتباه است.

مینا ساداتی نیز در این نشست گفت: از نظر من آقای مهدویان کارگردان بسیار شجاعی است و دوست داشتم که با او کار کنم. وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه شدم که با پیش از آن، بسیار متفاوت و خیلی انسانی است و فکر می کنم بعد از آثار بهمن قبادی کمتر کسی به موضوع کردها پرداخته است.

مینو شریف بازیگر نقش مریم در درخت گردو نیز گفت: پروژه درخت گردو اولین پروژه من در سینما بود پیش از این در فیلم های کوتاه حضور داشتم و حضور در کنار افراد حرفه ای باعث شد تا بسیار بیاموزم. فضای کار آقای مهدویان اصلا آسان نیست و همیشه باید هماهنگ باشیم همه به من کمک کردند تا موفق باشم. من کرد هستم و معمولا به مشکلات آنها توجه نمی شود یا اگر اثری ساخته شود به آن توجه نمی شود. چالش اصلی من یک زن جوان روستایی سردشتی مربوط به دهه شصت بود که باید آن را باورپذیر اجرا می کردم. در اجرای لهجه سردشت و گویش سورانی موفق عمل کردم؛ لهجه های مختلف شهر به شهر و روستا به روستا با هم فرق دارد.

حبیب خزایی فر آهنگساز نیز گفت: تحقیقات مفصلی درباره موسیقی کردستان کردم و درنهایت به این نتیجه رسیدم که از سازهای بومی و نوازنده های بومی استفاده کنم. فضای ساز دیوان شبیه موسیقی جنوب ترکیه است. 

پیمان معادی طی تماس تلفنی در این جلسه مشارکت کرد و درباره حضورش در درخت گردو گفت: سیمرغ و بازتاب بین‌المللی برایم اهمیتی ندارد چون فیلم برایم مهم است. محمدحسین مهدویان را سالهاست می‌ شناسم و می‌ دانستم چقدر سینما را می‌ شناسد. او گروه فوق‌العاده ای دارد و همه با همدلی هم کار می کنند به همین دلیل، این فیلم مهمی است. من این فیلم را عاشقانه بازی کردم و امیدوارم مردم آن را دوست داشته باشند.

مهدویان درباره نمایش کولبرها در این فیلم و اینکه موضوع فیلم بعدی‌ اش چیست، توضیح داد: هنوز درباره موضوع فیلم بعدی‌ ام تصمیم نگرفتم اما اگر دقت کرده باشید من همیشه درباره موضوعات ملی فیلم می‌ سازم. با درخت گردو سعی کردم فیلمی بسازم که در عین حال که ملی است نقد شیوه‌ های حکمرانی در آن وجود دارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی