English

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز به‌عنوان یکی از موزه‌های برتر کشور

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز ازسوی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) به‌ عنوان یکی از موزه‌های برتر کشور شناخته شد.

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز به‌عنوان یکی از موزه‌های برتر کشور
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز که در سال ۱۴۰۱ به عضویت رسمی ایکوم درآمد؛ به‌دلیل شیوه‌ی عملکرد در سال ۱۴۰۲، در شاخص «معرفی» ایکوم (به‌عنوان یکی از شاخص‌های ۱۴ گانه ایکوم) در گروه موزه‌های دولتی متوسط (طبقه‌بندی متوسط براساس تعداد کارکنان) موفق به کسب رتبه سوم شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

گفتنی است، انتخاب موزه پس از داوری بیش‌ از صد موزه از سراسر ایران، با حضور ۴۵ داور متخصص در حوزه میراث و موزه صورت گرفته است.

ایکوم، بزرگ‌ترین خانواده جهانی موزه، موزه‌داری و سازمان‌هایی است که به نحوی با تعریف موزه در ارتباط هستد و از نقطه‌نظر صلاحیت علمی در این زمینه در جهان در جایگاه و مرتبه نخست قرار دارد. شورای بین‌المللی موزه‌ها - ایکوم تنها سازمانی است که اطلاعات مورد‌ نیاز موزه‌ها را ارائه می‌دهد. از سال ۱۹۴۶ ایکوم با ارائه خدمات به کمیته‌های ملی در سراسر جهان آنان را در زمینه حفظ و حراست از گنجینه‌های ملیشان و تبادل تاریخ و فرهنگ یاری رسانده است. همچنین ایکوم از رهنمودهای مؤسسه‌های ذی‌ربط بهره می‌جوید.

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز به‌منظور بالابردن سطح دانش عمومی درباره عالم خلقت و شناخت ارزش وجودی گیاهان، جانوران، کانی‌ها و سنگ‌ها در زندگی انسان و همچنین کمک به آموزش بهتر علوم و جبران کمبود آزمایشگاه‌های مراکز آموزشی، موزه تاریخ طبیعی در سال ۱۳۵۳ به‌ همت صدرالدین شریفی (استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز) تأسیس شد  و در سال ۱۳۵۹ به ساختمان کنونی آن با وسعتی در حدود ده‌ هکتار انتقال یافت. این ساختمان در دوطبقه و مشتمل بر یک‌سالن مرکزی بزرگ گنبد مانند و سه‌بال جانبی است و به‌لحاظ وضعیت خاص معماری و رعایت نکات ایمنی برای نمونه‌ها یکی از بی‌نظیرترین و علمی‌ترین موزه‌ها در ایران به شمار می‌رود. در ابتدا بخش‌های جانورشناسی، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی، آناتومی پایه‌گذاری و افتتاح گردید و در سال ۱۳۸۱ مجموعه دیگری به نام موزه تکنولوژی به موزه تاریخ طبیعی اضافه شد. موزه صنعت برق و موزه مخابرات نیز در سال‌های بعد در این مجموعه افتتاح گردید. در حال حاضر بخش نجوم، موزه اقوام و موزه هوافضا در دست تکمیل است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه