English

در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان شد:

دلیل تولید فیلم های کوتاه پر هزینه از نظر یک مدیر تولید

اکبر محمدی گفت: این روزها اهمیت فیلم کوتاه برای همه مشخص شده و به آن بهای بیشتری می دهند در حالی که در گذشته شاهد فیلمنامه های خوبی بودیم که از ضعف تولید رنج می برند.

دلیل تولید فیلم های کوتاه پر هزینه از نظر یک مدیر تولید

اکبر محمدی مدیر تولید سه فیلم کوتاه حاضر در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و بازیگر یکی از آنها در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی کارگردانی از دانشکده هنر و معماری تهران هستم. دوره های فیلمسازی را در موسسه ای در سال  85 گذرانده ام و سه فیلم کوتاه معلم، رهایی و معرکه گیر که دوتای آخری آن مستند هستند را ساخته ام.

وی افزود: چندسالی است که مدیریت تولید فیلم کوتاه را انجام می دهم و امسال هم مدیرتولید چهار فیلم بودم که متاسفانه یکی از آنها به نام تاریخ گذشته به کارگردانی یاسر حمزه به رغم اینکه فیلم خوبی بود به جشنواره راه نیافت. اما سه فیلم بی ریختی به کارگردانی محمد رحمتی،  قفل به کارگردانی علی جوان و وودی آلن به کارگردانی عاطفه مولوی در بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشتند که یکی از نقش های اصلی فیلم کوتاه وودی آلن را هم بازی کرده ام.

فیلم کوتاه مشق کارگردانان تازه کار نیست

این هنرمند جوان در مورد ویژگی های تولید فیلم کوتاه در حال حاضر اظهار کرد: یک زمانی فیلم های کوتاه آثاری کم بودجه ای بودند که به ناچار با هزینه بسیار کم و پروداکشن ضعیف ساخته و ارائه می شد. اما در چند سال اخیر نگاه مسئولین، فیلم سازان بزرگ و تهیه کننده ها و کلیه عوامل نسبت به فیلم های کوتاه تغییر کرده و اگر در سال های پیش فیلم کوتاه را یک مشق و تمرین برای کارگردانان کوچک و گم نام می دیدند؛ الان دیگر مقوله هنری آن کاملا دیده می شود و به عنوان یک کار هنرمندانه (آرتیستیک) و کاری که در قالب فیلمسازی مستقل انجام می شود، اتفاق می افتد، نقد می شود و وجهه خیلی خوبی پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر برای کاری هزینه شود هنری تر می شود گفت: صرفا هزینه مالی مد نظرم نیست، بلکه صرف وقت مناسب و استفاده از عوامل خوب را به عنوان هزینه های تولید یک کار در نظر می گیرم.

اکبر محمدی در فیلم کوتاه وودی آلن

محمدی ادامه داد: من هم تا حدودی قبول دارم که فیلم کوتاه قرار نیست فروش و گیشه زیادی داشته باشد و اگر بنابر استفاده از بازیگران و سایر عوامل حرفه ای که منتج به هزینه زیاد تولید می شود، ممکن است که از پرداختن به ایده و تامل برانگیزی یک فیلم کوتاه کاسته شود چرا که ممکن است داستان و ایده تحت الشعاع حضور آنها قرار گیردو آنچه که باید، اتفاق نمی افتد.

فیلمنامه های خوب قربانی فیلم های کم بودجه

این بازیگر و مدیر تولید افزود:  اما از طرفی هم با این فرضیه مخالفم چرا که در خیلی از موارد کنار هم قرار گرفتن همه این عوامل و دست به دست دادن هم، کمک می کنند تا یک فیلمساز آن چیزی که در ذدهن دارد را به خوبی پیاده و ارائه کند. در واقع اگر هزینه برای پرورش ایده صف شود نه تنها بد نیست بلکه یک امتیاز محسوب می شود.

فیلم های کوتاه زیادی داریم که فیلمنامه و ایده بسیار خوبی دارند اما در ساخت، به دلیل نداشتن بودجه مناسب و یا حمایت مالی کافی، بسیار بد عمل کرده اند. منظورم از آسیبی بوده که کارها از نداشتن یک تصویربردار یا سایر عوامل خوبی است که سینما را بشناسند و چارچوب کار را بداند، نه اینکه افرادی مشهور و بفروش باشند. حتی در تولیدات امسال که من مدیریت آنها را به عهده داشتیم و نسبتا پر هزینه هم بودند تنها در یک کار از حضور یک سلبریتی که علی انصاریان بود بهره گرفته بودیم که آن ه م نه به دلیل مشهور بودنش بلکه بیشتر به این خاطر بود که کاراکتر فیلم بسیار منطبق با ویژگی ها و توانائی های او بود و کاملا برای آن نقش مناسب بود.

اکبر محمدی در پشت صحنه فیلم کوتاه قفل با حضور علی انصاریان

علی انصاریان شرایط یک فیلم کوتاه را به خوبی درک می کند

وی در مورد تجربه کار کردن با علی انصاریان در فیلم کوتاه قفل گفت: انصاریان به شدت فردی منضبط و وقت شناس است و بسیار همراه و همدل است و وقتی در جمع ما حاضر شد، کاملا شرایط یک فیلم کوتاه را درک می کرد و بر همان اساس از ما انتظار داشت و توقعاتش از کل عوامل در حد یک فیلم کوتاه است. به نظر من کسی است که بسیار انرژی می گذارد و کار را هم می شناسد و هم دوست دارد و اگر فیلمنامه ای جذبش کند، آن را پذیرفته و با تمام وجود برای آن کار می کند.

محمدی در مورد فیلم بی ریختی هم توضیح گفت: این فیلم تولید بسیار سنگینی بود و برای ساخت آن روزی هجده ساعت آفیش داشتیم در حالی که در تمام این مدت ضبط داشتیم و به هیچ وجه اتلاف وقت نداشتیم. فیلمنامه سنگینی داشت و محمد رحمتی هم کارگردانی است که کارش را به خوبی انجام می دهد و پیش از این هم آثاری همچون خونسردی و گیر ساخته است که اتفاقا در آن پروژه ها هم من مدیر تولیدش بودم.

وی با بیان اینکه ورود من و محمد رحتمی به عرصه سینما همزمان و به همراه هم بوده، ادامه داد: این کارگردان کاملا می داند که به دنبال چیست و برای کارش زمان و انرژی زیادی می گذارد و خوشحالم که در طی جشنواره هم فیلم بی ریختی بازخوردهای خوبی از تماشاگران گرفت.

زد و بند کار یک مدیر تولید نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا این صحت دارد که مدیران تولید با زد و بند باعث حضور عده ای و عدم حضور عده دیگری در پروژه ها می شوند گفت: نه من چنین تصوری ندارم چرا که به نظر من مدیریت تولید یعنی در بهترین وضعیت ممکن با کمترین زمان ممکن و کمترین هزینه، یک کار به بهترین شکل انجام شود؛ و دست کم من، در بیش از دوازده کاری طی سه سال گذشته به عهده داشته ام سعی کرده ام تا هر کاری که مد نظر کارگردان است را به خوبی به انجام برسانم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه