English

لحظه به لحظه با اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر/اعلام اسامی برندگان سیمرغ بلورین جشنواره فجر

ابراهیم داروغه زاده گفت: سینمای ایران نقش خود را در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

لحظه به لحظه با اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر/اعلام اسامی برندگان سیمرغ بلورین جشنواره فجر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ، با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. اجرای این مراسم را محمدرضا شهیدی فر به عهده دارد. در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، مدیرانی همچون طباطبایی نژاد، رییس مرکز سینمای مستند و تجربی، علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی، حضور دارند. 

از میان هنرمندان حضور علی نصیریان که عزادار درگذشت همسرش و یکی از نامزدهای نقش مکمل است و جمشید مشایخی برجسته است. از دیگر هنرمندان حاضر می توان به هوتن شکیبا، نرگس آبیار، الناز شاکر دوست، سعید روستایی و ... اشاره کرد.

ابراهیم داروغه زاده با عرض خیرمقدم به حاضرین گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال 1397 پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

وی افزود: در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.

داروغه زاده ادامه داد: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود. او ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است. 

در ادامه فیلم کوتاه بچه خور به کارگردانی محمد کارت به عنوان بهترین فیلم کوتاه معرفی شد.

پس از آن بابک بهداد کارگردان فیلم مستند سینمایی بهارستان خانه ملت سیمرغ خود را دریافت کرد.

کارگردان مسخره باز سیمرغ را نگرفت

فیلم سینمایی مسخره باز به کارگردانی همایون غنی زاده به عنوان فیلم برگزیده بخش نگاه نو معرفی شد که این کارگردان فیلم اولی برای دریافت جایزه اش به روی سن حاضر نشد و به جای خود شهروند افغانستانی را به مراسم فرستاده بود. این فرد در ابتدا خود را کسی معرفی کرد که نزد همایون غنی زاده کار می کند معرفی کرد و از این هنرمند خواسته بود تا در مورد مشکلات مهاجرین افغانستانی سخن بگوید. وی که از روی متن مکتوبی می خواند افزود: حال که اینجا به جای این هنرمند حضور دارم با خود می گویم مگر کسی مشکلات ما را نمی داند و مگر ایرانیان در کشور خودشان کم مشکل دارند. پس بهتر است از امید سخن بگوییم و به پاس سالها میزبانی آرزو کنیم که ایران از مشکلات خود عبور کند. پس از این سخنان، وی پیام همایون غنی زاده را قرائت کرد که طی نامه ای از دریافت اولین سیمرغ خود امتناع کرده بود. این کارگردان در ادامه رفتار عجیب خود اظهار داشته بود: می خواستم که حضورم نگاه جدیدی را به این جشنواره بیاورد، حال که در این امر موفق نبودم از پذیرش این جایزه معذورم.

در ادامه این مراسم محمدرضا شهیدی فر اسامی بیست و سه آزاده دفاع مقدس را خواند تا این عزیزان به همراه بیست و سه نوجوان بازیگر فیلم سینمایی ۲۳ نفر، به روی سن حاضر شوند تا از این قهرمانان دفاع مقدس تقدیر شود. پس از آنکه حاضران در مراسم اختتامیه دقایق طولانی این ایثارگران را ایستاده تشویق کردند، گوهر خیراندیش به روی سن آمد و در سخنان کوتاهی ضمن تحسین فیلم سینمایی ۲۳ نفر گفت: من بعد از بازی در ۱۳۰ فیلم و تماشای بسیاری از فیلم‌های ایران و جهان می توانم بگویم که این فیلم از استانداردهای جهانی برخوردار است. من مطمئنم این فیلم با خصوصیاتی که دارد یکی از پر فروش‌ترین ها می شود و هر کسی با آن ارتباط برقرار می کند چرا که انسانی را نمی توانید پیدا کنید که دوست داشته باشد تا یک وجب خاک وطنش را از دست بدهد. وی در ادامه افزود: دست و روی این قهرمانان را به دستور خودم و مادرم می بوسم و سر تعظیم در مقابل آنها پایین می آورم. این هنرمند پیشکسوت افزود: مملاصالح فردی بود که در سه دوران اسارت دیده و شکنجه شده، بعد این قهرمانان توانستند بیایند و حقانیت او را اثبات کنند. پس از آن سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره ۳۷ فجر، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و حبیب احمدزاده هنرمند بر روی سن حاضر شدند تا سیمرغ نمادینی از سوی جشنواره فجر به این ۲۳ نفر ادا کنند در این لحظه محمدرضا شهیدی فر پاکت برنده سیمرغ بلورین (زرین) فجر از نگاه ملی را که به فیلم ۲۳ نفر اختصاص یافته بود، گشود و خواند. مهدی جعفری کارگردان و مجتبی فرآورده هم به روی سن آمدند تا این سیمرغ را دریافت کنند. پس از آن وزیر ارشاد در سخنان کوتاهی به جای سخنرانی بخشی از پیام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد.

در ادامه اهدای جوایز بخش اصلی، سودای سیمرغ آغاز شد.

در ابتدای بخش اهدای جوایز بخش اصلی سودای سیمرغ ، پس از آنکه اعضای هیات داوران به روی سن حاضر شدند، مهرزاد دانش به نمایندگی از ایشان متن بیانیه هیات داوران بخش سودای سیمرغ را به شرح زیر قرائت کرد و گفت:

1. رشد چشمگیر فنی و صنعتی در سینمای ایران،‌ یکی از بارزترین نمودهای جشنواره امسال است، آن‌سان که انتخاب برترین‌ها از میان گزینه‌های متعدد،‌ فرایندی دشوار و بحث‌برانگیز و البته خرسندی بخش برای هیات داوران بود.

2. تنوع گونه‌ها و لحن‌ها و سبک‌های مختلف سینمایی، ویژگی دیگر فیلم‌های جشنواره امسال است. توجه سینماگران به ژانرهای مختلف جنگی، کمدی، پلیسی، فانتزی، تخیلی، ملودرام،‌ نوار، تریلر، معمایی و نیز لحن‌های اجتماعی، خانوادگی و شاعرانه، غنای موضوعی فیلم‌های امسال و فاصله‌شان را از قالب‌های یکسان دوران گذشته نوید می‌دهد.

3.مدت‌های مدید است که قاب سینمای‌ ایران، به دلایل مختلف، گرفتار فضاهای محدود و بسته و عمدتا آپارتمانی معطوف به مشاجره‌های خانوادگی شده است. باعث خوشنودی است که عوامل فیلم‌های امسال، این قاب محدود را شکستند و دوربین خود را به محیط‌های باز معابر و خیابان‌ها و جاده‌ها و دشت‌ها و شهرهای مخلتف کشور بردند تا گستره‌های وسیع و پس‌زمینه‌های عریض و تنوع چشم‌اندازها، قابی در خور نام و هویت سینما پیدا کنند.

4. تاریخ، عرصه دشوار و ناپیدای سینمای ایران است. تلاش سینماگران در جشنواره جاری، برای نقاب زدن به لایه‌های زیرین این فضای پرمخاطره و حساسیت‌برانگیز، چه تاریخ جنگ تحمیلی هشت ساله که در برگیرنده حماسه دفاع شهیدان و ایثارگران و آزادگان بی‌ادعا است، و چه تاریخ معاصر صدساله که بحبوحه‌ای از پیروزی‌ها و شکست‌ها و مقاومت‌ها و رادمردی‌ها و پهلوانی‌ها است، تحسینی در خور می‌طلبد.

5. موقعیت‌شناسی سینماگران در درک روح زمانه و نیازسنجی‌های روزگار ما، از دیگر نکته‌های پرتامل جشنواره امسال است. چه آن سینماگری که گوهر ناب آرامش و مسالمت را در فضای عصبیت‌زده کنونی می‌جوید و چه آن دیگری که با یادآوری تهدیدهای گذشته و حال جزم‌اندیشان پیرامونی، بر دفاع از پیکره وحدت ملی تاکید می‌کند.

6. فیلمنامه، همچنان چشم اسفندیار سینمای ما است. انسجام روایی،‌ آغازبندی و پایان‌بخشی منطقی، ضرب آهنگ روایت، توجه به عمق و باورپذیر بودن انگیزه‌های رفتاری و موقعیتی شخصیت‌ها، و حل شدن ایده و دور نمایه در تار و پود دراماتیک داستان بایسته‌های کمتر دیده‌ شده این عرصه است.

7. جشنواره امسال نشان داد که سینمای ایران، بضاعتی در خور دارد و در نگاهی واقع‌بینانه و نه کمال‌گرایانه و خیالی، درصدآثار برترش به دیگر آثار، چیزی کم از درصد آثار برتر جشنواره‌های معتبر جهانی ندارد. این ظرفیت را پاس بداریم و با افراط و تفریط‌های بی‌جا در حسن‌جویی زیاده از حد و عیب‌جویی گشاده از وسعت، تضییعش نکنیم.

8. نزد هیات داوران، جز سنجه‌های سینمایی، معیار دیگری برای ارزیابی فیلم‌ها ملاک نبود. تقسیم‌بندی‌های جعلی و نادرستی که در برخی محافل عمدتا موج‌سوار و جناحی برای فیلم‌‌ها و سینماگران مطرح می‌شود. جز ایجاد انشقاق برای سینمای کشور، کارکرد دیگری ندارد. همه سینماگران کشور، فرزندان این خاک و دیارند و هر فیلمی که طبق قوانین جاری، به بخش مسابقه راه یافته است، اثری مجاز و محترم است و سهمی برابر با دیرگی برای ارزیابی عادلانه دارد. ساحت داوری، منزه از تاثیرپذیری از سهم‌خواهی‌های محفلی و داد و ستد‌های جناحی است.

9. چه به عنوان نتایج داوری جشنواره در اعلام نام نامزد‌ها و برگزیدگان مطرح می‌شود، برایند و معدل بینش و داشن و شعور و ذائقه و تجربه سینمایی هفت نفر اعضای هیات داوران است. بدیهی است که در صورت داوری دیگران با کم و کیفی متفاوت، رقم خوردن نتایجی دیگر امکان داشت. داوری دو سو دارد، یکی سو آنچه داوری می‌شود و سوی دیگر خود داوران که با انتخاب‌های خود، خویشتن را در معرض قضاوت دیگران قرار می‌دهند. امیدواریم داوری ما، در انطباق نسبی با خرد و وجدان جامعه هنری و هنردوست باشد. 

اولین سیمرغ با اعلام محمدعلی باشه آهنگر اهدا شد. در این بخش، ایمان کریمیان برنده سیمرغ بلورین جلوه های ویژه میدانی به خاطر ماجرای نیم روز, رد خون شد.

با اعلام محمود کلاری، جواد مطوری برنده سیمرغ بلورین جلوه های ویژه بصری به خاطر فیلم مسخره باز شد.

با اعلام ریماه رامین فر، سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به ایمان امیدواری برای فیلم شبی که ماه کامل شد، اهدا شد.

با اعلام محمدعلی بزرگ نیا، سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به محمدرضا شجاعی اهدا شد. 

با اعلام محمد بزرگ نیا سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای فیلم سینمایی غلامرضا تختی اهدا شد.

با اعلام محمد احسانی سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ایرج شهزادی برای فیلم سینمایی متری شش و نیم اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدا گذاری، با اعلام محمد احسانی، به مهرشاد ملکوتی برای فیلم سینمایی ماجرای نیمروز۲, رد خون اهدا شد. 

سیمرغ بلورین بهترین صدا گذاری، با اعلام محمد احسانی، به مهرشاد ملکوتی برای فیلم سینمایی ماجرای نیمروز۲, رد خون اهدا شد.

با اعلام مهرزاد دانش سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای فیلم متری شش و نیم اهدا شد.

با اعلام پوران درخشنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم سینمایی قصر شیرین اهدا شد.

با اعلام محمود کلاری سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم سینمایی غلامرضا تختی اهدا شد.

با اعلام ریما رامین فر سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن به فرشته صدر عرفایی برای فیلم شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

این هنرمند آرزو کرد: دنیای ما دنیای عشق در مقابل تکفیر و صلح در برابر جنگ باشد تا دنیای بهتری شود.

به اعلام محمدعلی باشه آهنگر، سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد به علی نصیریان اهدا شد.

این هنرمند گفت: من تا به حال سیمرغ نگرفتم توقعی هم نداشتم. حالا آقایون لطف کردند به من سیمرغ درجه دویی به من دادند. (به شوخی)

وی افزود: به دلیل مشکلاتی که در زندگی داشتم نمی خواستم به این مراسم بیایم، اما دوست داشتم که از این تریبون بگویم من آدم خوشبختی هستم که در این سن برای نوه خودم (اشاره به سن کارگردان فیلم مسخره باز) در یک فیلم خلاق بازی کنم.

این هنرمند پیشکسوت با صدایی بلند افزود: من برای همایون غنی زاده آتیه روشنی می بینم.

در این لحظه دوربین جشنواره این کارگردان را در بین جمعیت نشان داد که چشمانش پر از اشک شده بود.

در ادامه جمشید مشایخی هم گفت: اولین کار تئاترم را با علی نصیریان در مقام کارگردان کار کردم. به او که همسرش، بخشی از زندگی‌اش را از دست داده تسلیت می گویم.

با اعلام مهرزاد دانش سیمرغ بلورین هنر و تجربه به همایون غنی زاده برای فیلم سینمایی مسخره باز اهدا شد.

این کارگردان جوان گفت: در شبی که آقای علی نصیریان بعد از چهل سال، سیمرغ گرفتند و من (با بغض) دو سیمرغ گرفتم. اولی را نگرفتم چون جایزه اش را دوست نداشتم چون در پایان دیدم فیلم من موفق نشده نگاه نویی به جشنواره تزریق کنم اما این جایزه بخش هنر و تجربه را دوست دارم  می پذیرم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن به الناز شاکردوست برای فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد، اهدا شد. این هنرپیشه گفت: همیشه فکر می کردم برای گرفتن این جایزه تا اینجا می دوم اما نشد که بدوم اما بالاخره شد.

وی سپس به احساس مسئولیتی فراتر از مسئولیت بازیگری، به مسئولیت اجتماعی نقشش اشاره کرد و گفت: مادر دختری که من در این فیلم نقشش را بازی کردم در این مراسم حضور دارد که هر دو فرزند پسر و دخترش را از دست داده است. امیدوارم هیچ مادری قربانی سیاست نشود.

با اعلام محمد بزرگ نیا سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد، اهدا شد.

این هنرمند گفت: من خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتم. خوشحالی بزرگی دارم که خانواده ام هر روز بزرگتر می شود. خانواده اصلی ام پدر، مادر و برادرم که در همه این سالها حامی من بودند. خانواده تئاتر که شانزده سال از آنها آموختم. خانواده فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد و خانواده سینما که من را در جمع خود پذیرفتند.

در ادامه این مراسم با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور، حسین انتظامی و ابراهیم داروغه زاده در کنار هیات داوران بر روی سن ادامه جوایز اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم سینمایی قصرشیرین اهدا شد. محسن قرایی پس از دریافت جایزه اش ضمن تشکر از داوران گفت: می خواستم از رضا میرکریمی و حامد بهداد تشکر کنم که با اجرای درخشان‌شان فیلمنامه ما را ارتقا دادند.

محمد داوودی هم گفت: ممنونم از آقای میرکریمی و اهتمامشان. ممنون از قصر شیرین ماندگاری که برای سینمای ایران ساختید. اگر فیلمنامه یک کار دیده می شود زحمت همه عوامل است. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

نرگس آبیار پس از دریافت سیمرغ گفت: من همیشه این دلگیری را داشتم که چرا در کشور خودم حتی کاندیدای کارگردانی نمی شوم. اما امشب برای خودم و تیمم خیلی خوشحالم و البته برای همکارانی که شاید عدم دریافت جایزه ناراحتشان کرده باشد، ناراحت هستم. ما تیم خیلی خوبی در تولید و پس تولید داشتیم. پس از آن سیمرغ بلورین بهترین فیلم به شبی که ماه کامل شد تعلق گرفت.

محمدحسین قاسمی تهیه کننده این فیلم جایزه را دریافت کرد. محمدحسین قاسمی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم برای «شبی که ماه کامل شد» گفت: تشکر می کنم اول از خدای خودم؛ پدر و مادرم و مادر همسرم که اگر خدا به من نگاه می کند به خاطر آنهاست. از هیات داوران و گروه خوبی که داشتیم و اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسن دوست تقدیم می کنم. در انتهای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردمی به فیلم سینمایی متری شش و نیم اهدا شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه