English

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس:

ویژه برنامه‌های یادروز شیخ اجل سعدی شیرازی اعلام شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آستانه فرا رسیدن یکم اردیبهشت ماه روز بزرگداشت شاعر پارسی‌گوی سعدی شیرازی، از برگزاری ویژه برنامه‌های هفته فرهنگی سعدی در شیراز خبر داد.

ویژه برنامه‌های یادروز شیخ اجل سعدی شیرازی اعلام شد

به گزارش خبرگزاری موج فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خبری با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع و متعدد در روز بزرگداشت سعدی همزمان با اول اردیبهشت ماه گفت: هنر و پرداختن به اشعار زندگی شخصیت‌ های بزرگی مانند سعدی سختی‌ها و زمختی‌های حوزه اجتماعی و سیاسی را تلطیف خواهد کرد و روح و روان عوام مردم و فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا خواهد داد.

حمیدرضا قانعی با بیان اینکه نخستین روز اردیبهشت ماه روز بزرگداشت سعدی نام دارد، گفت: سعدی شاعری است که در کودکی زبان فارسی را از او می‌آموزیم، در جوانی به او عشق می‌ورزیم‌ و در بزرگسالی مفاهیم برگرفته از اشعار او را درک می‌کنیم؛ در بین شعرای بزرگ ایران زمین پس از آنکه به عظمت فردوسی فکر می‌کنیم، به وسعت مولانا می‌اندیشیم و در باریک بینی و دقت نظر حافظ تأمل می‌کنیم به قله‌ای در ادبیات فارسی می‌رسیم که پُر از حکمت و عرفان شیخ اجل سعدی شیرازی است.
 

هفته سعدی فرصتی برای آشنایی هر چه بیشتر و بهتر مردم با بوستان و گلستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: شاید سعدی به همان اندازه که در عالم فراگیر است، در بین مردم خودمان فراگیر نیست؛ لذا جا دارد که بیش از پیش به آن بپردازیم و فضایی را فراهم کنیم تا مردم هم با نثر اجتماعی گلستان سعدی آشنا شوند و بوستان پر از مثنوی‌های حماسی، عرفانی، عاشقانه‌ و حکمت‌آمیز سعدی را مطالعه کنند.

قانعی اضافه کرد: در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تلاش داریم که به شخصیت‌های بزرگی مانند سعدی و حافظ که هویت‌بخش سرزمین ما هستند در حد و اندازه خودشان بپردازیم.

 

تشکیل اتاق فکر برای برگزاری بزرگداشت سعدی

وی بیان کرد: امسال در اتاق فکری که به همین مناسبت تدارک دیده شده رویکرد اصلی ما عمومی‌سازی و پرداختن به شخصیت سعدی شیرازی و آثارش بود و در حد بضاعت خودمان تلاش کردیم و از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی نیز برای تحقق این امر بهره گرفته‌ایم.

قانعی عنوان کرد: از آنجا که یکم اردیبهشت ماه مصادف با روز جمعه و در آستانه عید سعید فطر است برنامه‌ریزی کردیم که برنامه‌ای در این روز نداشته باشیم؛ با این حال هفته فرهنگی هنری سعدی را با برنامه‌های متنوع و متعددی طرح‌ریزی کردیم؛ افزون بر برنامه‌های رایج در سال‌های گذشته تلاش کردیم برنامه‌هایی نیز ویژه امسال با نوآوری و ابتکار تدارک ببینیم.

 

پویش گرافیست‌های مطرح کشور در باب سعدی

وی پویش گرافیست‌های مطرح کشور در باب سعدی را از مهمترین برنامه‌های بزرگداشت این شاعر در سال جاری دانست و افزود: گرافیک حوزه‌ای است که عوام مردم بهتر از سایر حوزه‌ها آن را درک می‌کنند. گرافیست‌های توانمند و سرشناس کشور از یک ماه پیش با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری کردند و آثاری را در باب سعدی در قالب پوستر ارائه داده‌اند.

قانعی یادآور شد: در تلاش هستیم که در سطح کشور و از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها این پوسترها را تهیه کنیم تا در هفته بزرگداشت سعدی از آنها بهره ببریم تا این کار بهانه‌ای شود که روز سعدی را بیش از پیش گرامی داریم.
 
او گفت: درصدد هستیم به واسطه این فرآیند برخی از مفاهیمی را که سعدی در اشعار و نثرش به آنها تأکید داشته را به جامعه منتقل کنیم.

وی افزود: ماجرای شیخ اجل سعدی شیرازی قصه امروز ماست و هر کدام از حکایت‌های گلستان و اشعار بوستان را که مرور می‌کنیم نکاتی را به ما یادآوری می‌کند و حال عمومی فرهنگ جامعه ما را بهبود می‌بخشد؛ در واقع هنر و پرداختن به اشعار زندگی شخصیت‌های بزرگی مانند سعدی سختی‌ها و زمختی‌های حوزه اجتماعی و سیاسی را تلطیف خواهد کرد و روح و روان عوام مردم و فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا خواهد داد.

 

آیین اختتامیه هشتم اردیبهشت‌ ماه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه آیین اختتامیه در ۸ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، گفت: تفاوت برنامه امسال با سال گذشته این است که ویژه برنامه بزرگداشت سعدی در اختتامیه و با حضور مقامات رسمی کشور برگزار می‌شود؛ ویژه برنامه اختتامیه هفته فرهنگی سعدی در روز هشت اردیبهشت ماه با حضور مسئولان کشوری در محل آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی برگزار خواهد شد.

 

اعلام برنامه‌های بزرگداشت سعدی

غلامرضا خوش اقبال معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز به بیان ویژه برنامه‌های هفته سعدی پرداخت و گفت: برگزاری ویژه برنامه های سخنرانی با همکاری مرکز سعدی شناسی با عنوان برخوان دوست در قالب تولید محتوا ضبط خواهد شد و کلیه سخنرانی ها به صورت ضبط شده باز نشر می شود.

وی افزود: برنامه برخوان دوست با دو موضوع سعدی شیرازی و سعدی و داستان نویسی شیراز به آن پرداخته شده است و سخنرانی های این برنامه در قالب دو محور علمی با حضور نویسندگان مطرح کشور همچون مصطفی مستور ، رضا امیر خانی، مجید قیومی و محمد کشاورز ضبط می شود.

 

سعدی‌خوانی

خوش اقبال با بیان اینکه پویش سعدی خوانی از دیگر برنامه اجرایی در این هفته است گفت: این پویش که از ۱۵ فروردین آغاز شد علاقمندان به حوزه ادبیات، آثاری از سعدی را خوانده و این آثار در فضای مجازی نشر داده می شود. این پویش تا هفته شیراز ادامه خواهد داشت.
 

گلباران آرامگاه سعدی

وی برگزاری برنامه گلباران آرامگاه سعدی در صبح روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین را از دیگر برنامه‌های هفته سعدی دانست و افزود: در هفته بزرگداشت سعدی نمایشگاه نقاشی خط و پوسترهای مرتبط با یاد روز سعدی شیرازی از روز چهارم تا ۱۵ اردیبهشت ماه در تالار حافظ بر پا خواهد شد و عموم شهروندان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

 

ویژه برنامه تحفه روزگار و نشست های مردمی همزمان در ۱۵ شهرستان

خوش اقبال یادآور شد: ۱۵ شهرستان به صورت همزمان در هفته فرهنگی هنری سعدی شیرازی ویژه برنامه تحفه روزگار و نشست های مردمی را برگزار می‌کنند.
معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: ارکستر سمفونیک بزرگ فارس در روز ششم اردیبهشت ماه در محل آرامگاه سعدی با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری شیراز رونمایی می شود.

در پایان این مراسم پوستر یاد روز سعدی بر گرفته از یکی از داستان های گلستان سعدی و با طرحی از مکتب شیرازی رونمایی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی