English

اسعدیان در نشست خبری هیات مدیرعامل خانه سینما

پیشنهاد هیات مدیره به تهیه کنندگان برای شرکت در مجمع عمومی

نشست خبری هیات مدیره خانه سینما در آستانه برگزاری مجمع عمومی این تشکل صنفی در محل ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شد‌.

پیشنهاد هیات مدیره به تهیه کنندگان برای شرکت در مجمع عمومی

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری هیات مدیره خانه سینما در آستانه برگزاری مجمع عمومی این تشکل صنفی در محل ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شد‌.

در این نشست همایون اسعدیان، مرتضی رزاق کریمی، سعید عقیقی و مصطفی احمدی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست همایون اسعدیان ضمن بیان شرایط برگزاری مجمع عمومی خانه سینما تصریح کرد: هیات مدیره تلاش کرده یک مجمع عمومی که هیچ تردید حقوقی نداشته باشد را برگزار کند و قرار نیست هیچکس از خانه سینما برود و هیچ خدماتی از هیچ کدام از اعضا سلب شود. حتی به نمایندگی از شورای‌عالی تهیه کنندگان، سیدضیاء هاشمی در جلسات ما در مورد مجمع عمومی حضور داشته و شرایط حضور را هم به ایشان گفته ایم و حتی پیشنهادات تهیه کنندگان را هم از همین طریق شنیده ایم.

وی افزود: نکته جالب این است که چهار تشکل تهیه کنندگی هر کدام به تنهایی ثبت شده اند و به جز تشکل مربوط به آقای هاشمی که در وزارت کشور ثبت شده، سه تشکل دیگر در وزرات کار. 

اسعدیان تاکید کرد: به این چهار صنف هم به طور مکتوب و شفاهی اعلام کرده ایم که می توانند در قالب یکی از تشکل ها در مجمع حضور داشته باشند. ضمن اینکه تردیدی در اینکه تهیه کنندگان یکی از ارکان سینما هستند نداریم، اما معتقدیم که باید رفتار قانونی می کنیم و قرار نیست تحت تاثیر جوسازی ها قرار بگیریم.

وی افزود: در گذشته می دانستیم که در فضای رسانه با چه کسی طرف هستیم رسانه ها و  افراد شناسنامه دار و رسمی بودند اما امروزه در فضای مجازی نمی دانیم با چه کسی طرف هستیم و مدام درگیر شیطنت ها می شویم. به عنوان مثال آقای انتظامی در یک مصاحبه گزارش مالی خانه سینما که خود ما به ایشان ارائه کرده ایم را بیان می کند اما یک سایت زرد کثیف رقم کلی را صحیح اعلام می کند اما در جزییات تمایزی بین تومان و ریال قائل نمی شود و رقم ۱۱۸ میلیون تومان جشن کتاب سینمایی به صورت یک میلیارد و صدور هشتاد میلیون منعکس می کند و همین حرف در فضای مجازی می چرخد. در حالی که ما مفتخریم طی شش سال گذشته گزارش های مالی ما بدون تخلف بوده و در همین سالها سی و پنج درصد بودجه خانه سینما صرف رفاه اعضا کرده ایم که بخش عمده ای از آن کمک های بلاعوض عوض بوده است.

اسعدیان ادامه داد: اما در همین ایام سه هفته  پیاپی است که برنامه هفت در سیما مشغول  زدن خانه سینما است. حتی در مورد یک میلیارد تومان عیدی توزیع شده پیش از عید من لیست کاملی از ارقام به خبرنگار سیما ارایه دادم ولی او در گزارشی در مورد ۲۸۰ میلیون تومان آن سخن گفت و راجع به ششصد میلیون بقیه حرفی نزد در حالی که اطلاعات در اختیارش گذاشته شده بود.

حتی سایتی که با بودجه آقای شمقدری برای زدن خانه سینما تاسیس شده الان به دلسوزان خانه سینما تبدیل شده اند! ما آن دوره را فراموش نکرده ایم و همکارانمان که به آنها پیوستند را فراموش نکرده ایم، اما برای حفظ انسجام سینما سکوت کرده ایم اما پاسخ را در زمان مقتضی می دهیم.

من به آقای لطیفی زنگ زدم و گفتم که دو نفر را به برنامه آورده اید که پنبه خانه سینما را زدند، ما را به برنامه بیاورید تا ما هم سخنانمان را بگوییم.

اما نه تنها دعوت نشدم بلکه به من گفته شد می خواهیم 

من به عنوان یک شخصیت حقیقی و یک کارگردان  علاقه ای به حضور در برنامه هفت ندارم اما به عنوان یک شخصیت حقوقی موظفم برای حفظ منافع خانه سینما در برنامه حضور پیدا کنم.

وی افزود: شاید بد نباشد بدانید که اعضای هیات مدیره بابت هر جلسه ۱۸۰ هزار تومان حق الجلسه می گیرند و این بدین معنی است که اگر در یک ماه چهار جلسه برگزار شود در مجموع نزدیک به هشتصد هزار تومان به آنها پرداخت می شود.حقوق مدیرعامل خانه سینما در حال حاضر ماهی پنج میلیون تومان است؛ در حالی که چه کسی حاضر است با چنین بودجه ای این مسئولیت را بپذیرد؟ حال اگر کسی می نویسد سوء استفاده مالی باید پرسید منظورش چیست؟ اگر دادگاه های مفاسد اقتصادی را پیگیری کنید، آن وقت می توانید بگویید چگونه می شود از شش میلیارد و هشتصد میلیون تومان اختلاس کرد؟

وی سپس دوباره به موضوع انتخابات هیات مدیره و مجمع عمومی بازگشت و تأکید کرد: ما  کسی را از خانه سینما کنار نخواهیم گذاشت، اما شاید عده ای نخواهند و یا نتوانند صنف خود را ثبت کنند. به عنوان مثال مدرسان سینما نمی توانند صنف تشکیل دهند و یا آهنگسازان سینما عموما عضو خانه موسیقی هستند و حتی عموم خدمات خود را از آنجا می گیرند و تمایلی ندارند در وزارت کار و صنوف کارگری ثبت شوند.

وی فرود: تصور ما این است که ظرف چند ماه آینده به جز دو سه صنفی که اساسا امکان ثبت ندارند، باقی اصناف ثبت خواهند شد و شناسه ملی خود را هم دریافت خواهند کرد.

در این بخش از نشست رسانه ای رزاق کریمی هم گفت: این تصمیم جدیدی نیست که هیات مدیره گرفته بلکه مسیری است که از  شش سال پیش توسط هیات مدیره و مجامع عمومی انتخاب شده است تا اگر روزی به هر دلیل خانه سینما نبود اصناف بتوانند بقای خود را داشته باشند و به نظر می رسد بهترین مسیر برای انجام این کار اتخاذ شده است.

وی تاکید کرد: در این دوره بیش از هر زمان دیگری با اصناف در تعاملیم و از اصنافی که نمی توانند در مجمع حضور داشته باشند خواسته ایم تا با صنوفی که حاضر هستند ارتباط و تعامل داشته باشند. چرا که برای حفظ کلان سینما و منافع سینما این تصمیم گرفته شده است تا تهدیدات جدی تری گریبانگیر ما نشود. بر همین اساس ممکن است تا زمان برگزاری مجمع بر تعداد صنوف افزایش شود.

همایون اسعدیان در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تشکیل تشکل های موازی توسط اصناف معترض گفت: سوال اینجا است که آیا چند صنف محدود، می توانند جمع شوند و یک خانه سینما یا تشکل مشابهی را ایجاد کنند؟ اتفاقا اینجا است که وجود اصناف قانونی و ثبت شده معنا پیدا می کند و اگر هر کدام از اصناف ثبت شده بخواهند می توانند به طور مستقل ادامه فعالیت دهند اما برای ایجاد یک تشکل مشابه خانه سینما با پرسش قانونی مواجه می شوند.

وی افزود: در ذیل عنوان خانه سینما  ذکر شده جامعه سینمای ایران نه جامعه انجمن های فرهنگی سینما و اگر از همان ابتدا به این مسائل به طور جدی توجه می شد مشکلات کمتری داشتیم.

اسعدیان در پاسخ به سوالی در مورد لزوم حضور اصناف در خانه سینما ادامه داد: اگر بپرسند که خانه سینما چه کاری برای اعضایش انجام داده است، باید صادقانه بگوییم  که کار زیادی نتوانسته برای اعضا انجام دهد چرا که اوضاع مالی اصلا خوب نیست. گرچه ما در مجمع گزارش نه شش میلیارد تومان بلکه هشت میلیارد تومان را خواهیم داد. در واقع هیات مدیره به کمک مدیرعامل توانسته دو میلیارد هم اضافه بودجه های دیگری که دریافت می کرده تامین کند و برای اعضا هزینه کند. البته متاسفانه از بیرون تنها چند سلبریتی با درآمدهای زیاد دیده می شوند اما واقعیت این است که اوضاع خیلی از اهالی سینما اصلا خوب نیست. اما ما نباید اعلام کنیم که مثلا برای مرحوم مشایخی، عزت الله انتظامی و صمدی چه کرده ایم و یا الان برای آقای شورجه چه می کنیم؟ هر گز هم نخواهیم گفت تا حرمت ها حفظ شود. ما هرگز نخواهیم گفت که فردی که وضعیت مالی خوبی هم دارد اما بعد از فوت پدرش فاکتور نهار مهمانهای مراسمشان را برای خانه سینما فرستاد. ما در حد توانمان برای همه همکاران کار خواهیم کرد اما برخی از آنها بویژه بازیگران مصاحبه می کنند و می گویند فراموش شده ایم در حالی که روحیه پرداخت برای صندوق بیکاری را هم ندارند. گرچه ما با بیمه تکمیلی خوبی که برای اعضا ایجاد کرده ایم بسیاری از مسائل همکارانمان حل شده است.

اسعدیان ادامه داد: ما به دنبال منابع مالی مستمر، زیاد و دائمی هستیم که به جاهای بسیار خوبی هم رسیده و امیدواریم که هیات مدیره بعدی هم این راه را ادامه دهند تا ما کمتر به وزارت ارشاد وابسته باشیم. البته ما سعی کرده ایم بودجه ها را مدیریت کنیم و حتی تلاش کرده ایم جشن امسال با شیوه ای جدید و بودجه ای کمتر از پانصد میلیون تومان که کمتر از بودجه سال گذشته است برگزار شود.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری که چرا در بدو تأسیس خانه سینما صحبتی از ثبت اصناف نبود گفت: درست می فرمایید متاسفانه در بیست سال پیش ما حتی کدی برای بیمه تامین اجتماعی نداشتیم و پس از جستجوی فراوانی که انجام شد اعضا تحت لوای کد صیادان دریای جنوب بیمه شده اند. حتی موقعی که خانه سینما تشکیل شد اساسا تصویری از آنچه که امروز اتفاق می افتد نداشتیم معنا و بار حقوقی صنف و نامها و عناوینی که انتخاب می کنیم را نمی دانستیم. مثلا نمی دانستیم که عنوان کانون فراگیر و کشوری است اما انجمن شهری و استانی است. در واقع ماجرای آقای شمقدری ما را نسبت به نقاط آسیب پذیر خود آگاه کرد و به تکاپو انداخت.

اسعدیان افزود: اگر روزی صنوف ما به قدرت و بلوغی برسند که بتوانند با پول اعضایشان به طور مستقل سرپا بایستند و  یک اتحادیه تشکیل دهند روز درجه یک سینمای ایران خواهد بود اما متاسفانه این امکان وجود ندارد.

وی در مورد تاخیر در اطلاع رسانی اقدامات  خانه سینما گفت: ما علاقمند نیستیم روی جلد و جلوی چشم باشیم و ما باید به برخی از مراکز پاسخگو باشیم که هستیم.

مرتضی رزاق کریمی هم در پاسخ به این سوال افزود: برخی مباحث درون صنفی است و باید در خانه سینما مطرح شود اما  برخی با اهداف دیگر اطلاعات را به بیرون از خانه می برند.

سعید عقیقی در واکنش به توضیحات  یکی از خبرنگاران که خود  را روابط عمومی برنامه هفت معرفی کرد گفت: ما در طول فعالیتمان در جاهای مختلفی شاغل خواهیم بود و همیشه یکجا نخواهیم بود؛ پی بهتر است که صرفا کارمند وفادار یکجا نباشیم و وجدانمان را قاضی کنیم.

وی در ادامه گفت: من یادگرفته ام افرادی که کار بیشتری می کنند کمتر حرف می زنند. در خانه سینما دستمزدی برای کمیته صیانت وجود ندارد در حالیکه من دو سال عضو آنجا بودم.اصولاً وقتی کاری انجام می دهید از شما سوال می شود چرا بهتر از این نیستید و اگر کاری انجام ندهید از شما سوالی نمی شود.

همایون اسعدیان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج مبنی بر  احتمال تمدید فعالیت هیات مدیرعامل فعلی با حکم معاون سینمایی وزارت ارشاد تا حل مشکلات پیش  آمده گفت: ما علاقه ای نداریم که از وزارت ارشاد به ما بگویند چه بکنیم تنها جایی که به لحاظ قانونی می تواند تصمیم به تمدید فعالیت هیات مدیره بگیرد مجمع عمومی است که بزودی تشکیل می شود.

وی در پاسخ به سوال که آیا از نظر قانونی اگر کد شناسه ملی اصناف دعوت شده تا دو ماه دیگر صادر نشود مجمع باطل خواهد بود گفت: به گفته وکیل خانه سینما برای تشکیل مجمع عمومی داشتن پروانه وزارت کار کفایت می کنند و  برای گرفتن ثبت حقوقی نیاز به شناسه ملی است که به محض اینکه دریافت شود وکیل خانه سینما اقدام به ثبت قانونی اصناف خواهد کرد. در حال اصراری هفت صنف این کد را دارند و کد یازده صنف دیگر هم در شرف صدور است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار موج در مورد احتمال ضعیف  شدن هیات مدیره آتی که منتخب مجمعی در غیاب برخی از اصناف است گفت: شاید بعضی از همکاران من ناراحت شوند اما  باید گفت که در دوره قبل هم دوستان ما در شورایعالی تهیه کنندگان برای هیات مدیره نماینده ای نداشتند و اساسا پیش از این هم دوره هایی داشتیم که کارگردانان و تهیه کنندگان در هیات مدیره حضور نداشته اند و خانه سینما دچار آن ضعف مفرط نشد. البته اعتقاد قلبی و شخصی من این است که حضور این دو صنف در هیات مدیره مفیدتر خواهد بود.

مصطفی احمدی هم در ادامه گفت: ما در خانه سینما از هر صنف یک تشکل را به رسمیت می شناسیم و چهار صنف تهیه کنندگی را در قالب شورای عالی به رسمیت می شناسیم اما این شورا به ثبت نرسیده است.طبق اساسنامه خانه سینما تنها یک نماینده از اصنافی که در مجمع عمومی شرکت می کنند می توانند رای بدهند در سنوات گذشته هم چهار صنف عضو شورای عالی تهیه کنندگان پس از تفاهم با یکدیگر به یک نفر حق رای می دادند که امیدواریم امسال هم همینگونه رفتار کنند و مشکلی پیش نیاید. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه