English

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

اجرای ۲ پویش سلامت محور تا پایان سال جاری در فارس

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در دستیابی به اهداف حوزه سلامت، از آغاز ۲ پویش «ارتقاء آگاهی و سلامت مادران باردار» و «فارس زیبا با طبیعت بدون زباله» در سال جاری خبر داد.

اجرای ۲ پویش سلامت محور تا پایان سال جاری در فارس
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، عباس رضاییان زاده، در جمع خبرنگاران، ضمن بیان این موضوع که امروزه بحران ریختن زباله در طبیعت به یک پدیده عمومی تبدیل شده است، گفت: زباله‌ها نه‌ تنها سبب از بین رفتن زیبایی طبیعت می‌شوند، بلکه به آن‌ آسیب می‌رساند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ریختن زباله در طبیعت، اثرات جبران ناپذیری را بر منابع آب و خاک ما دارد و رهاسازی پلاستیک در محیط زیست ضمن ایجاد آسیب‌هایی مانند بیماری و مرگ حیوانات، آلودگی منابع طبیعی و چرخه غذایی جانوران و انسان ها، چهره بسیار نامطلوبی از طبیعت محیط زیست ما ایجاد می کند.

او با بیان اینکه اغلب مردم با اینکه می‌دانند کیسه پلاستیکی و ظرف‌های ساخته شده از پلاستیک به محیط زیست آسیب می‌ رسانند، باز هم برای خرید و جابه‌جایی وسایل از کیسه‌ی پلاستیکی استفاده می‌کنند، گفت: تجزیه طولانی مدت از ویژگی های پلاستیک است که سال‌ها طول می‌کشد و در طول این مدت، به دلیل تابش آفتاب بر روی آن، مواد سمی سازنده پلاستیک وارد هوا و خاک می‌شود و آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: با توجه به نزدیک شدن به بهار طبیعت و آغاز سفرهای نوروزی، معاونت بهداشت این دانشگاه برنامه ریزی برای پاک سازی محیط زیست از پسماند های پراکنده در اطراف جاده ها و ورودی های شهرها و روستاهای استان به ویژه پلاستیک های رها شده در طبیعت را انجام داده است.

او ادامه داد: این پویش با شعار «فارس زیبا با طبیعت بدون زباله» از ۱۳ تا ۱۷ اسفندماه جاری با مشارکت هم استانی های عزیز و همکاری تمامی سازمان ها و سمن ها اجرا می شود.

سپس، رضاییان زاده با بیان اینکه سواد سلامت مادران عامل کلیدی و مهمی در تضمین انجام مراقبت‌های دوران بارداری است، گفت: به همین منظور پویش «ارتقا آگاهی و سلامت مادران باردار» از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند سال جاری در تمامی شبکه های بهداشت و درمان استان برگزار می شود.

این مقام مسوول در دانشگاه با اشاره به اینکه بارداری زمینه ای گسترده و مهم از زندگی زیستی و اجتماعی است و کسب آگاهی های لازم و حداقل درباره آن، نه تنها حق همه افراد، بلکه وظیفه آنهاست، گفت: ارتقای آگاهی و دانش مادران از تغییرات بدن و جنین در دوران بارداری، کمک می کند تا مادران بتوانند از وضعیت سلامتی خود آگاه شده و در نهایت دوره بارداری خود را به خوبی سپری کرده، برای زایمان آماده باشند و آگاهی لازم برای مراقبت از فرزند خود را به دست بیاورند.

او بیان اینکه مرگ های مادران جزو مرگ های غیر قابل قبول محسوب می شود، چرا که بسیاری از علل مرگ و میر این گروه هدف قابل پیشگیری است، افزود: با مرگ مادر، خانواده عضو اصلی خود را برای مدیریت و مراقبت کودکان از دست می دهد و سرانجام بقاء و آموزش کودکان نامعلوم می شود.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه ۹۹ درصد از مرگ و میر مادران در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد، گفت: ۱۳ مورد در سال ۱۴۰۰، ۱۰ مورد در سال ۱۴۰۱ و در سال جاری تاکنون ۸ مورد مرگ مادر باردار در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز اتفاق افتاده است که برخی از این موارد به دلیل عدم اطلاع و حساسیت مادر و اطرافیانش در خصوص علائم هشدار دهنده در دوران بارداری و پس از زایمان و همچنین عدم مراجعه به موقع به مراکز درمانی بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: مراقبت پیش از بارداری نخستین و موثرترین گام به سوی زندگی سالم پیش از باردار شدن است که سبب بهبود سلامت مادر و نوزاد می شود و در نتیجه سلامت عمومی و کاهش هزینه‌ های درمانی را به دنبال دارد.

او اضافه کرد: پویش «ارتقا آگاهی و سلامت مادران باردار» با اهداف ارتقای سطح سلامت مادر، جنین و نوزاد و کاهش عوارض و مرگ و میر مادری، پیشگیری از خطرات احتمالی در دوران بارداری و پس از زایمان، آموزش و تأکید بر مسائل مهم دوران بارداری، ترویج بارداری سالم و زایمان ایمن، افزایش آگاهی زوجین از باید و نبایدهای دوران بارداری، ارتقا آگاهی در خصوص اهمیت مراقبت‌های پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان، توانمند سازی مادر در دوران بارداری، پیشگیری و کاهش سقط خود به خودی و عمدی جنین و در نهایت کاهش عوارض و مرگ و میر مادر در دوران بارداری و پس از زایمان، آغاز و تا ۴ اسفند ۱۴۰۲ اجرا دارد.

رضاییان زاده ابراز امیدواری کرد تا با انجام این پویش های سلامت محور، شاهد ارتقاء سلامت جامعه در آینده نزدیک باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه