English

وزیر ارشاد در پاسخ به خبرگزاری موج:

سی سال بعد مستندهای چهارفصلی از ایران امروز ساخته خواهد شد / در شرایط موجود قول های غیرواقعی نمی دهیم

​وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تفاوت رشد بودجه مستندسازی نسبت به هزینه های آن گفت: نمی توانیم قول های خیالپردازانه و غیر واقعی دهیم.

سی سال بعد مستندهای چهارفصلی از ایران امروز ساخته خواهد شد / در شرایط موجود قول های غیرواقعی نمی دهیم

به گزارش خبرنگار سینمایی موج، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واپسین ساعات یکشنبه 24 آذرماه هفتمین شب سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت در پردیس سینمایی چارسو حضور یافت و بازدیدی از بخش های مختلف این جشنواره بین المللی داشت.

در این بازدید محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، وزیر ارشاد را همراهی می‌کرد و سید عباس صالحی ضمن بازدید از بخش های مختلف، گپ کوتاهی هم با پیتر گوشتالک مسئول خرید فیلم و تولید مشترک شبکه  آرته ARTE فرانسه زد.

پس از آن سیدعباس صالحی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالاتشان پاسخ گفت.

*امکان بهره گیری سینمای مستند از فضاهای جدید اکران

صالحی درباره برخی از گلایه هایی که مستندسازان در مورد عدم حمایت از این حوزه مهم سینمایی دارند و  لزوم حمایت از آثار مستند با توجه به رشد کیفی آنها، گفت: به نظر می‌رسد فرصتهایی برای سینمای مستند پدید آمده است اما کافی نیست. یکی از آنها فضای سینمای هنر و تجربه است که برای اکران مستندها فرصت مناسبی بوده و کماکان هست. در عین حال با توجه به اینکه برخی از مستندسازان به سمت درام های مستندنگاری رو آورده اند که نمونه هایی از آن را در همین دوره جشنواره سینما حقیقت هم دیده ایم، می توان فرصت هایی برای اکران عمومی این دست از آثار که برای مخاطب بیشتری هم جذاب است ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه  مستند تنها مخاطب خاص ندارد و می تواند در چرخه اقتصادی رفت و برگشتی  سرمایه هم داشته باشد، گفت: ضمن اینکه شاهدیم که با توجه به قدرت سینمای مستند ایران و فرصت های جدید پدید آمده، این نوع آثار سینمایی راهی برای ورود به وی‌اودی‌ها هم پیدا می‌کنند. حتی در چشم انداز ما، با توجه به مشتاقانی که آثار مستند دارند، برخی از سینماها می‌توانند فضایی برای اکران عمومی این آثار ایجاد کنند و بازار عمومی را هم در اختیار داشته باشند.

 صالحی ادامه داد: به نظر می رسد سینمای مستند ضمن یک نوع تجربه و عرضه روایت، با بازار خاص خود هم ارتباطاتی پیدا کرده است. از طرف دیگر به نظر می آید که سینمای مستند با بخشی از فضاهای اقتصادی ما پیوندهایی پیدا می‌کند. البته نه به معنی تجاری شدن بلکه به این معنا که بتواند نیازهای اقتصادی ما را عرضه کند و در ارتباط فعال‌تر با حوزه های صنعتی و فناوری و مانند اینها بتواند به روایت‌هایی بپردازد که به کمک آن حوزه ها بیایند و نقش مکمل را برای آن حوزه‌ها داشته باشند.

*شرایط قانونی و رقابت برای مستند وداستانی یکسان است

صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تفاوت و یا تناقض بین قوانین نمایش در تلویزیون و سینمای ایران چگونه می توان به گسترده تر شدن عرصه نمایش مستند امیدوار بود گفت: طبعاً این شرایط و قوانین از جمله مسایلی است که برای سینمای غیرمستند هم وجود دارد. در مورد اینکه ما چگونه می تواینم سینمای مستند را فعال تر و رو به جلوتر داشته باشیم باید گفت برخی از قوانین عمومی برای سینمای مستند و غیرمستند یکسان است و طبیعی است که سینمای مستند هم در همان فضا حرکت می‌کند و رقابت هایش را باید در همان شرایط پیش ببرد.

*پیشرفت های سینمای مستند بر جشنواره سینماحقیقت تاثیر گذاشته

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» هم عنوان کرد: خوشبختانه نسبتی بین جشنواره و فضای رو به رشد سینمای مستند دیده می‌شود و یک نوع بده بستانی در این زمینه وجود دارد. قوت‌هایی که در سینمای مستند ایران به تدریج پیش آمده، طبیعتا بر جشنواره هم تاثیر می گذارد. ضمن اینکه پاره‌ای از ابتکارات و ایده‌های مدیریتی که امسال ایجاد شد، می‌تواند قابل توجه باشد. این نکته که تماشاگران حرفه‌ای و مشتاقان مستند در فضای جشنواره، نه برای تماشای رایگان آثار، بلکه با تهیه بلیت یکی از این نکات قابل توجه است که ممکن است منتقدانی هم داشته باشد اما حضور این جنس از تماشاگران، مبادله کلامی و نقد و پیشنهاد را بین این تماشاگر جستجوگر و فیلمسازان بیشتر کرده که همین می تواند فرصتی برای ارتباطات بعدی بین این تماشاگران حرفه ای و تولید کنندگان ایجاد کند.

وی ادامه داد: از طرفی فرصت‌های دیدن فیلم‌ها بیشتر شده چرا که در گذشته به دلیل زمان محدود نمایش آثارعلاقمندانی که می خواستند فیلم ها را ببینند اما به دلیل تداخل زمانی و یا نداشتن فرصت کافی، گاهی موفق به تماشای فیلم‌های مورد نظر خود نمی شدند اما تنوع زمان اکران‌ها در صبح و بعد از ظهر و ایجاد امکاناتی مانند ویدیو لایبرری که فضایی شخصی تر هم بود، کمک کرد که تماشاگران و حتی اهالی رسانه با جشنواره به‌صورت وسیع تری ارتباط برقرار کنند.

صالحی افزود: همچنین مسیری که امسال تجربه اش آغاز شد و زمینه ای که برای پیچینگ فراهم شد تا ما بتوانیم ایده‌ها را به بازارهای جهانی نزدیک‌تر کنیم، گامی برای حرکت آثار مستند سازان به مقاصد خارجی و نزدیک شدن به آنها بود. در عین حال شاهدیم که هم در بخش ملی و هم آوینی جشنواره آثار خوبی که هم می شودو هم باید دید بیشتر شده اند که البته این توان تولید هنرمندانمان برمی‌گردد.

وی تاکید کرد:هرچند به دلیل شرایط سفر استانی خود، نتوانستم فیلم ها را ببینیم اما افرادی که به آن‌ها اطمینان دارم فیلم را دیده‌اند ضمن اینکه مجموع فیلم ها را خواهم دید.

*لایحه بودجه جای مناسب برای بررسی لغو معافیت مالیاتی هنرمندان نیست

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح مسئله لغو معافیت مالیاتی و دوباره بازگرداندن آن تنها یک حرکت نمایشی و ایجاد ارتباط با هنرمندان بوده است گفت: پیش از این هم توضیحاتی را ارائه کرده ام که واقعیت این است که اصل این مطلب که در منابع مالیاتی باید تجدید نظری صورت بگیرد مورد توجه سازمان مالیاتی بود اما در حوزه قانون مالیات‌های مستقیم بندی وجود دارد که مربوط به معافیت موسسات فرهنگی و هنری و مانند اینها است. در فضای بودجه، پیشنهادی مبنی بر حذف معافیت مالیاتی مطرح شد که البته به معنای اینکه دولت تصویب و رد کرد نبود بلکه این مسئله تنها به عنوان یک پیشنهاد بود که برخی در لایحه بودجه از آن دفاع می‌کردند.

وی افزود: این روال همیشگی است که وقتی لایحه بودجه به دولت می‌آید از سوی تنظیم کنندگان، پیشنهادات مختلفی مطرح می‌شود، اما در این مورد حقیقت این است که  قبل از اینکه بخواهد در فضای دولت مورد گفتگو و بررسی عمومی قرار بگیرد، مباحثی شکل گرفت که باعث شد این طرح متوقف شود و در لایحه بودجه مطرح نشد. البته فضاهایی که برخی به عنوان افراد پردرآمد، سلبریتی و ... ایجاد کردند فضایی بود که بر این مسایل حاشیه انداخت. توضیحاتی ارائه کردیم که خوشبختانه قانع کننده بود. در میان بخش قابل توجهی از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر کسانی هستند که حتی درآمدهای کمتر از میانگین حقوق های کارمندی دارند و این می‌تواند به همه اصحاب فرهنگ و هنر ضربه وارد کند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: زمان تصویب بودجه زمان مناسبی برای طرح این مسئله نیست بلکه اصلاح مالیات‌ها باید در فضای تصویب قانون مطرح شود؛ چرا که بحث‌های مرتبط با تفکیک هنرمندان و مانند آن‌ها زمان بر است.

با شرایط موجود نباید قولهای غیر واقعی بدهیم

سیدعباس صالحی در پاسخ به سوال اول خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص عدم تطابق افزایش بودجه دولتی در نظر گرفته شده برای حمایت از تولید فیلم های مستند، کوتاه و انیمیشن که پیش قراولان سینمای ایران در عرصه جهانی هم هستند، با افزایش هزینه‌های تولید آنها اظهار داشت: ما با شرایط عمومی کشور در سال ۹۸ و چشم انداز آن در سال 99 آشنا هستیم و نمی‌خواهیم حرف هایی بزنیم که بدون توجه به واقعیت‌های جاری منابع ما باشد. در حقیقت می‌شود رقم‌های بودجه را به شکلی یا آرمانی، یا خیال‌پردازانه و یا دلخوش کنک بالا برد، ولی مهم این است که آیا این منابع قابل تحصیل هستند یا نه. واقعا در سال جاری و آینده، شرایط کشور به گونه‌ای است که این منابع محدود شده‌اند و عملا و طبیعتا تاثیر خود را در جاهایی که حتما هم باید مورد تقویت بیشتری قرار بگیرد، گذاشته است. این یک واقعیت موجود است و ما هم در گفتگو ها وقتی با این واقعیت ها روبرو می شویم، تنها تا یک جایی می‌توانیم بحث ها را پیش ببریم.

سید عباس صالحی در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت

ایران امروز در آثار مستند سی سال دیگر از نظر وزیر ارشاد

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در سینمای مستند فیلم های سیاسی و چالشی زیادی هم ساخته می شود به نوعی که حتی در این دوره جشنواره فیلمی به نمایش در آمده بود که فیلم ساز حتی به نقد پدرش پرداخته بود، فکر می کنید فیلم هایی که سی سال آینده در مورد وضعیت فعلی کشور ساخته خواهد شد چه حال و هوایی خواهند داشت، با تمانینه ای خاص و لبخندی بر لب گفت: سینمای مستند سی سال بعدی که بخواهد از ایران ساخته شود، مثل خود ایران چهار فصل خواهد بود.

*بی اطلاعی وزیر از وضعیت فیلم زهتابچیان

وی در پایان درباره سرنوشت اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» و اظهارات تهیه‌کننده‌اش که پیش از این اعلام کرده بود حسین انتظامی مانع اکران آن شده است، گفت: من چیزی در این باره نمی‌دانم و رییس سازمان سینمایی باید پاسخ این سوال را بدهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه