English

امثال سحر قریشی در زمین چه کسی باز می کنند؟

این روزها تصاویر دست دادن سحر قریشی با مردان در ترکیه دست به دست می شود و حاشیه ساز شده است.

امثال سحر قریشی در زمین چه کسی باز می کنند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، پس از آزاده نامداری، ستاره اسکندری و نگار جواهریان این بار نوبت به سحر قریشی رسیده که فیلم حجاب نا مناسب و دست دادنش با مردان در شبکه مجازی دست به دست شود.

به نظر می رسد که این بازیگر که اصولا بیش از هنرش با حواشی مختلف بر سرزبانهاست، توسط مخاطبان برنامه ای در شبکه من و تو در ترکیه شکار شده است. این بازیگر چندی پیش در مصاحبه ای مخالفت خودش را با حضور زنان در استادیوم اعلام کرده بود. وی که در یک برنامه اینترنتی شرکت کرده بود، وقتی با پرسش مجری در این زمینه روبرو شد گفت: دوست ندارم بروم استادیوم. از اینکه کنار تعداد زیادی آقا قرار بگیرم منقلب می‌شم، احساس امنیتم رو از دست می دهم. کاملاً موافقم که اجازه نمی دهند خانم به استادیوم بروند.

این در حالی بود که پیش تر از آن، برای تماشای بازی پرسپولیس – الهلال در ابوظبی به استادیوم بن زاید رفته بود و عکس های زیادی هم از او در فضای مجازی منتشر شد. گرچه سحر قریشی در مصاحبه ای که اخیرا انجام داده تصریح کرده که این سخنان را با توجه به شرایط ورزشگاه های کشور گفته و گفت: هر جایی که امنیت نداری، نباید حضور داشته باشی. آمدند گفتند چرا گفتی منقلب می‌شوم؟ گفتم منقلب می‌شوم چون حالم دگرگون می‌شود. چون اگر حس کنم الان امکان دارد یکی از پشت روسری من را بکشد، یکی لباس من را بکشد، خب معلوم است که من حالم بد می‌شود، چون من نمی‌دانم آدم‌هایی که اطراف من حضور دارند، چه‌کسانی هستند و دیدگاه‌شان چیست. ......الان هنوز یک دستشویی یا ورودی و خروجی جدا در ورزشگاه‌های ما نیست.

این نظرات انتقادات فراوانی را از سوی سلبریتی هایی نظیر مهناز افشار، رضا رشیدپور، الیکا عبدالرزاقی و غیره به دنبال داشت اما جدی ترین چالش سحر قریشی با مهناز افشار رقم خورد و این بازیگر جوان با انتقادات بسیار تندی افشار را تا امروز نواخته است.

این تنها اظهار نظرهای قریشی نبود که او را نقل مجالس کرد، بلکه تصمیم او برای ورود به عرصه کارگردانی هم موجی از حواشی را ایجاد کرد و واکنش های مختلفی را برای این بازیگر که عموما در آثار نه چندان کیفی سینمای ایران حضور داشته ایجاد کرد. حتی پوشش نامناسب و دور از عرف او در اکران مردمی فیلم ایکس لارج از دیگر موارد حاشیه ساز این روزهای سحر قریشی بود.

سحر قریشی در اکران مردمی ایکس لارج

اما در کنار همه این موارد فیلم منتشر شده او از حضور بدون حجاب مناسب و دست دادنش با مردان در ترکیه، با توجه به اظهاراتش در مورد حضور مردان نا شناس در اطرافش در استادیوم ها بیش از پیش جنجالی شد.

بد حجابی یا سوء رفتار در همه اقشار ممکن است بروز و ظهور داشته و عده ای مرتکب آن شوند اما این مسئله در مورد هنرمندان، به دلیل جایگاه فرهنگی و شهرت و محبوبیت متمایز آنها، معمولا با حواشی بسیار هم همراه شده است و حتی تبعات سنگینی هم برایشان داشته است و البته به یک بمب خبری از نوع اخبار زرد تبدیل شده و با سرعت زیادی منتشر می شود.

با این اوصاف و به رغم همه حساسیتی که این روزها و بویژه بعد از آغاز کمپین معصی (مسیح!) علی نژاد در شبکه های معاند، در مورد کشف حجاب، مخالفت با حجاب اسلامی  و یا ترویج روابط خارج از عرف با جنس مخالف در کشور ایجاد شده است، باید دید که هنرپیشه ها و سلبریتی های سینما ، تلویزیون و سایر عرصه ها در کشور چرا کماکان به این رفتار ادامه می دهند.

سحر قریشی در این باره هم در مصاحبه ای که اخیرا انجام داده گفته است: "زمانی که همه دارند علیه روسری صحبت می‌کنند در حالی که مملکت من مشکل روسری و حجاب ندارد. جمع شدند می‌گویند حجاب اجباری اما من دارم تبلیغ روسری می‌کنم. بچه‌های ما با همین روسری و با همین حجابی که داشتند، مورد تجاوز قرار گرفتند و به آنها جسارت کردند و آسیب رساندند. الان درد ما این نیست. ما الان هزارتا مشکل در جامعه داریم. آمدند توهین کردند و گفتند همه هنرمندان دارند علیه حجاب اجباری کمپین درست می‌کنند و صحبت می‌کنند، شما داری روسری تبلیغ می‌کنی؟ معلوم است که تبلیغ می‌کنم. امنیت یک زن، پوشش آن است. اگر می‌خواهی در ایران امنیت داشته باشی باید حجاب کنی؛ حالا بگذریم که قانون ما هم است. دردتان این نباشد، دردهای بزرگ‌تری وجود دارد. همین عقده‌گشایی‌هاست، همین تجاوزهاست، همین که این همه بچه‌های بی‌سرپرست از سطل زباله پیدا می‌شوند و... بروید به اینها برسید و دربند یک متر، دو متر پارچه نباشید!"

در حالی که سلبریتی های ما به خوبی بر مغایرت قانونی از این دست رفتارها با قوانین رسمی، شرعی و عرفی کشور اشراف دارند و تاکنون، باید درک کرده باشند که حضور موبایل های هوشمند در دست مردمی که آنها را در همه جای دنیا کاملا می شناسند و شبکه های معاندی که به دنبال یارگیری از جمع افراد مشهور و محبوب و بهره گیری سیاسی و مغرضانه از آب گل آلود هستند؛ پس به سرعت و با ولع، اقدام به نشر تصاویر آنها می کنند، دیگر حیطه شخصی و یا اجتماعی آنها محدود به داخل مرزهای کشور نبوده و دنیا برای آنها شیشه ای شده است.

نکته قابل تامل این است که چنین رفتارهایی نزد بخشی از هنرمندان ما تازگی ندارد؛ و حتی اگر در یک جستجوی اینترنتی ساده همین اسامی ذکر شده در این یادداشت را مورد بررسی قرار دهیم، می بینیم که تصاویر بد حجاب یا بی حجاب آنها پیش از این هم توسط خودشان و یا دیگران رنگ انتشار به خود گرفته است. شاید دشمن با سوء استفاده از گستردگی نفوذ شبکه های مجازی در صدد زدن چند هدف با یک نشان است اما به نظر می رسد که نه تنها این هنرمندان همچون کبک سر خود را در برف کرده، بلکه عده ای مغرض به استخدام ذهنی و عملی تلاش های دین ستیزانه و مخرب بیگانه در آمده اند و همانطور که معصومه علی نژاد خود را به طور بیش فعال در اختیار آنها قرار داده، این جماعت هم خوراک مناسب را برای آنها فراهم می کنند.

حال سوال اینجا است که آیا قوانین ما با خلاء روبرو هستند که زمینه ارتکاب چنین رفتارهایی فراهم است؟ آیا دستور العمل ها و قوانین سازمان صدا و سیما و معاونت سینمایی شفاف نیست و یا ضمانت اجرایی و امکان برخورد جدی وجود ندارد یا اگر دارد تا به حال، تسامح دست اندرکاران و مدیران و اصولا ضعف و ابراز نیاز به عده ای قلیل، باعث جری شدن این افراد شده است؟ آیا این افراد آگاهانه اقدام به مخالفت با شعایر اسلامی و قوانین رسمی کشور می کنند و آب به آسیاب دشمنان قسم خورده کشور و نظام اسلامی و مردم مومن و متدین ایران اسلامی می ریزند؟ یا اینکه واقعا این قدر از فضای حاکم اجتماعی و سیاسی و تلاش های پلید دشمنان بی اطلاعند؟ آیا آنها تا این حد به بی تفاوتی رسیده اند که می توانند نتایج و هزینه های رفتار خارج از چارچوبشان برای مملکت را نا دیده انگارند و کماکان به روش لاابالی خود ادامه دهند؟

شاید اینبار نیازمند برخوردی جدی تر که بسترساز بازداندگی است نیاز باشد حال این واکنش سلبی باشد و یا ایجابی تفاوتی نمی کند. در حالی که ما با انبوهی از نهادهای متولی فرهنگ حجاب اسلامی مواجهیم، سکوت و انفعال آنها تعجب برانگیز است. در عین حال باید بپرسیم که امثال سحر قریشی در زمین چه کسی بازی می کنند؟ و نهادهای امنیتی مشغول به چه کار هستند؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه