English

از ۵ الی ۸ دی ماه:

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای کشور _ پارس، در شیراز برگزار می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از میزبانی شهر شیراز در برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای کشور، پارس خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره شهر شیراز میزبان ۴۰۰ نفر از هنرمندان از استان های مختلف کشور خواهد بود.

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای کشور _ پارس، در شیراز برگزار می شود
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، حمیدرضا قانعی، در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از دبیرخانه جشنواره و هنرمندان عرصه تئاتر استان در پذیرش میزبانی ۴۰۰ نفر از هنرمندان استان های مختلف کشور، اظهار کرد: بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای کشور، با نام پارس نامگذاری شده است که این رویداد از روز پنجم لغایت ۸ دی ماه به میزبانی شیراز برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: استان فارس در این جشنواره میزبان ۸ استان سمنان، قم، کرمان جنوب، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و یزد بوده که به عنوان میهمانان جشنواره تئاتر منطقه ای پارس هستند.

 وی خاطر نشان کرد: طی یکسال گذشته با برنامه ریزی صورت گرفته عرصه هنرهای نمایشی استان عرصه پر رونق بود و در حال حاضر تمام سالن های نمایش شهر شیراز تا پایان سال در رزرو هستند و اجراهای مختلف دارند.

قانعی تصریح کرد: تئاتر یک هنر مادر است و پرداختن به عرصه هنرهای نمایشی می تواند سایر وجوه هنری را پر رنگ کند و یک موتور محرک برای توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری در استان فارس باشد.

وی ادامه داد: در سال جاری جشنواره های منطقه ای در چهار استان برگزار می شود که استان فارس تنها استانی است که تکرار کننده این جشنواره است و علاوه بر اینکه در سال گذشته میزبان بود، در سال جاری نیز یکی از استان هایی است که در کنار استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و سمنان مجددا میزبان اهالی هنرهای نمایشی در  ۸ استان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین اضافه کرد: مرکز هنرهای نمایشی برای جشنواره های منطقه ای، چهار عنوان نام انتخاب کرد که جشنواره منطقه ای پارس، سهند، جاده ابریشم و خاوران از جمله این عناوین است که استان فارس با نام جشنواره منطقه ای پارس، میزبان این رویداد خواهد بود.

قانعی اظهار کرد: گروه های استان فارس که در جشنواره استانی منتخب شدند در سمنان اجرا خواهند داشت.

وی با بیان اینکه برگزاری این رویداد اتفاق بزرگی برای استان رقم خواهد زد که علاوه بر میزبانی، اهداف ثانویه دیگر را در بر خواهد داشت، افزود: انتخاب اماکن گردشگری شیراز همچون ارگ کریم خان زند، گذر حافظیه، گذر وکیل و دروازه قرآن به عنوان مکان هایی برای اجرای میدان گاه های تئاتر خیابانی می تواند در جهت تبلیغ حوزه گردشگری فارس بیش از پیش موثر باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه تصریح کرد: حضور ۴۰۰ نفر از هنرمندان سایر استان های کشور مبلغ بسیار خوبی برای جنبه های مختلف فرهنگی مردم استان فارس و به صورت ویژه تر شهر شیراز از باب میهمان نوازی و هنر دوستی است.

به گفته قانعی، در جشنواره استانی این موضوع را شاهد بودیم که تمام سانس های اجرا توسط هنرمندان و علاقه مندان به حوزه تئاتر تکمیل بود و پیش بینی ما این است که در جشنواره منطقه ای نیز این اتفاق رقم بخورد.

وی تاکید کرد: حضور هنرمندان پیشکسوت در همراهی با  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اتفاق بزرگی برای استان بود که تجربه بسیار خوبی در جشنواره تئاتر استانی به لحاظ حضور این پیشکسوتان رقم خورد و انتظار می رود در جشنواره منطقه ای علاوه بر حضور پیشکسوتان، حضور هنرمندان ملی را در برگزاری این رویداد شاهد باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: جشنواره تئاتر منطقه ای فارس، فصل جدیدی برای ارتباطات جدی میان نسل گذشته هنرهای نمایشی و نسل جدید خواهد بود.

قانعی افزود: شور و نشاطی که طی این ۴ روز در برگزاری این رویداد در شهر شیراز رقم خواهد خورد به تعبیری می توان گفت، نبض هنرهای نمایشی در این شهر می زند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: فارس سال گذشته موفق به کسب افتخارات و امتیازات بسیار زیاد در جشنواره بین المللی تئاتر فجر شد و امیدواریم این اتفاق در سال جاری نیز رقم بخورد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص میزبانی استان فارس در برگزاری چنین رویدادهایی، تصریح کرد: گروه های اجرا کننده در برنامه ریزی برای اجرای صحنه ای و خیابانی با مشکلات جدی مواجه هستند و در حوزه زیر ساختی نیز ضعف جدی داریم که ماجرای حضور تصمیم گیرندگان ملی به واسطه جشنواره های استانی و منطقه ای به ما کمک خواهد کرد که توجهات در بخش زیر ساخت در عرصه هنرهای نمایشی معطوف شود.

قانعی تاکید کرد: اگر چند پلاتو دیگر در شهر شیراز داشتیم برنامه ریزی بهتر و دقیق تر می توانست انجام شود. از سوی دیگر در حال حاضر از تمام ظرفیت اکران در سالن ها و عرصه نمایش برای اجرای این رویداد بهره می بریم و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شد تا بتوانیم میزبان بسیار خوبی در رویداد باشیم.

وی اضافه کرد: شهر شیراز جذابیت بسیاری برای اجرای کلیه رویدادهای فرهنکی و هنری دارد و اگر این اراده در تصمیم گیرندگان ایجاد شود، سالن های موجود وضعیت بهتری خواهد داشت و در آینده نزدیک می توانیم میزبان رویدادهای بزرگتر باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تاکید بر اینکه تعامل و مشارکت دستگاه های اجرایی در برگزاری چنین رویدادهایی بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: در این خصوص سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در برگزاری این جشنواره حمایت بسیاری داشتند و بخش خصوصی نیز با در اختیار قرار دادن سالن ها برای اکران نمایش ها، همراهی خوبی داشتند.

به گفته قانعی، تعامل و همراهی دستگاه های اجرایی در برگزاری این رویداد از آن ‌سو حائز اهمیت است که بتوانیم یک رویداد فرهنگی هنری درجه یک در شهر شیراز میزبانی کنیم و ‌همچون سال گذشته و دوره های قبل هنرمندان شیراز ثابت کنند که هم در عرصه رقابت و هم رفاقت حرف اول را می زنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پایان خاطر نشان کرد: اکران نمایش های جشنواره منطقه ای تئاتر پارس در بخش های متنوع پیش بینی شده است و علاقمندان می توانند از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب در جشنواره تئاتر منطقه ای در مکان های تعیین شده حضور یابند.

حضور ۳۳ گروه استان های مختلف کشور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای پارس

در ادامه، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: با توجه به تعطیلی جشنواره منطقه ای طی سال های گذشته اما به همت مرکز هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال گذشته مجددا احیای این جشنواره صورت گرفت.

سید رسول موسوی نژادیان افزود: در سال جاری اتفاق بسیار خوبی در برگزاری جشنواره رقم خورد که اجرای بخش نمایش های خیابانی به عنوان بخش اصلی جشنواره تعیین شد که دو جشنواره صحنه ای و خیابانی به شکل مستقل و‌ همزمان طی ۴ روز برگزار می شود.

وی ادامه داد: در سال جاری، در جشنواره منطقه ای در مقایسه با سال گذشته دو گروه اضافه شد که ۱۷ گروه در بخش صحنه ای و در بخش خیابانی ۱۶ گروه از استان ها حضور خواهند داشت و در مجموع ۳۳ گروه در جشنواره حضور جدی دارند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه به سالن های پیش بینی شده برای اجرای نمایش جشنواره تئاتر منطقه ای کشور- پارس اشاره و تصریح کرد: پنج سالن استاد لایق، حافظ، استاد فقیه، استاد هودی و هنر شهر آفتاب میزبان اجراهای صحنه ای هستند.

موسویان نژادیان همچنین در خصوص مکان های برگزاری اجراهای خیابانی، گفت: گذر حافظ، دروازه قرآن، گذر گردشگری وکیل پیرامون محوطه بازار و مسجد وکیل و یک اجرا در سالن استاد بخشی زاده در ساختمان شماره ۲ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از مکان های اجرای نمایش هستند.

وی خاطر نشان کرد: امسال از لحاظ جمعیتی، تفاوت جدی با سال گذشته داریم که در این خصوص بیش از یک صد نفر میهمانان در مقایسه با سال گذشته اضافه شد که این تفاوت نشان از پر بار بودن از نظر تعداد اجرا و کیفیت برگزاری است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پایان اضافه کرد: در این جشنواره در بخش خیابانی اجرای هر تئاتر دو بار خواهد بود که عملا در بخش خیابانی ۳۲ اجرا و در بخش صحنه ای ۱۷ اجرا خواهیم داشت و در مجموع ۴۹ اجرا در طول  چهار روز از برگزاری جشنواره خواهیم داشت.

خاطر نشان می شود؛ از پوستر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای کشور، پارس رونمایی شد.

جشنواره تئاتر منطقه ای کشور+شیراز

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه