English

عباس مجیدی در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

یک بار برای همیشه / اولین تجربه ها در دوسالانه مجسمه سازی

رییس انجمن مجسمه سازان با بیان اینکه زمینه ثبت روند خلق آثار هنری به صورت بالقوه در کشور وجود دارد، تاکید کرد: تغییر در شیوه برگزاری دوسالانه سخت است اما اگر بناست ما متناسب با رویکرد هنر معاصر جهان پیش برویم یک بار برای همیشه باید این اتفاق می افتاد.

یک بار برای همیشه / اولین تجربه ها در دوسالانه مجسمه سازی

عباس مجیدی رییس انجمن مجسمه سازان ایران در مورد وضعیت پیشرفت کار هشتمین دوره دوسالانه مجسمه سازی به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: همانطور که می دانید بعد از برنامه های پژوهشی که انجام گرفت و شورای سیاست گذاری و دبیر انتخاب شدند و نهایتاً انتشار فراخوان آن طی یک نشست خبری انجام شد. پس از آن ما حدود ۱۵۰۰ اثر دریافت کردیم که البته این به غیر از بخش کیوریتوریال ماست که به صورت جداگانه و مستقل روند کاری خود را پی می گیرد.

وی افزود: در این بخش هم ۶۰ اثر انتخاب شده است و در حال حاضر به دلیل این که نمایشگاه در فضای تپه های عباس آباد بین موزه دفاع مقدس و باغ کتاب دایر می شود در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم در موعد مقرر کارها را به انجام برسانیم. همانطور که می دانید نمایشگاه در اسفندماه برگزار خواهد شد اما در این فاصله ما به انجام آن بخشی از کارها که فرآیندی است می پردازیم. بعضی از کارها در حین اجرا در آن فضا چیده می شوند و برخی دیگر از ابتدا در محل اجرا می شوند. ما باید امکاناتی را مهیا کنیم تا دوستان هنرمند بتوانند در آن فضا کار خود را انجام دهند و امیدواریم که با یک نتیجه عالی روبرو شویم

یک بار برای همیشه باید این اتفاق می افتاد

مجیدی در پاسخ به این که اخیراً یکی از مجسمه سازان پیشکسوت و شناخته شده، مطرح کرده است که «ثبت روند خلق آثار هنری» در ایران جا نیفتاده و این به طور غیرمستقیم بیان کننده نگرانی‌هایی در اجرای موفقیت آمیز این ایده در دوسالانه مجسمه سازی است، گفت: واقعیت این است که دنیا مسیر خودش را می‌رود و هنر هم همین طور. ما هم بررسی‌های لازم را پیش از انتشار این فراخوان و بیان این ایده، انجام داده ایم و در حال حاضر زمینه این کار به صورت بالقوه وجود دارد.

وی ادامه داد: اما در این مورد که این تجربه تاکنون در ایران انجام نشده است و اولین تجربه است هم اساساً ما می توانیم ادعا کنیم که در این دوره از بینال به سراغ تعداد زیادی از اولین تجربه ها رفته ایم. یکی اینکه محل برگزاری را خارج از موزه انتخاب کرده ایم و این اتفاقی است که تاکنون در ایران تجربه نشده است. طبیعی است که در موزه، همیشه امکانات وجود دارد و آدمهای کارکشته ای حضور دارند که به بهترین شکل می توانند کارها را چیدمان کنند. اما وقتی کار در فضای آزاد محلی غیر از موزه برگزار می شود، به هر حال مناسبات هم تغییر می کند و طبیعی است که مشکلات خیلی جدی در این زمینه به وجود بیاید. به طور طبیعی کار ها بزرگ تر می شوند و به همان نسبت کار برای هنرمندان و همینطور برای مجریان سخت می‌شود؛  اما یک بار برای همیشه باید این اتفاق می افتاد. اگر بناست ما متناسب با رویکرد هنر معاصر جهان پیش برویم باید این کار را می‌کردیم و اساساً اتفاق خیلی خوبی است.

جلب توجه بیشتر با فضای غیر رقابتی

مجیدی در ادامه خاطر نشان کرد: ضمن اینکه ما جایزه را از این دوسالانه حذف کردیم و سعی کردیم با ایجاد فضای غیر رقابتی، آثار بیشتری را جذب کنیم و آثار بیشتری هم دیده شوند و از معطوف شدن توجه ها و نظرات به چند کار خاص جلوگیری کنیم. در واقع به این شکل قضاوت مخاطب محور می شود. ضمن اینکه تعامل جدی بین هنر، هنرمند و مخاطبان ایجاد می شود. مخاطب ارتباط بیشتری با اثری که در فضای شهری و بیرون از موزه و گالری ها به نمایش در می آید، برقرار می کند و نهایتاً قضاوت را هم به او می سپاریم. طبیعی است که با این روش طیف گسترده تر و وسیع تری از آثار هنرمندان مجسمه ساز را در طول مسیر برگزاری نمایشگاه ببینیم.

تامین بودجه مورد نیاز برای تهیه مستندات روند خلق آثار

رییس انجمن مجسمه سازان ایران در پاسخ به این سوال که آیا تهیه مستندات روند خلق آثار هنری هزینه‌بر نیستند گفت: البته که این کار هزینه بیشتری می‌طلبد و ما هم در حال رایزنی هستیم تا به کمک اسپانسرهایی کار را تسهیل کنیم. به عنوان مثال مادر اجرای روند خلق آثار هنری مقداری تجهیزات و لوازم نیاز داریم که برای تامین کردن آن کمک هایی می گیریم. برای چاپ کتاب دوسالانه که احتمالاً در این دوره سه جلدی خواهد بود و اتفاقاً یک جلد از آن به همین مرور ثبت روند خلق آثار می پردازد برای آن هم اسپانسری خواهیم داشت. منظور من این است که بگویم این اتفاق به خوبی در حال اجراست و ماهم تلاش خود  را می کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنرمندان همراهی لازم را با اجرای این ایده داشته‌اند و شرط و شروط خاصی از جمله این‌که مستندسازی روند تولید آثار شان را به شخص خاصی بسپارند نداشته‌اند، گفت: خوشبختانه تا این لحظه ما مشکلاتی از این دست نداشته‌ایم. فعلا در مرحله آغاز روند هستیم و پیش از این بیشتر درگیر انتشار فراخوان و رایزنی‌هایی در این زمینه بودیم. ما یک دبیرخانه علاوه بر دبیرخانه‌ای که در موسسه هنرهای تجسمی دایر شده، در ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان و محل استقرار انجمن ایجاد شده و همکاران من در آنجا فعال هستند و ارتباطمان با هنرمندان به خوبی برقرار است و مسیر را طی می کنیم تا ببینیم چه نتیجه ای می‌گیریم. 

عباس مجیدی در پایان تاکید کرد: به هرحال در این زمینه تجربه اول ما است و ممکن است که سخت باشد؛ اما ما امیدواریم که به خوبی انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه