English

مخالفت با حذف معافیت مالیاتی هنرمندان (۱)

مجیدی: اخبار سلبریتی‌ها و حراجی‌ها گریبانگیر جامعه هنری شده است

یک هنرمند مجسمه ساز معتقد است اتخاذ تصمیم برای حذف معافیت مالیاتی از فعالیت های هنری تحت تاثیر اخبار سلبریتی ها و حراجی هاست و تا زمانی که تضمینی برای ارتزاق از هنر وجود ندارد دریافت مالیات از این قشر می تواند به فاجعه فرهنگی منجر شود.

مجیدی: اخبار سلبریتی‌ها و حراجی‌ها گریبانگیر جامعه هنری شده است

عباس مجیدی هنرمند مجسمه ساز و رئیس انجمن مجسمه سازان ایران در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج در مورد احتمال حذف معافیت مالیاتی از فعالیت‌های هنری و فرهنگی و رسانه‌ای و تاثیر آن بر روی فعالیتهای هنرمندان گفت: همانطور که می‌دانید در هنرهای تجسمی ما تنها امیدمان به حمایت های دولتی بوده که پیش از این هم وجود داشته و یکی از مهمترین این شیوه های حمایتی معافیت مالیاتی بوده است.

وی افزود: معافیت از مالیات، کمکی برای ارتقا و رشد فرهنگ است چرا که در این گونه فعالیت ها نگاه تجاری وجود ندارد و اصولا هنرمند تاجر نیست بلکه با خلق اثری که می کند در تلاش است تا ضمن کنشی فرهنگی و خلاق، حداقل هایی را برای زندگی و امرار معاش خود تأمین کند، طبیعی است که حذف مالیات از این درآمد کمک خوبی قلمداد می شود.

حذف معافیت مالیاتی کم لطفی در حق هنرمندان است

این هنرمند مجسمه‌ساز افزود: ما طبق بند ل ماده ۱۳۹ مصوبه ای داشتیم که فعالیت های هنری فرهنگی و رسانه ای از مالیات معاف بودند؛ در حال حاضر هم حذف معافیت مالیاتی این گروه تصویب نشده و ممکن است که به صورت یک لایحه ارائه شود که در صورت تصویب، یکی از کم لطفی های بزرگی است که در حق هنر و هنرمندان انجام می شود و در صورت اجرایی شدن، فاجعه خیلی جدی رخ خواهد داد.

از طریق انجمن ها حتما پیگیری خواهیم کرد

رئیس انجمن مجسمه سازان ایران ادامه داد: ما با همراهی و همکاری سایر انجمن ها و از طریق خانه هنرمندان در حال برنامه ریزی هستیم تا موضع مشخصی در قبال این لایحه بگیریم. همانطور که وزیر ارشاد نیز در این خصوص موضع گیری کرده است و طبیعتاً هنرمندان نیز باید موضع بگیرند و ما هم از طریق انجمن حتماً این کار را خواهیم کرد.

توجه به معیشت و امنیت شغلی هنرمندان پیش نیاز دریافت مالیات از آنها است

مجیدی در جواب به این سوال که اگر کسی مدعی شود که با توجه به اینکه هنرمندان در این مملکت در حال فعالیت و کسب درآمد هستند، پس طبیعی است که مالیات را هم بپردازند پاسخ شما چه خواهد بود، گفت: مشروط به اینکه واقعاً یک هنرمند بتواند از طریق فعالیت هنری ارتزاق کند و زندگی خود را اداره کند و از پس روزمرگی هایش در بیاید، اشکالی ندارد که مالیات هم بدهد ولی وقتی در حداقل‌های استانداردهای جهانی هم نیستیم و توجه جدی به این امر وجود ندارد و بسیاری از هنرمندان جدی مهجور هستند و کار جدی صورت نمی گیرد سخن از دادن مالیات کم لطفی است.

وی تصریح کرد: حتی در حال حاضر با همین وضعیتی که معافیت مالیاتی برقرار است خیلی از هنرمندان حاضر به ادامه فعالیت هنری خود نیستند. به عنوان مثال چند سالی است که من هیچ پروژه ای را قبول نکرده ام به دلیل اینکه قرارداد های پیشنهادی به صرفه نبوده چه برسد به اینکه مالیات هم از آن کسر شود.

این هنرمند و مدرس مجسمه ساز افزود: در صورتی این قانون می‌تواند اعمال شود که ما بدانیم قراردادهای مناسبی در طول سال با یک هنرمند بسته می‌شود و از درآمد مکفی برخوردار است؛ بنابراین هیچ اشکالی ندارد که مالیات درآمدش را هم بپردازد. اما وقتی می بینیم که حتی در سطح شهر آثار چینی خریداری  و نصب می‌شود و هیچ حمایت جدی از فعالیت هنری به عنوان یک شغل رسمی نمی شود؛ بنابراین مطرح کردن دریافت مالیات هم شوک برانگیز خواهد بود.

بدنه هنری جامعه تحت تاثیر اخبار حراجی ها قرار گرفته اند

عباس مجیدی در ادامه در مورد دلیل چنین تصمیمی در بدنه دولت اظهار داشت: من معتقدم که بیشترین حساسیت دولت برای دریافت مالیات از فعالیت های هنری، به اخبار مربوط به فروش آثار هنرمندان سلبریتی یا برند ها که قراردادهای خاصی دارند و قیمت آثارشان که اخیراً در حراجی های خاصی که در سطح کشور راه اندازی شده است برمی گردد. در واقع به نظر می رسد تعامل مالی مجموعه داران و یا افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند برای دوستان تصمیم گیرنده و سیاست گذار جلب توجه کرده است وگرنه دریافت مالیات از هنرمندانی که کارهای پروژه ای آن هم به ندرت انجام می‌دهند و در حداقل ها تلاش و زندگی می کنند، اجحاف بزرگی در حق آنها محسوب می شود.

این مدرس هنر افزود: شاید بتوان اینگونه قلمداد کرد که این آسیبی است که از ناحیه اخباری با مضمون فروش میلیاردی برخی از حراجی ها گریبانگیر بدنه هنری جامعه شده است که  تنها محدود به یکی دو رویداد در کشور و یا برخی از آثار سینمایی انگشت‌شمار است؛ این در حالی است که حتی در همین حراجی ها هم که بیشتر آثار افراد و برند های خاص با فروش بالا مواجه می شود در مقایسه با فعالیت های دیگری مثل حوزه ورزش گردش مالی چندانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ۹۹ درصد از هنرمندان ما واقعاً مهجور و به دور از این رونق اقتصادی هستند ضمن اینکه به این نکته هم باید توجه کرد که در اکثر موارد اثر ارائه شده در یک حراجی هم در واقع در مالکیت خود هنرمند خالق اثر نیست و معمولا که به یک مجموعه دار با رقمی ناچیز فروخته شده و در طی پروسه بازار هنر، این اثر به قیمت قابل توجهی دست پیدا کرده و در حراجی ها به فروش میرسد که شاید حتی بعد از فوت هنرمند یا دوران فعالیت و پویایی اش باشد.

حذف معافیت مالیاتی به فاجعه فرهنگی منجر می شود

رییس انجمن مجسمه سازان ایران در پایان سخنانش تاکید کرد: مهمترین نکته قابل تامل این است که گرچه در صورت تصویب این طرح اولین گروهی که آسیب می بینند هنرمندان هستند اما به تبع آن جامعه با آسیب های جدی روبرو خواهد شد؛ چراکه جامعه‌ از آثار هنری جدی بی بهره خواهند ماند و یا آثار خوب به بیرون از این کشور ارسال خواهند شد و یا اینکه گروهی از هنرمندانی که در عرصه برندینگ قرار نگرفته‌اند احتمالاً از خلق اثر و فعالیت هنری خود دست بکشند و امکان ادامه فعالیت نداشته باشند. چرا که دیگر برای آنها صرف وقت و هزینه برای تولید اثر مقرون به صرفه نخواهد بود و حتی در صورت خلق اثر ترجیح بدهند که آثارشان در کنج کارگاهایشان باقی بماند. در واقع همه اینها یک خطر بزرگ فرهنگی است که جامعه را تهدید می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه