English

دستگاه بهداد لاهوتی در گالری هدایت به نمایش درآمد؛

فرشی از ۱۳۹۷ دست و پای قطع شده زنان در جنگ

هفتمین نمایشگاه انفرادی بهداد لاهوتی با دستگاه تا 18 اسفندماه درگالری هدایت برپاست.

فرشی از 1397 دست و پای قطع شده زنان در جنگ

به گزارش خبرگزاری موج، در کنار نمایشگاه دستگاه، گالری هدایت تعدادی از مجسمه های اخیر و پیشین بهداد لاهوتی را در بخش دیگر گالری به نمایش گذاشته است.

این هنرمند مجسمه ساز درباره دستگاه گفت:ایده نمایشگاه دستگاه در امتداد اثر صلح براى همسایه که در بینال مجسمه سازی پنجم نمایش داده شد، شکل گرفت. آن اثر متشکل از ٣٦٥ قطعه از اعضای  بدن انسان بود که با باند گچى ساخته شده بود و پوسته یک کره دو مترى را پر می کرد.

او افزود: اتفاقات، تفکرات و حواشى زندگی خودم و جامعه معمولاً موضوعات کارى من هستند و دوست دارم آثارم برای مخاطب سوال بوجود آورند و آن ها را به تفکر وا دارد. بی شک اتفاقاتی که در جهان و خاورمیانه رخ می دهد؛ جنگ ها، اخبار و اتفاقاتی که در زندگی خانواده و دوستانم رخ می دهد من را متاثر می کنند و این موضوع به نوعی هنگام خلق اثر ذهن مرا درگیر خود می کنند.

او درباره ایده فرش گفت: از حدود یک سال قبل در فکر خلق این اثر بودم. من آدم تجربه گرایی هستم وهنگام خلق اثرم همواره متاثر از تفکرات و اتفاقات متعددی هستم. فرش جنگ، تنها برای خاورمیانه پهن نشده است و همه مردم دنیا تنها یک قدم با این فرش فاصله دارند.

این مجسمه ساز ادامه داد: انسان امروزی جنگ را هرلحظه تجربه می کند او در حالی که روی مبل راحتی خانه اش نشسته و پایش را روی پایش انداخته با روشن کردن پیچ تلویزیون، فجایعی را ببیند که کیلومترها با او فاصله دارد و گاه حتی به جای متاثر شدن از تماشای صحنه جنگ لذت می برد و رسانه ها با انسان امروزی کاری کرده اند که نسبت به وقوع جنگ ها و فجایعی که به بار می آورند بی تفاوت شده اند.

لاهوتی درباره چگونگی اجرای ایستالیشن دستگاه گفت: این اثر از 1397 قطعه پرینت سه بعدی از دست و پای زنان که قربانیان اصلی جنگ ها هستند، تشکیل شده است. قطعه هایی که پس از انفجار کنار همدیگر گذاشته شده اند. این قطعات به شکل فرشی درابعاد 6 در4 مترمربع چیدمان شده وچیدمان این پروژه 12 روز طول کشیده است.

 او افزود: پروژه دستگاه متشکل از یک چیدمان به همراه صدا و متن کناری است. صدای این اثر حاصل شمارش رج ها و برخورد قطعات در هنگام نصب به همراه صداى ماشین فرش بافى است. متن مانند فرش و صدا گذارى هویتى مستقل دارند و هر یک تلاش می کنند تا ابعاد مختلفى از اثر را براى مخاطب به نمایش بگذارند.

بهداد لاهوتى متولد ١٣٥٥ تهران است. او عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ایران دوره ششم و هشتم بوده است. او عضویت در شوراى سیاست گذارى و دبیر اجرایى بینال هفتم مجسمه سازى تهران ١٣٩٦ وعضو شوراى سیاست گذارى وانتخاب آثار سمپوزیوم هشتم تهران ١٣٩٥، دبیرسمپوزیوم پدیده مشهد ١٣٩٣، عضو شوراى دبیران بینال ششم مجسمه سازى تهران ١٣٩١ ودبیر اکسپوى مجسمه ١٣٩٠  را در کارنامه کاری خود دارد وتاکنون شش نمایشگاه انفرادی در گالری های آران، ابن سینا و سروبرپا کرده است و آثارش را تاکنون در بیش از 50 نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه دستگاه تا 18 اسفندماه در گالری هدایت واقع در خیابان نجات اللهی کوچه ششم پلاک 15 میزبان علاقه مندان خواهد بود. گالری همه روز جز سه شنبه ها از ساعت 15 تا 19 میزبان علاقه مندان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی