English

در نشست خبری عنوان شد؛

حمیدی مقدم: از ابتدا می دانستیم اثر بهمن کیارستمی امکان اکران ندارد / جزییات تغییرات سینماحقیقت

محمد حمیدی مقدم در نشست خبری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت در مورد جزییات تغییرات این دوره و دلیل راه نیافتن اثر پرتره بهمن کیارستمی به این جشنواره توشیح داد.

حمیدی مقدم: از ابتدا می دانستیم اثر بهمن کیارستمی امکان اکران ندارد / جزییات تغییرات سینماحقیقت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موجT نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با حضور محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و دبیر این دوره جشنواره و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی برگزار شد.

در ابتدای این نشست شهنام صفاجو گفت: جشنواره امسال نسبت به جشنواره های سال های گذشته تفاوت های محسوسی دارد. ۱۶۸ فیلم داخلی و بین المللی در آن حضور دارند که در این میان ۵۴ فیلم بین المللی از ۳۹ کشور به بخش نهایی راه پیدا کرده اند.

در ادامه حمیدی مقدم اظهار داشت: آمار مستندسازی ۸ درصد رشد داشته است و هفتاد و سه شهر کشور درگیر ساخت مستند بوده اند. در این دوره مروری بر جشنواره ملنیوم بلژیک داریم ضمن اینکه تنوع کشورهای متقاضی چشمگیر بوده و آلمان در صدر آنها قرار دارد. بازار فیلم پویا با حضور ۱۶ میهمان خارجی برگزار خواهد شد و کارگاه هایی برای آسیب شناسی دایر می شوند.

وی سپس به تفاوت های این دوره اشاره کرد و گفت: در این دوره یونیفرم و هویت بصری جشنواره با حضور رضا عابدینی متحول شده است. از مهمترین تغییرات این دوره سامان دهی ورود به جشنواره است که از حالت عمومی و در ازدحام سالهای گذشته خارج خواهد شد.

حمیدی مقدم ادامه داد: در سال‌های گذشته اهالی رسانه و فعالان سینمای مستند امکان بهره مندی از فیلم ها را نداشتند و انگیزه ما برای این تصمیم استاندارد کردن جشنواره سینماحقیقت است. بنابراین گروه های مختلف فعال در زمینه مستند را شناسایی کردیم و برای هریک کارت هایی تعریف کردیم که در این زمینه از کمک صنوف تخصصی فیلم مستند و سایر صنوف سینمایی کمک گرفتیم. هدف اصلی ما آرامتر کردن فضای جشنواره و البته عدم کاهش تب و تاب و هیجان جشنواره است و به دنبال منظم تر شدن جشنواره سینماحقیقت هستیم تا به سمت استاندارد کردن جشنواره و مطرح شدن آن در سطح بین المللی حرکت کنیم.

وی تشریح کرد: تمهیداتی را برای اهالی رسانه در این دوره دیده ایم که شامل ده تا دوازده صندلی برای اهالی رسانه در هر سالن و هر سانس، در کنار ده صندلی ویژه مهمانان فیلمسازان و ده صندلی برای مهمانان بین المللی است. ضمن اینکه با ایجاد یک پلتفورم با امکان سرویس دهی به پانزده کاربر، امکان تماشای مجدد فیلم ها فیلم ها با زیرنویس انگلیسی و زبان اصلی را در ویدئو لایبرری ایجاد کرده ایم که اهالی رسانه نیز با اولویت رسانه ها می توانند از این امکان استفاده کنند.

دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت افزود: از سوی دیگر برای علاقه مندان پیگیر سینمای مستند باشگاه مستند شکل دادیم که حدود صد و پنجاه نفر عضو دارد و اعضای این باشگاه با پرداخت ۲۵۰ هزار تومان از مزایای ویژه برخوردار خواهند شد.

برای سایر علاقه مندان هم امکان خرید بلیط در نظر گرفتیم تا بتوانند سانس های صبح را با مبلغ پنج هزار تومان و سانس های بعد از ظهر را با ده هزار تومان تماشا کنند. این اولین باری است که سانس صبح ایجاد شده و با این مار سه سانس نمایش برای آثار ایجاد می شود و دیگر هیچ علاقمندی فیلم مورد نظرش را از دست نخواهد داد. ضمن اینکه در پایان هرروز با نظرسنجی از مخاطبان فیلم های محبوب را در سانس صبح روز بعد به نمایش خواهیم گذاشت.

حمیدی مقدم به سرنوشت درآمد حاصل از بلیت فروشی اعلام کرد: متاسفانه هنوز در کشور حقوق مالکانه در فیلم مستند نداریم اما در شورای سیاست گذاری جشنواره مقرر شد سهم فروش فیلم با تایید کارگردان و تهیه کننده به طور کامل به مالک فیلم تعلق بگیرد، ضمن اینکه سهم مالی فیلم هایی که مالک ان ها خود مرکز گسترش است نیز به طور کامل و در یک نگاه حمایتی به سازندگان فیلم ها پرداخت می شود.

وی به تغییر دیگر این دوره اشاره کرد و گفت: ما در این دوره شاهد اضافه شدن سالن فردوس موزه سینما با ۴۲ سانس به چرخه نمایش آثار جشنواره سینماحقیقت هستیم که به طور کامل با بلیت فروشی و بدون هیچ سهمیه کارتی در اختیار مخاطبان است. ضمن اینکه تاکنون سیزده استان برای برگزاری همزمان جشنواره سینماحقیقت به صورت کاملا خودجوش اعلام آمادگی کرده اند. در عین حال نمایش ویژه برای دانشجویان تخصصی در دانشگاه داریم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی در ادامه اظهار داشت: سینماحقیقت در دوازده دوره برگزاری خود به عنوان یکی از استانداردترین و معتبرترین جشنواره های سینمایی ایران و خاورمیانه شناخته می شود. امیدواریم با تغییرلت امسال به استاندارهای جهانی نزدیکتر شود به نحوی که مرجع فیلمسازان منطقه و جهان شود و تعاملات جدی سینمایی در این رویداد شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین نکاتی که در این دوره مد نظر داریم معرفی فیلم های ایرانی و مارکتینگ است. با تاکید بر این هدف امسال به طور ویژه بر افراد تاثیرگذار در ورود سینمای مستند ایران به بازار جهانی تمرکز کردیم، به همین منظور از مدیر جشنواره مستند ملنیوم بلژیک، مدیر خرید یکی از جشنواره های مهم از چین دعوت کرده ایم و تعامل با جشنواره خوب سلیمانیه را هم مورد توجه قرار داده ایم.

حمیدی مقدم در مورد شگفتی‌های این دوره گفت: یکی از شگفتانه های این دوره فیلم سرزمین عسل است که به عنوان یکی از مهمترین گزینه های کسب اسکار امسال، در این جشنواره هم به نمایش درمی آید. فیلم آندره تارکوفسکی که توسط پسرش ساخته شده از دیگر آثار مهم این دوره است و همینطور آثار درخشانی که در حوزه منطقه بالتیک و بالکان ساخته شده اند برای علاقمندان به نمایش گذاشته می شود.

در بخش دیگری از این نشست، وی به تغییر جدی دیگری که جشنواره سینماحقیقت با آن روبرو خواهد شد اشاره کرد و گفت: تغییر عمده در جشنواره سیزدهم با شکل گیری شورای سیاست‌گذاری شروع شد. امسال آخرین سالی است که این جشنواره با هیات انتخاب کار خود را پیش می برد و  احتمالا از سال آینده به جای هیئت انتخاب، گروه مشاوران به دبیر برای انتخاب آثار مشورت خواهند داد.

حمیدی مقدم تاکید کرد: بر اساس سیاست وزارت ارشاد همه فیلم های سینمایی برای نمایش باید از سوی معاونت نظارت و ارزشیابی مورد بازبینی قرار گیرد اما میان دبیر جشنواره و معاونت از سال های گذشته تعاملی وجود دارد که براساس آن  نمایش فیلم ها با مسئولیت دبیر است تنها فیلم ارسال شده به جشنواره که امکان نمایش در هیچ یک از جشنواره های ایران را ندارد پرتره بهمن کیارستمی است وگرنه هیچ اثر دیگری دچار مشکل نشده است.

وی تصریح کرد: فیلم در مورد زندگی یک نقاش است اما به خاطر مشکل پرده‌داری در مسئله حجاب که دو سوم زمان فیلم را دربرمی گیرد، به هیچ وجه امکان نمایش ان براساس قوانین موجود امکان نمایش پرتره بهمن کیارستمی در کشور وجود ندارد. فیلم در این جشنواره مثل هرجای دیگری از هر نقطه از کشور باید دارای یک قواعد باشد. ما با تعاملی که با اداره ارزشیابی داشتیم هیچ اتفاق خاصی برای فیلم ها نداشتیم و فیلم ها بدون هیچ دخالتی از سوی دبیر  صرفا با نظر هیات انتخاب با توجه به استانداردها انتخاب شده اند.

وی با بیان اینکه پیچینگ پنل ما را وارد فضای تولید مشترک و بازار جهانی می کند گفت: ۱۱۸ طرح برای پیچینگ پنل ما ارائه شد که از این میان پانزده طرح طی سه روز با حضور مهمترین شرکت های تهیه و تولید در کنار داوران و خریداران خارجی بررسی خواهند شد. ضمن اینکه سه طرح منتخب سال گذشته را بررسی می کنیم که آیا فیلمساز موفق شده تا بودجه خود را از تهیه کننده خارجی دریافت کند یا نه.

حمیدی مقدم با اشاره به بحث تعامل با شهرستانها گفت: امسال  پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان به عنوان یک مرکز مهم نمایش در این استان که مستندسازان خیلی خوبی هم دارد، با ما وارد مذاکره شده تا با اختصاص دو سالن فیلم ها را وارد چرخه فروش کنیم. با نظر شورای سیاست‌گذاری شاید این امکان را در ده استان متمرکز کنیم و بتوانیم فیلمسازان را در یک گفتگوی دو طرفه با مخاطبان شهرستانی وارد کنیم.

وی افزود: قرار بود که توجه به مستندسازی در سیستان و بلوچستان و نمایش‌های پر قدرت در مراکز دانشگاهی در امسال انجام شود اما آن را برای کیفیت بهتر اجرا به سال آینده موکول کردیم.

گسترش فضا، کشف استعداد، توسعه کیفی و معرفی سینمای مستند در سطح کشور از اهداف بزرگ و اصلی این دوره است.

حمیدی مقدم ادامه داد: امسال سال مخاطب سنجی ماست به این معنا که اگر بر اساس امارهایی که امسال به دست می اید و در صورت وجود مخاطب در سالهای آینده سالن ها را افزایش خواهیم داد.

دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج مبنی بر احتمال تجاری شدن مستندها با ترویج فروش بلیت و کاسته شدن از کیفیت انتقادی آنها گفت:

بحث فروش آثار مستند بحث گسترده ای نیست و فروش این گونه فیلم باید به حداقل ارتباط با مخاطب و پوشش هزینه ها بینجامد.

وی تصریح کرد: موضوع فروش بلیط برای فیلم های مستند در راستای تجاری سازی این نوع سینما نیست بلکه ما به دنبال این فرهنگسازی هستیم که فیلم مستند ارزشمند است و باید برای دستیابی به ان هزینه کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج در مورد نمایش فیلم‌های سیاسی در این دوره گفت: فیلم های سیاسی در همه جای دنیا جذاب و پرمخاطب هستند ما هم در بخش خارج از مسابقه و بخش های مختلف دیگر آثاری از این دست داریم و می توان گفت جشنواره امسال از این منظر رنگ خوبی دارد.

شهنام صفاجو هم تاکید کرد: تا امروز اطلاعات موضوع و عوامل همه فیلمها و به تدریج تیزر آنها هم بر روی سایت جشنواره قرار گرفته است.

حمیدی مقدم امسال هم تعامل خوبی با تلویزیون داریم و برنامه های متنوعی این دوره جشنواره را پوشش می‌دهند تا مردم بدانند که در این جشنواره چه می‌گذرد. برنامه زنده سینما حقیقت هرشب از شبکه چهار و یک گزارش روزانه از شبکه یک و از فضای پردیس چارسو پخش می شود، شبکه مستند برنامه ثابت خودش را دارد. آی فیلم شش برنامه و شبکه های عربی و انگلیسی هم این رویداد را پوشش می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شاخص ویژه ای در داوری  دارید گفت: شاخص ‌ها از سال بعد خودشان را نشان می دهند.هر جشنواره ای باید سنجه و شاخص و معیارش مشخص باشد و سینماحقیقت هم باید به همین سمت برود اما امسال با همین نگاه عمومی و مسیری که هیات انتخاب شروع کرده کار را پیش می‌بریم.

وی با بیان اینکه اختتامیه موجز و کوتاه و مختصر و با حذف زوائد برگزار خواهد شد، گفت: امسال دو چهره شاخص، منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی که از پیشکسوتان پژوهش و آموزش و پیوند دادن آنها با عمل هستند در مراسمی جداگانه تجلیل خواهند شد. ضمن اینکه مراسم رونمایی از کتاب استاد تهامی‌نژاد خواهیم داشت.

حمیدی‌مقدم در پایان تاکید کرد: در همه جای دنیا در جشنواره ها به روی همه باز نیست. ما هم به دنبال کاهش مخاطب نیستیم اما به دنبال احترام به مخاطبان اصلی ما شامل اهالی رسانه، فیلمسازان، خریداران، منتقدان و علاقمندان واقعی مستند هستیم.

وی با بیان اینکه برخی چیزها در همه جا عادی است اما اجرایش در اینجا با سختی روبرو می‌شود ادامه داد: هر جشنواره ای معیارهای خودش را دارد و هیچ جشنواره ای پاسخگو برای دلیل رد یک اثر نیست. ما جشنواره ای داریم که آن را محلی و خودمانی برگزار می کنیم اما باید آن را بین المللی کنیم و با بلیت فروشی برای آن و ایجاد نظم و سامان دهی اکران، برندسازی در مستند وارد جریان جدیدی وارد شود و فرصت های جدیدی ایجاد می کند تا بتوانیم حرف بیشتر و بهتری برای دنیا بزنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه