English

حسین علیزاده در اختتامیه جشنواره ملی موسیقی جوان:

برنامه ریزی برای آینده این جشنواره مانع مطرب شدن جوانان می شود

عضو هیات داوران بخش دستگاهی جشنواره موسیقی جوان، در مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره آن، باز هم در مورد آینده برگزیدگان این جشنواره هشدار داد.

برنامه ریزی برای آینده این جشنواره مانع مطرب شدن جوانان می شود

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که اجرایش به عهده عباس سجادی بود دبیر جشنواره در سخنان کوتاهی گزارشی از آنچه رخ داده و دغدغه اش از آینده هنرمندان جوان شرکت کننده گفت و برخی از گروه ها و هنرمندان منتخب در رشته های مختلف به اجرا پرداختند.

در بخشی از این مراسم عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: این رویداد امروز به گردهمایی بزرگ موسیقی ایران تبدیل شده است.  ما جشنواره‌های متعددی در سطح ملی داشته و داریم اما این رویدادی متمایز و متفاوت است و طعم و مزه دیگری دارد.

وی سپس از نحوه اجرای این جشنواره تقدیر کرد و با اشاره به سختی کار گفت: جشنواره موسیقی جوان نه تنها تمام جغرافیای ایران، اقوام، زبان‌ها و لهجه‌های گوناگون را درگیر خود کرده است بلکه طولانی‌ترین زمان برگزاری جشنواره‌ها را در ایران دارد. 

صالحی با بیان اینکه گمان می کنم مشابه این جشنواره را در ایران و جهان نداشته باشیم گفت: همه کسانی که کارهای اجرایی و علمی جشنواره‌ها را به عهده داشته اند، به خوبی می‌دانند که اداره یک جشنواره با ۷۷۰ اجرا در طول یک ماه کار آسانی نیست. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور اساتید موسیقی به عنوان داوران این جشنواره گفت: در حالی که اعتبار جشنواره‌ها به حضور شخصیت‌هایی است که در آنها حضور دارند جشنواره‌ موسیقی جوان اساتید مختلف را همراه خود کرده است به نحوی که در این جشنواره بیش از ۱۰۰ استاد همانند استاد علیزاده حضور دارند.

 سید عباس صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: در طول سیزده دوره برگزاری این جشنواره شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مهم موسیقی نواحی ایران بوده ایم به طوریکه علاوه بر استعدادیابی و استعدادشناسی بخشی از حفاظت از موسیقی اقوام بر دوش این جشنواره بوده است. اینکه ۶۶۷ اثر از موسیقی نواحی در این دوره حضور دارد بیانگر این است که باری از کهن‌بوم آوای ایرانی بر دوش این جشنواره است و این جشنواره با همه سختی‌های موجود از موسیقی ایرانی که بخش مهمی از هویت ما است، حفاظت می‌کند.

*جشنواره ها با برنامه ریزی مانع مطرب شدن جوانان می شود

وی در ادامه برقراری ارتباط میان‌نسلی را از دیگر ویژگی‌های جشنواره موسیقی جوان برشمرد و اظهار کرد: صدها استاد به همراه خردسالان، نوجوانان و جوانان آکادمی فراگیر و میان‌نسلی موسیقی ایرانی را تشکیل داده‌اند. این موضوعی است که به‌راحتی اتفاق نمی‌افتاد، ولی ما در این جشنواره شاهد ان هستیم.

صالحی در ادامه سخنانش با بیان اینکه دغدغه دبیر جشنواره را درک می کند اظهار داشت: خیلی از جشنواره ها دغدغه مدیریتی پسینی خود را داشته‌اند و با این پرسش روبه‌رو بوده‌اند که بعد از پایان جشنواره‌ها باید چه اتفاقی بیفتد؟ گرچه من دغدغه‌های آقای اسعدی را درک می‌کنم اما معتقدم جشنواره ملی موسیقی جوان از آن دست جشنواره‌هایی است که به این پرسش پاسخ داده و هنرمندان سه نسل خردسال، نوجوان و جوان از گروهی به گروه دیگر جابه‌جا شده و می توانند به گروه بعدی منتقل شوند. در واقع این جشنواره با یک رویداد پایان نمی‌یابد و ادامه دارد. 

وزیر ارشاد تصریح کرد: البته این موضوع از مسئولیت نهادها کم نمی‌کند و نباید این ارتباط میان‌نسلی را محدود به جشنواره کنیم؛ بلکه در طول سال نیز باید این ارتباط اساتید و نسل جدید برقرار باشد تا استعدادها شناسایی و شکوفا شوند؛ چراکه این بخشی از هویت ما است و ایران ما با صدا و آوا می‌ماند.

در ادامه حسین علیزاده پشت تریبون حاضر شد و گفت: جشنواره سیزدهم با استقبال زیاد و رونق بیشتری روبرو بوده است. جشنواره موسیقی جوان یکی از جشنواره های موفق و دوست داشتنی است. یکی از دلایل این موضوع تداوم آن است در کشوری که خیلی از کارها و رویدادها تداوم ندارند.

وی افزود: این جشنواره به دلیل حضور اقوام مختلف و به یک معنا همه ایران در آن از قدرت خاصی برخوردار است و خوشبختانه با تکیه به همین پشتوانه، اقتدار و عشقی که در آن نهفته است هیچ مدیری سعی نکرد یا نتوانست که به آن دست بزند یا تعطیلش کند.

آن چیزی که قدرت این جشنواره را شکل می دهد حضور همه اقوام ایرانی است و همین باعث می شود که اگر کسی آن را دستکاری کند خود را زیر سوال می برد. ما به رغم اینکه انتظار داشتیم پس از انقلاب هر چهار سال یکبار فردی بیاید و موفقیت های احتمالی نفر قبلی را تحویل بگیرد و ادامه دهد اما در کشوری هستیم که حتی نمی توانیم از توفیقات روسای جمهوری قبلی یاد کنیم و بویژه در دانشگاه ها این فرهنگ مقطعی بودن فعالیت ها رایج است.

این سفارش را به مسئولین می کنم که یک فکر جدی برای آینده این جشنواره بکنند تا برگزیدگان آن در مسیر درستی قرار بگیرند و خدای ناکرده به جمع مطربانی که هر روز زیادتر هم می شوند نپیوندند.

انجمن موسیقی همچون یک خانواده با شوق در طول یک سال کار می کنند تا این جشنواره برگزار شود بدون اینکه جشن داشتی داشته باشند و ما در مدتی که با این جشنواره در ارتباط بودیم عشق را احساس می کردیم.

این موزیسین ادامه داد: گرچه ما به مدیران جدید معمولا بدبینیم اما آقای ثابت نیا هم از اهالی موسیقی است و هم نشان داده که ثابت قدم و علاقمند است.

در انتها و پس از اجرای موسیقی نواحی برگزیدگان جشنواره معرفی شدند.

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودکی تهران برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه