English

طباطبایی نژاد در گفتگو با خبرگزاری موج (۱):

کار دشوار و جسورانه سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت / هیچ ممیزی سیاسی در انتخاب و نمایش فیلم ها نداشتیم

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر سابق جشنواره سینماحقیقت گفت: در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت کاری انجام شد که ما جرات انجام آن را نداشتیم که یک گام بلند و رو به جلو است.

کار دشوار و جسورانه سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت / هیچ ممیزی سیاسی در انتخاب و نمایش فیلم ها نداشتیم

سید محمد مهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که سال گذشته مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینماحقیقت بود، در حاشیه بازدیدش از سیزدهمین دوره این جشنواره در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره این دوره که بدون حضور او و بادبیری محمد حمیدی مقدم برگزار شده است، گفت: من دلم می خواست که هر روز بتوانم به اینجا بیایم اما مشغله کاری و بویژه سفرهایی که داشتم این امکان را از من سلب کرد. البته در دو روز اول و پنجمین روز جشنواره، در مجموع سه روز، به محل برگزاری جشنواره آمدم.

وی افزود: به نظرم جشنواره حقیقت جشنواره زنده و با نشاطی است. در همه این سالهایی که پشت سر گذاشته، رشد داشته است اما امسال یک گام بلند رو به جلو برداشته است و اتفاقات خوبی هم در آن افتاد. به عنوان مثال از نظم خوبی برخوردار شد و همین مسئله ثبت نام و فروش بلیت اقدام خیلی خوبی بود که صورت گرفت. این اقدامات دشوار و جسورانه بود. ماهم یکی دوسالی بود که می خواستیم آن را انجام دهیم اما شاید جراتش را نداشتیم که الحمدلله آقای حمیدی مقدم این جسارت را به خرج دادند و این دوره خیلی منظم تر و مرتب تر برگزار شده است. فیلم های حاضر در جشنواره هم آثار قابل قبول و ارزشمندی بود.

طباطبایی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا تعداد فیلم های جنجالی سیاسی این دوره نسبت به دو دوره گذشته کمتر شده و آیا این در اثر ممیزی و یا سیاستگذاری ها بوده گفت: آثار راه یافته به جشنواره با انتخاب هیات های انتخاب جشنواره بود و ما در معاونت نظارت و ارزشیابی هیچ گونه اصلاحی بر آثار نداشتیم مگر یک فیلم که آن هم به دلیل پرداختن به زندگی یک زن نقاش ایرانی با استفاده از تصاویر بدون حجاب و پوشش بسیار مغایر با قوانین موجود در نزدیک به هفتاد و پنج درصد از فیلم، به هیچ وجه امکان نمایش نداشت.

وی تصریح کرد: در واقع هیات انتخاب جشنواره از میان آثار ارسال شده به دبیرخانه با تاکید بر کیفیت آثار، تعدادی را انتخاب کرده است که شما شاهد حضور آنها در بخش نهایی هستید. تا جایی که من اطلاع داریم هیچ ممیز سیاسی و یا مانند آن در انتخاب وجود ندارد و گواه آن هم اعضای هیات انتخاب هستند. حتما فیلم سیاسی و حتی غیر سیاسی با کیفیت و ارزشمندتری نسبت به راه یافتگان به جشنواره وجود نداشته وگرنه انتخاب می شد.

دبیر سابق جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به این سوال که چرا آن فضای نسبتا بازی که در چند دوره پیشین این جشنواره شاهد بودیم در این دوره به چشم نمی خورد گفت: جشنواره حقیقت جشنواره ای با سعه صدری است که فضایی برای مجموع افکار و ارا اعم از طیف کاملا اصولگرا تا اصلاح طلب دیده می شود. این تنوع هم در موضعات آن به خوبی دیده می شود.

سید محمد مهدی طباطبایی نژاد ادامه داد: طبیعت سینمای مستند به گونه ای است که یکسال مستندسازان به مستندهای اجتماعی توجه بیشتری می کنند و سال ی دیگر به موضوعات سیاسی و یا موضوعاتی دیگر. جشنواره سعی کرده بهترین آثار ارائه شده را به نمایش بگذارد. به نظرم با توجه به اینکه اکثر فیلم ها را دیده ام، فیلم های خیلی خوب ارائه شد بویژه در بخش بین الملل انتخاب خیلی خوبی صورت گرفته بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه