English

عاطفه مولوی در گفتگو با خبرگزاری موج:

بدون همکاری مردان نمی توانستم وودی آلن را بسازم / اهمیت تصویر در سینما

کارگردان فیلم کوتاه وودی آلن در مورد نحوه تولید این اثر از مرحله ایده پردازی تا پایان تولید و دلیل هزینه کرد زیاد برای آن توضیح داد.

بدون همکاری مردان نمی توانستم وودی آلن را بسازم / اهمیت تصویر در سینما

عاطفه مولوی، کارگردان فیلم کوتاه وودی آلن که در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش رقابتی ملی داستانی حضور داشت در مورد سبقه هنری خود به خبرنگار سینمایی موج گفت: من دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما و کارشناسی گرافیک هستم واین اولین فیلم من است. در واقع ورود من به فضای سینما، از سه سال پیش و بیشتر به صورت تئوریک بوده چرا که درگیر امتحان کنکور و گذراندن دروس دانشگاهی بودم؛ اما با ساخت فیلم وودی آلن به دنیای عملی این حوزه هم ورود کردم.

وی با اشاره به اینکه نام این فیلم برگرفته از تک صحنه نمایش داده شده از فیلمی که در آن وودی آلن به ایفای نقش پرداخته گفت: احیانا اگر از تصویر هنرمند دیگری بهره برده بودم نام این فیلم هم تغییر می کرد.

فیلم کوتاه وودی آلن

 

*وودی آلن تصور یک موقعیت معکوس و غریب است

این هنرمند جوان در مورد نحوه شکل گیری فیلم وودی آلن گفت: حدود دو سال پیش استاد یکی از کلاسهایم،  تمرینی داد و گفت یک موقعیت غیر طبیعی را تصور کنید؛ مثلا اینکه آسمان به جای آبی بودن قرمز باشد یا اینکه برج میلاد پا داشته و راه برود. من هم در این تمرین فکر کردم که چطور می توانم فیلمنامه ای بنویسم که در آن کیف فردی دزدیده می شود اما به جای اینکه او به دنبال کیفش بدود از او فرار می کند! بعد به تدریج این ایده را پرورش دادم تا به این برسم که آن دزد چه کسی می تواند باشد یا اینکه فرد مال باخته کیست؟ البته خیلی قبل تر از آن هم فیلم های ایناریتو را بسیار دوست داشتم و خیلی علاقمند بودم که فضای فیلمنامه های شبکه ای را تجربه کنم.

*فرم برایم اهمیت بیشتری داشت

وی افزود: در دانشگاه هم برای دستگرمی یک کار دانشجویی اپیزودیک انجام دادم و بعد آن فیلمنامه را به صورت شبکه ای نوشتم و به این اثر رسیدم که نمی دانم چقد رموفق بوده اما می خواستم که این فضا را تجربه کنم؛ و از آنجا که گرافیک هم خوانده بودم بیشتر فرم برایم اهمیت داشت.

مولوی در پاسخ به این سوال که آیا وقع داستان در زمان گذشته دلیل خاصی داشته گفت: این مسئله بیشتر تحت تاثیر ظرفیت های بصری که به ما می داد و از آن مهمتر پیدا کردن لوکیشن مناسب برای اجرای این ایده، قرار داشت؛ که این بهترین حالتی بود که می توانستیم کار را در آن انجام دهیم یعنی برای صحنه های بیرونی از فضای شهرک سینمایی ایران (غزالی سابق) و برای صحنه های داخلی از فضای سینمای جی استفاده کردیم.

عاطفه مولوی فیلم کوتاه وودی آلن

*به بیگ پروداکشن علاقمندم

این کار گردان در مورد هزینه های زیادی که برای تولید اولین فیلم کوتاهش متقبل شده است گفت: ما بیشترین هزینه را برای تجهیزات و صحنه پرداخت کرده ایم و دستمزد بازیگرانم زیاد نبوده است اما در کل، برای من برآورده شدن حسی که می خواستم مهم بود که فکر می کنم رخ داده  و برایم راضی کننده است. در واقع من اگر به دنیای ساخت فیلم های بلند هم ورود کنم به ساخت آثاری که اصطلاحا به بیگ پروداکشن مشهورند خواهم پرداخت و این هدفی است که دنبال می کنم.

وی افزود: به نظر من سینما همین است یعنی من تصویر زیبا را دوست دارم. گرچه فضای سینمای ایران در این زمینه کمی مبهم است و حتی در همین جشنواره هم بازخورد قابل توجهی را ندیدم و انگار برای کسی زحمتی که برای تولید این پروژه کشیده شده است اهمیت ندارد و به این تولید سنگین ما توجهی نشده است. البته می دانم که باید کمی هم بر روی فیلمنامه تمرکز بیشتری می کردم تا آن دسته از مخاطبین هم که به فیلمنامه و به قولی به محتوا توجه بیشتری دارند هم راضی می کردم اما در فیلم ها تصویر نمی بینیم.

*بخش عظیمی از سینما تصویر است

کارگردان فیلم کوتاه وودی آلن افزود: به نظر من بخش عظیمی از سینما تصویر است و بیننده باید وقتی به سینما می آید تصویر متفاوتی ببیند و به هرحال تصویر خوب هزینه بر است تا حدی که شاید بتوان گفت پول سینما است و باید این را پذیرفت که فقط نباید بر روی فیلمنامه تمرکز کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید که در فیلم کوتاه بیش از زیبایی تصویر، تامل برانگیز بودنش خصوصیت اصلی محسوب می شود گفت: من دوست داشتم که تصویری که می خواهم را تولید کنم.

*به داستان های اجتماعی علاقه ندارم

عاطفه مولوی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم خود را یک فیلم کاملا کوتاه می داند گفت: این فیلم مقدمه ای برای تولید یک فیلم بلند است. فکر می کنم که به اندازه یک فیلم سینمایی برایش زحمت کشیدیم. در واقع اینقدر ساخت این فیلم سنگین بود و ما درگیر آن بخش شدیم و از طرفی هم به قدری علاقه باساخته شدنش داشتم و هیجان خاصی مرا دربر گرفته بود که انگار فیلمنامه برایم در اولویت بعدی قرار گرفته بود. البته که بازهم اگر بخواهم کار کنم، فیلمنامه هایی با فضای مشابه این فیلم را دوست دارم و خیلی به داستان های اجتماعی علاقه ندارم و فرم اولویت من است گرچه در سینمای بلند دست بازتری برای داستان پردازی خواهم داشت.

وی در مورد این نکته که به نظر می رسد در فیلم وودی آلن ما شاهد تغییر رفتار و شخصیت دختری هستیم که به دلیل علاقه اش به کارگردانی جوان و تلاش برای جلب رضایت و موفقیت او، به ناگاه از یک فرد کم رو و خجالتی به یک خلافکار تبدیل می شود، گفت: خوشحالم که شما این نکته را در دل داستان دیده اید و به آن توجه کرده اید.

*مدان با معرفت و انرژی مضاعف به من کمک کردند

این کارگردان زن جوان در پاسخ به این سوال که آیا شما در اولین تجربه و با سنی کم به این نتیجه رسیده اید که کارکردن یک زن سینماگر در دنیایی مردانه در کشور ایران سخت است یا آسان گفت: اتفاقا به نظر من نه تنها من مشکلی پیدا نکردم بلکه به نظر من مردها در تولید اثر با من بسیار همراهی کردند وگرنه من اصلا به تنمهایی نمی توانستم این پروژه را به انجام برسانم و همینکه دیدند یک دختر جوان می خواهد این کار را انجام دهد، خیلی بیشتر انرژی صرف کردند و با معرفت همراهی و کمک کردند. تهیه کننده من مادرم بود و فضای گروه هم بسیار دوستانه و صمیمانه بود.

فیلم کوتاه وودی آلن

*برخورد خوب مسئولان شهرک سینمایی ایران 

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که با توجه به حضورتان در شهرک سینمایی، آیا هزینه زیادی برای لوکیشن پرداخت کرده اید گفت: ما سه شب در شهرک سینمایی فیلمبرداری داشتیم و اتفاقا مسئولان شهرک بویژه آقایان ساده وند و فیض آبادی با ما خیلی همکاری کردند. آنها به محض اطلاع از اینکه کار متعلق به یک کارگردان فیلم اولی است در همه زمینه های لوکیشن، لباس، لوازم صحنه (اکسسوار) و هنرور به ما خیلی کمک کردند و از همه بیشتر اینکه بسیار خوش اخلاق بودند و این از این نظر برای ما اهمیت داشت چرا که کاری سخت و پر استرس را در دست داشتیم.

*احتیاط در اجرای جلوه های ویژه میدانی

عاطفه مولوی در مورد مدت زمان فیلمبرداری به رغم اینکه دکوپاژ آماده و بسیار خوبی داشتیم و می توانستیم کل کار تولید را درسه شب به پایان برسانیم اما، سه شب در شهرک و یک شب هم در سینما جی تصویر برداری داشتیم اما به دلیل اینکه صحنه انفجار داشتیم و نیازمند جلوه میدانی بود، می خواستیم که کار کاملا مطمئن و بدون اشتباه انجام شود بنابراین با حوصله کارمان را در چهار شب به انجام رساندیم.

کارگردان فیلم کوتاه وودی آلن در پایان و در پاسخ به سوالی در مورد رضایتش از نحوه انتخاب و برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه گفت: دوست دارم که اصلا به این موضوع فکر نکنم و اصلا به اینکه راضی یا ناراضی ام نیندیشم و پاسخی ندهم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه