English

در نشست خبری عنوان شد:

گروه های موسیقی بدون تهدید و ارعاب در جشنواره موسیقی فجر حضور دارند / اجرای دو قطعه به یاد سردار سلیمانی و جانباختگان هواپیمای اکراینی

نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد اللهیاری و شاهین فرهت برگزار شد

گروه های موسیقی بدون تهدید و ارعاب در جشنواره موسیقی فجر حضور دارند / اجرای دو قطعه به یاد سردار سلیمانی و جانباختگان هواپیمای اکراینی

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، نشست خبری سی‌ و‌ پنجمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ ماه با حضور محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره، شاهین فرهت دبیر جشنواره، اردوان جعفریان مشاور امور بین‌الملل جشنواره، مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری ارشاد و جشنواره و تعدادی از اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

محمد اله یاری در ابتدای این مراسم ضمن عرض تسلیت  و ابراز همدردی با بازماندگان سانحه هواپیمای اکراینی گفت:  ستاد اجرایی جشنواره در دفتر موسیقی از مرداد ماه امسال شروع به فعالیت کرد و جلسات متعددی را با مدیران دوره‌های قبلی برگزار کردیم.

وی افزود: یکی از اولین اولویت‌های ما شناسایی و انتخاب اعضای هیات انتخاب بود که با کمک دبیر جشنواره انجام شد.

اللهیاری سپس به ارائه گزارشی درباره جزییات جشنواره امسال پرداخت و اظهار داشت:  تلاش ما این است که گروه‌های شرکت‌کننده با آثار جدیدشان به جشنواره بیایند. در بخش بین الملل نیز کارهایی انجام شده که توسط اردوان جعفریان آثار این بخش را انتخاب شده اند.

مدیرکل دفتر موسیقی گفت: حضور برگزیدگان جشنواره های دیگر موسیقی در جشنواره موسیقی فجر از دیگر اتفاقات خوب این دوره است.

شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی فجر امسال هم در ادامه آماری از متقاضیان و شرکت‌کنندگان جشنواره ارائه کرد و گفت: تلاش کرده این در این دوره هم آثاری با کیفیت در جشنواره ارائه شوند و بر همین اساس جشنواره موسیقی فجر امسال میزبان فعالان ۲۵ استان کشور است.

در ادامه اردوان جعفریان نیز درباره بخش بین‌الملل جشنواره اظهار داشت: با توجه به اینکه چندسالی است عبارت بین‌الملل از جشنواره حذف شده تلاش کرده‌ایم در این بخش بهتر حاضر شویم. به همین دلیل و برای راضی نگهداشتن مخاطبان سبک های مختلف، تنوع جغرافیایی و فرم را در اولویت در سیاستگزاری دعوت از هنرمندان خارجی قرار دادیم.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر گروه هایی از ترکمنستان و آذربایجان،  ۲ گروه موسیقی کلاسیک از کشور بلژیک داریم و

در سبک جز گروه ‌هایی از کشورهای ایتالیا و اتریش حضور دارند. در کنار اینها هنرمندان مطرحی از موسیقی معاصر فرانسه نیز برنامه هایی اجرا خواهند کرد. کنسرت موسیقی ظافر یوسف آهنگساز، خواننده و نوازنده عود نیز یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال است که همه اهالی موسیقی می دانند او از هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی دنیاست.

در بخش دیگری از این نشست محمد اللهیاری در مورد انصراف هنرمندان از حضور در جشنواره گفت: ما می توانستیم چندگونه واکنش داشته باشیم. یکی اینکه با توجه به آرای هیات انتخاب گروه هایی که در رتبه های بعدی قرار می گرفتند را جایگزین کنیم یا اینکه اعلام کنیم این انصراف ها پذیرفته شده و بدون جایگزینی برنامه را ببندیم اما تلاش کردیم که به انتخاب هیات انتخاب وفادار بمانیم و با مذاکره با انصراف دهندگان آنرا از این کار منصرف کنیم. 

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد ادامه داد: هشت گروه از مجموعه ۹۰ گروه اعلام انصراف کرده بودن اما با با رویکردمان تلاش زیادی کردیم که با آنها گفتگو کنیم. در ابتدا پرسیدند که اگر نیاییم چه اتفاقی برای ما می افتد که گفتیم اینجا دفتر موسیقی است نه نظارتی و خانه شما است. آنها گفتند که  اگر فکر می کردیم با فضای گفتگوی متفاوتی روبرو می شویم اما الان با این فضای گفتگویی باز می گردیم البته ما پیش قرارداد و بعضاً قرار داد هم با آنها داشتیم و تأکید کردیم که الان باید به رسالت موسیقی توجه کرد چرا که این جشنواره متعلق به همه مردم و نه ارشاد به تنهایی است.

وی در مورد تصمیم جشنواره برای تولید قطعاتی برای یادبود سردار سلیمانی و جانباختگان سانحه هواپیمای اکراینی گفت: تقاضا و خواست عمومی این است که هنرمندان به این مسائل واکنش نشان دهند. ما هم نخواستیم که به کارهای شعاری رو بیاوریم و معتقدیم اگر کاری برای سانحه هوایی انجام می دهیم باید هنرمندانه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آیین نامه جشنواره به شما اجازه چنین کاری ی دهد گفت: مگر آیین نامه باید همه اتفاقات اجتماعی پنجاه سال آینده را پیش بینی کرده باشد. جشنواره با ساخت و اجرای دو قطعه و تقدیم آن به خانواده و بازماندگان سانحه هوایی هزینه زیادی نکرده و به وظیفه خود در قبال افکار عمومی هم پاسخ داده است ضمن اینکه بودجه جشنواره ذیل بودجه دفتر موسیقی است که باز هم از این منظر مشکل قانونی وجود ندارد.

در این ارتباط مجید فروغی هم تصریح کرد: در آیین نامه جشنواره نه اشاره ای به تولید قطعاتی این چنینی شده و منعی برای آن ذکر شده، بلکه امکان هزینه کرد برای بخش‌های جنبی وجود دارد و همانطور که جایزه موسیقی و رسانه که در آیین نامه وجود ندارد اما برگزار می شود، این قطعات هم تولید شده اند.

شاهین فرهت هم در پاسخ به اینکه چرا هر دو قطعه به یک آهنگساز سفارش داده شده است گفت: آهنگسازی کار هر کسی نیست. حتی به خیلی از آهنگسازان ساخت دو اثر در یک مدت زمان محدود الهام نمی شود. اما آقای عبدی فردی بودند که چنین توانایی را داشتند.

محمد اللهیاری در مورد لزوم تغییر آیین نامه گفت: امسال هیات انتخاب هفده جلسه داشته در حالی که سال گذشته تنها شش جلسه برگزار کردند در عین حال شورای ارزیابی تنها یک جلسه پس از برگزاری دوره قبل داشتند اما امسال تا کنون،

پنج جلسه شورای ارزیابی پیش از جشنواره برگزار شده است که از تفاوت‌های اجرایی جشنواره امسال است‌.

وی افزود: اگر آیین نامه نیاز به اصلاح داشته باشد دو مسیر دارد طبق ضرورت یا با نظر شورای ارزیابی. سال گذشته شورای ارزیابی اعلام کرد تغییراتی در آیین نامه نیاز است، اما با توجه به اینکه جشنواره تنها یک دوره براساس این آیین نامه عمل کرده بود، تصمیم گرفتیم یک سال دیگر هم آن را بر همین منوال ادامه دهیم تا همه مسائل را ببینیم.

اللهیاری ادامه داد: روح آیین نامه دلالتی بر رقابتی یا غیر رقابتی ندارد‌ گروه در کشور دو رویکرد وجود دارد یکی فستیوال و دورهمی یا برنامه ای جدی و رقابتی. برای امسال بر اساس آیین نامه سال گذشته عمل خواهیم کرد و تصمیمات جدید به بعد از این دوره موکول کرده ایم.

وی در پاسخ به دستمزدهای گروه های موسیقی گفت: هیات انتخاب امسال از سطح خوبی برخوردار است. یک ماه و اندی پیش از جشنواره دستمزدها و هزینه های گروه های حاضر و حتی برنامه رفت و آمد و اسکان گروه ها آماده و برآورد شده است. شورای دستمزد هم با حضور من و نمایندگانی از کمیته مالی، نماینده معاونت هنری، دبیر، شورای ارزیابی تشکیل شد و مقرر شده تا دستمزدها متناسب با هم به همه گروه ها پرداخت شود. 

  وی در مورد قطعه ای که به یاد سردار سلیمانی در جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهد شد گفت: قطعه ای توسط ارکستر ملی اجرا خواهد که حرکتی هنرمندانه است همانطور که گفتم می توانستیم به سمت کارهای شعاری و یا پرهزینه برویم که چنین انتخابی نکردیم. هیات تصمیمگیر، شورای سیاست گذاری و دبیر در سالهای آینده تداوم چنین بخشی را تعیین می کنند.

در بخش دیگری از این نشست شاهین فرهت با اعلام رقم پنجاه میلیون تومانی دستمردش در مورد انگیزه اش برای اهدای آن به یک خیریه و هزینه کردش برای حیوانات گفت: من عاشق این مملکت هستم و به همین دلیل در اینجا حضور دارم. من دستمزدم را نذیرفتم بلکه آن را صرف خیریه کردم این پولی که به من اهدا شده و سلیقه من این بود.

تصمیم فرهت با انتقاد جدی اهالی رسانه روبرو شد.

اللهیاری در مورد نحوه حضور سایت‌های فروش بلیت موسیقی پاپ در جشنواره گفت: در مهر یا آبان ماه نامه ای به همه سایت ها ارسال کردیم و از آنها پروپوزالشان را خواستیم چرا که بخشی از هزینه های اجرای جشنواره در بخش موسیقی ایرانی و پاپ از طریق فروش بلیت تامین می شود که در نهایت دو سایت پارس بلیت و تیوال از دوم و هفتم بهمن اقدام به فروش بلیت خواهند کرد که شرایط بهتری نسبت به دیگران داشتند و به لحاظ فنی هم مشکلی نداشتند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه